بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
یک اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

آیا باید نگران افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باشیم

آیا باید نگران افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باشیم
فدرال رزرو به منظور مقابله با بالاترین تورم ۴۰ سال اخیر آمریکا، نرخ بهره را ۰.۰۵ درصد افزایش داده و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک نرخ بهره نیم درصد دیگر هم افزایش یابد.
کد خبر : ۲۵۸۱۱۶

آیا باید نگران افزایش نرخ بهره فدرال رزرو باشیم

به گزارش بورس نیوز، فدرال رزرو به منظور مقابله با بالاترین تورم ۴۰ سال اخیر آمریکا، نرخ بهره را ۰.۰۵ درصد افزایش داده و به نظر می رسد در آینده ای نزدیک نرخ بهره نیم درصد دیگر هم افزایش یابد.‌ قیمت های جهانی کامودیتی ها تحت تاثیر این موضوع نزولی شده و برخی تحلیلگران معتقدند ریزش قیمت کامودیتی ها ادامه خواهد داشت.

آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تغییر نرخ بهره فدرال رزرو و افت قیمت جهانی کامودیتی ها نباید موجب نگرانی بازار سرمایه ما شود. اگر قرار بود بازار سرمایه ما به اتفاقات جهانی واکنش نشان دهد، باید به تمامی اتفاقات واکنش نشان می داد.‌ چرا باید تمام اتفاقات منفی روی بازار سرمایه ما اثر گذار باشد و از کنار اتفاقات مثبت به راحتی عبور کنیم؟

وی اضافه کرد: اگر چه تغییر نرخ بهره فدرال رزرو روی قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی اثرگذار است، اما این موضوع را اتفاق چندان با اهمیتی برای بازارسرمایه تلقی نمی کنم و معتقدم بیش از تاثیر قیمت‌های جهانی، سیاست های داخلی از جمله سیاست های مربوط به صادرات صنایع، عوارض گمرکی صادرات، نرخ ارز و... برای بازار سرمایه ما حائز اهمیت است. باید تغییر نرخ بهره فدرال رزرو چه تاثیری روی صادرات صنایع ما خواهد داشت و بازارساز چه سیاستی در پیش خواهد گرفت. البته خبر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، اثر کوتاه مدت روی بازار سرمایه ما خواهد داشت، اما چنانچه روند اتفاقات تاریخی در بازار سرمایه را بررسی کنید متوجه خواهید شد که منفی و مثبت بودن بازار سرمایه ما چندان به بازارهای جهانی هم مربوط نیست و در همین یک سال گذشته، روزهایی هم بوده که بازارهای جهانی سبز بوده و بازار سرمایه ما رنگ قرمز به خود گرفته است. اگر اقتصاد ما اوضاع عادی داشت قطعا اتفاقاتی که در عرصه جهانی رخ میداد، روی بازار سرمایه اثرگذار بود؛ اما در حال حاضر چنین شرایطی برای بازار سرمایه کشورمان متصور نیستم. ضمن اینکه با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، معتقدم فرصت خوبی برای صنایع کامودیتی محور‌ ماست تا با افزایش صادرات از شرایط بهره ببرند.‌‌ ضمن اینکه تغییر نرخ بهره فدرال رزرو‌ بازار پول را بیش از بازار سرمایه تحت تاثیر قرار داده و موجب افزایش هزینه تسهیلات بانکی بین المللی میشود؛ اما بازار سرمایه ما به این‌ نکته توجه چندانی ندارد و بازار سرمایه را فقط در سهام خلاصه می بیند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

شوک دولت به بیماری با تب ۴۰ درجه

مهر تاییدی بر رفع محدودیت‌های بازار سرمایه
مهدی عباسی کارشناس بازار سرمایه

مهر تاییدی بر رفع محدودیت‌های بازار سرمایه

افزایش تدریجی عرضه‌ها در بازار امروز
در پیش بینی امروز بازار سرمایه مطرح شد:

افزایش تدریجی عرضه‌ها در بازار امروز

ارسال نظر