بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

نیمه دوم ۱۳۹۸ تکرار خواهد شد

نیمه دوم ۱۳۹۸ تکرار خواهد شد
تحولات جهانی و افزایش قیمت کامودیتی‌ها و انرژی و... در دنیا، و تورمی که در اقتصاد کشور ما متصور است، به نظر می‌رسد شرایط برای ورود به سرمایه گذاران خرد به بازارسرمایه مهیا شده است.
کد خبر : ۲۵۷۷۱۶

نیمه دوم ۱۳۹۸ تکرار خواهد شد

به گزارش بورس نیوز، روزهای خوش بازار سرمایه ادامه دارد و در معاملات روز گذشته هم شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۵ هزار واحدی همراه بود.

سعید خانی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: تغییر و تحولاتی در نقاط مختلف دنیا رخ داده که بازارهای جهانی را هم تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به نقش حائز اهمیت اکراین در تأمین برخی کالاهای جهانی و کامودیتی ها، درگیری بین روسیه و اوکراین می‌تواند اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر بازارهای ما هم داشته باشد. کما اینکه افزایش قیمت‌های فلزات و محصولات معدنی و نفت و گاز و... در دنیا، صنایع ما را نیز متأثر کرده است. اما آنچه موجب شده چشم‌انداز پیش روی بازار سرمایه، رشدی و صعودی باشد، علاوه برافزایش قیمت‌های جهانی، تورمی است که در اقتصاد کشور ما حاکم است.

وی افزود: نشانه‌هایی در بازار سرمایه وجود دارد که به نظر می‌رسد رفتار این بازار در ماه‌های آینده مشابه رفتار و هیجاناتی است که در نیمه دوم سال ۱۳۹۸ در این بازار وجود داشت و اگر سیاست‌گذاران و دولتمردان، مواجهه غیرمعقولی با هیجانات احتمالی در بازار سرمایه نداشته باشند، می‌توان شاهد رشد مناسب بازار سرمایه بدون شرایط نامطلوبی که در سال ۱۳۹۹ ایجاد شد، باشیم. درمجموع، تحولات جهانی و افزایش قیمت کامودیتی ها و انرژی و... در دنیا، و تورمی که در اقتصاد کشور ما متصور است، به نظر می‌رسد شرایط برای ورود به سرمایه‌گذاران خرد به‌ بازار سرمایه مهیا شده است.

خانی پور اضافه کرد: معتقدم این وضعیت بازار سرمایه را باید به‌عنوان فرصت تلقی کرد و اشتباهاتی که دولت قبل مرتکب آن شد و تبعات سنگینی برای کل جامعه و اقتصاد کشور همراه داشت، تکرار نشود تا بازار سرمایه مسیر منطقی خود را طی کند.

وی ادامه داد: جریان پول در تمامی بازارهای مالی، تعیین‌کننده روند آن بازار است. با توجه به آن‌که گمانه‌زنی‌هایی از رکود در برخی بازارهای کشور ازجمله خودرو بازار و... و نیز افزایش ریسک بازار طلا و رمز ارزها، مطرح است؛ به نظر می‌رسد فرصت‌های سرمایه‌گذاری قابل‌اعتماد چندانی پیش روی سرمایه‌گذاران وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه بحث مالیات بر سپرده بانکی حقوقی‌ها هم می‌تواند موجب افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سهام شود و پول هوشمند را به سمت این بازار هدایت کند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی و سیگنال دهی ها و همین‌طور روند معاملات برخی نمادهای کوچک بازار نشان می‌دهد نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است.

خانی پور افزود: امیدوارم سیاست‌گذاران این بار، بدون تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه برای بازار سرمایه(مثل وضع عوارض صادرات فولاد) از رشد این بازار حمایت کرده و شاهد رشد منطقی و به‌دوراز هیجان بازار سرمایه باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های انرژی، قاعدتاً بعضی سهم‌های گروه پالایشی و پتروشیمی مستعد رشد خواهند بود. کما اینکه احتمالاً در گزارش‌هایی که در ماه‌های آینده منتشر خواهد شد، افزایش کرک اسپرد پالایشی‌ها، رشد سودآوری خوبی برای پالایشگاه‌ها را رقم خواهد زد.

وی اضافه کرد: موضوع احیای برجام و نتیجه مذاکرات کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. با توجه به آن‌که احیای برجام، روی عملکرد گروه بانکی و خودرویی تأثیرگذار خواهد بود، اگر پالس مثبتی از نتیجه مذاکرات به بازار مخابره شود، حتماً شاهد تحرک گروه بانکی و خودروی هم خواهیم بود. هرچند در چند هفته اخیر اخباری مبنی بر فروش بلوک های ایران‌خودرو و سایپا مطرح‌شده و موجب رشد بعضی نمادهای این گروه شده است؛ اما با توجه به اصلاح قیمت‌هایی که در سهام گروه خودرویی صورت گرفته، حتماً این گروه در صورت احیای برجام، مورد اقبال بازار قرارگرفته د رشد خواهند کرد. همچنین سهم‌های صنعت نیروگاهی هم با توجه به اخبار افزایش تعرفه برق، احتمالاً رشد مناسبی تجربه خواهند کرد. علاوه بر این‌ها، یکی دیگر از صنایعی که معتقدم امسال بازدهی خوبی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان خواهد داشت، سهم‌های گروه سیمانی است که علیرغم
تمام محدودیت‌ها (مثل افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، قطعی احتمالی برق و...) پتانسیل رشد دارند‌ و بعید نیست که تا پایان سال جاری شاهد رشد ۴۰ الی ۵۰ درصدی قیمت سهام سیمانی‌ها باشیم. ضمن اینکه اخبار مربوط به مذاکرات در ماه‌های گذشته تا حدودی خیال فعالان بازار را در مورد نرخ ارز راحت کرد و به نظر می‌رسد حتی در صورت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، دلار قیمت کمتر از ۲۴ هزار تومان به خود نخواهد دید! کما اینکه اگر روند فرسایشی مذاکرات به همین نحو ادامه پیدا کند، نرخ ارز میل به رشد خواهد داشت. برای اثبات این ادعا کافی است نگاهی به قیمت کالاها در کشورمان(چه تولید داخل و چه وارداتی) داشته باشید تا متوجه شوید اکثر کالاها در کشور ما، با دلار بالاتر از قیمت‌های اسمی هماهنگ شده است و این موضوع هم محرکی برای رشد سودآوری شرکت‌های صادرات محور خواهد بود.

خانی پور در خاتمه در پاسخ به این سؤال که آیا این شرایط بازار سرمایه برای افزایش عرضه‌های اولیه مناسب هست یا نه؛ گفت: بیش از آنکه موافق افزایش عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه باشم، معتقدم دولت، مسئولان و سیاست‌گذاران باید معقولانه رفتار کنند و از اتخاذ تصمیمات ناگهانی و غیر کارشناسی خودداری کنند. مشکل اینجاست که بسیاری از مسئولان و سیاست‌گذاران ما در تصمیم‌گیری‌ها جامعه سهامداران را از سایر بخش‌های اقتصادی جدا می‌دانند؛ حال‌آنکه بازار سرمایه به‌عنوان یک رگلاتور عمومی می‌تواند در تنظیم قیمت‌ها نقش بسزایی داشته باشد. اما درمجموع، تجربه سال ۱۳۹۹ تجربه ذی‌قیمتی است و امیدواریم دولتمردان و مسئولان و متولیان بازار سرمایه از این تجربه گران‌قدر نهایت استفاده را برده و به دنبال افزایش عمق بازار سرمایه باشند. البته افزایش عرضه‌های اولیه منجر به افزایش عمق بازار سرمایه خواهد شد؛ اما بهتر است اجازه دهیم شرایط بازار سرمایه کمی بهتر شود و نگرانی‌هایی که در دو سال گذشته با آن مواجه بودیم، برطرف شده و اعتماد در بازار سرمایه پررنگ‌تر شود و بعدازآن با وسعت عرضه‌های اولیه، عمق بازار را افزایش داد.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

فرمان بازار سرمایه در دست قیمت های جهانی

آیا مشارکت به عرضه‌های اولیه بازمی‌گردد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا مشارکت به عرضه‌های اولیه بازمی‌گردد

مکانیزم حراج، بازارسرمایه و رشد نقدشوندگی
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

مکانیزم حراج، بازارسرمایه و رشد نقدشوندگی

دو محرک تداوم روند صعودی بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

دو محرک تداوم روند صعودی بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
امیدوارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
افشاگری و تذکر شدید عضو هیئت رئیسه مجلس به سازمان بورس درباره سودهای پرداخت نشده سهامداران در سالهای گذشته:

سید محسن دهنوی نماینده مجلس،‌امروز در فضای مجازی نوشت: پس از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۱ و بخشنامه سازمان بورس، تمامی شرکت‌های بورسی، موظف به واریز سود تقسیمی از طریق سجام هستند.

بر اساس اطلاعیه‌های منتشره از سوی ۹۳ شرکت متقاضی پرداخت سود، در سال جاری تا کنون ۲۶ شرکت روش واریز سود را نسبت به سال گذشته تغییر داده و سجامی شده‌اند، اما همچنان ۲۲ شرکت، غیرسجامی هستند که سازمان بورس باید هر چه سریع‌تر تغییر روش واریز سود این شرکت‌ها را پیگیری کند.

متأسفانه شرکت‌های با نماد وصنا، ولشرق و ثبهساز به بهانه واریز سود از سجام، زمان‌بندی تقسیم سود خود را به تأخیر انداخته‌اند.

سازمان بورس نباید اجازه تاخیر واریز سود شرکت‌ها به این بهانه را بدهد. سودهای رسوب‌شده مردم طی سالیان گذشته نیز حق‌الناس است که واریز آن از طریق سجام باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد. فقط به واریز سود امسال اکتفا نشود و تمامی مانده سود سال‌های پیش، از سجام پرداخت شود.
هاشم
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
سلام
مسئولان محترم التفاط داشته باشندقیمت سهم بشدت ریزش کرده
ودرمقابل قیمت همه کالاها رشد نابهنجاری راتجربه کرده درصورتیکه
بازارطلا وارزتعادل خود راحفظ کرده وفعالان بازار ارز وطلاهیچ ضرری
رامتحمل نشده اند
لذا بازار سهام نه تنها بارشد 100&جبران مافات نمیکند بلکه پوشش
نیمی از ضرر سهامداران راهم جبران نمیکند
بنظرم این نکته مد نظرتان باشد تا سهامداران از بازار زده نشوند