بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر؛

طلا به جای هوا!

طلا به جای هوا!
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به وعده ترسناک پاستور و کشف ژن وقاحت و چشم هایی که جای ایربگ درِآمد و....
کد خبر : ۲۵۸۵۱۰

۵

به گزارش بورس نیوز، اردیبهشت با شاخص ۱ میلیون و ۵۷۹ هزار واحدی به پایان رسید تا فعالان بازار سرمایه ایمان بیاورند که مقاومت ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، بیخود معروف نشده! هر چه بود، امروز حقیقی ها ۴۸۰ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و گزارش های نسبتا مناسب برخی شرکت ها هم چندان کارساز نبود. البته شروع سریال تکراری قطعی برق صنایع و شیطنت بعضی رسانه های زرد و ارائه تحلیل های آبکی از این بازار هم در لرزیدن دست و دل سهامداران بی تاثیر نبوده است؛ اما از همه ترسناک تر به نظر ما، وعده رئیس پاستور برای گرفتن تصمیمات سخت است! آن وقت که وعده گشایش می دادند، اجدادمان پیش چشم مان می آمد؛ حالا که قرار است سخت شود و... خدا آخر و عاقبت همه ما را ختم بخیر کند.

جای هوا، طلا بخرید!
تازگی ها میزبان چند مدیر دانه درشت اقتصادی بودیم؛ تحلیل هایشان هم خالی از لطف نبود. به نظر این دوستان، آخر سال نقدینگی به ۶۵۰۰ همت خواهد رسید و با هر فرمانی که پیش برویم، از بهمنِ تورم در امان نخواهیم ماند. بازار سرمایه حتما عقب ماندگی دارد؛ ولی خیلی بعید نیست که اهالی پاستور دست شان دوباره در جیب این بازار فرو برود و با این ترس، حقوقی ها میلی به خرید ندارند. البته نظر یکی از دوستان زرگر را هم جویا شدیم؛ فرمودند "رمزارزها روی هوا هستند. به جای هوا، طلا بخرید"!

هم شیتیل بده هم...

خیلی از فعالان اقتصادی که سالم زندگی می کنند، این روزها نا ندارند و مدام بابت بی کفایتی و سوءمدیریت ها گلایه دارند. اگرچه قرار شده واژه "خودتحریمی" را بکار نبریم؛ ولی واژه مناسب تری سراغ نداریم تا این همه عناد با تولید را توجیه کند. چطور می توان یزیدگونه، برق صنایع را قطع کرد و هنگام صادرات هم یقه شان را گرفت که عوارض (شما بخوانید شیتیل) بده و...؛ بعد ادعا کرد مشکلات ما گردن اجنبی بی دین و ایمان است؟! به نظر شما شرکتی که سالی چند ماه یا برق ندارد یا گاز و بعد هم باید محصولش را با تخفیف ۲۰_۳۰ درصدی بفروشد، تا اینجا دوام اورده، هنر نکرده؟

ژن وقاحت هم کشف شد

تا به کیفیت پایین چهارچرخ های تولید داخل انتقاد کنیم، عده ای آب به آسمان می پاشند که چرا؟ اخیرا هم یکی از آقایان که دست بر قضا رئیس هیات مدیره چند شرکت وابسته به جاده مخصوص هم هست، فرموده "مدعیان باز نشدن ایربگ، خودشان مقصرند... خودروهای داخلی لج خودروسازان خارجی را درآورده"
این بزرگوار هم انگار از لج همان خارجی ها، خارجی سوار می شود! تا چشم هر چه حسود است، از ایربگ در آید.
شک نداریم که بعضی ها ژن وقاحت شان بر تمامی خصلت هایشان برتری دارد.

عرضه ای با دو پیام

گفتیم جاده مخصوص، یادمان آمد امروز محصول یکی از همین خودروسازان (که البته نسبت به دو غول پر مدعا و زیان ده جاده مخصوص عملکرد بهتری دارد) در رینگ بورس عرضه شد و ۷۸ میلیون تومان کمتر از بازار آزاد قیمت خورد. این را گفتیم که یادآور شویم اولا عرضه خودرو در بورس، لزوما به معنای افزایش قیمت فروش کارخانه ها نیست و اگر کسی بازار را انگولک نکند و همه چیز را به عرضه و تقاضا بسپارند، احتمالا شاهد یک افت قیمت اساسی یا به قولی ترکیدن حباب خودرو خواهیم بود؛ دوما آن دسته از دلالان نامحترمی که به بهانه احتمال عرضه خودرو در بورس، سیگنال افزایش قیمت می دهند تا مردم را بفریبند، ماست های خود را کیسه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر