بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
در اولین نشست خبری معرفی شرکت پیشگامان فناوری و دانش ارامیس مطرح شد:

سوپر اَپ "تپسی"، فرصتی برای ارائه خدمات جدید

سوپر اَپ
عرضه سهام به روش سلب حق تقدم، بازار "تپسی" فقط تاکسی آنلاین نیست، منتظر "تپسی لاین" و "تپسی پک" باشید....
کد خبر : ۲۵۹۰۱۳

سوپر اَپ

به گزارش بورس نیوز، اولین نشست خبری یک دیدار، یک عرضه ویژه معرفی شرکت «پیشگامان فناوری ودانش آرامیس» با نماد معاملاتی «تپسی» در فرابورس به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست، میلاد منشی پور مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار "تپسی" گفت: این معارفه، مراسمی برای معرفی یک صنعت جدید در بازار سرمایه است. امروز ورود اولین کسب‌وکار اینترنت محور در بازار سرمایه است و این در حالی است که در دنیا در زمینه این این صنعت در بازار‌های مالی از ۱۰ شرکت بزرگ، ۵ شرکت مبتنی بر اینترنت هستند و عملا این شرکت‌ها بخش معنادار و قدرتمند بازار‌های مالی را تشکیل می‌دهند.

سوپر اَپ
وی افزود: پلتفرم‌ها نسل جدید کسب‌وکار‌های اینترنتی هستند که به علت رشد سریع، جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران دارند و سرعت رشد سریع از جذابیت‌های مهم این شرکت‌ها در همه بازار‌های مالی دنیاست. این شرکت‌ها به دلیل پتانسیل‌های بالای بازار‌ها تصمیم به سرمایه‌گذاری‌های سریع می‌گیرند تا بازار را هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ عمقی گسترش دهند و درآمد خود را صرف توسعه بازار می‌کنند. این شرکت کاملا ایرانی است و از نظر تکنولوژی و فعالیت در سطح استاندارد‌های دنیاست.

ترکیب سهامداران

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار "تپسی" در خصوص ترکیب سهامداران شرکت بیان کرد: حدود ۴۴ درصد سهام این شرکت متعلق به موسسین و مدیران و ۱۷ درصد سهام متعلق به شرکت دانش بنیان برکت است. عسگری مارانی هم از دوره های ابتدایی جزو سهامداران "تپسی" است. حدود ۱۰۰۰ نفر پرسنل در شرکت مشغول به کار هستند و ناوگان بزرگی از رانندگان و مسافر‌ها داریم. حدود ۲۰ میلیون مسافر و ۱۳ استان را تحت پوشش داریم. طبق آمار اسفندماه ۱۴۰۰ درآمد ما از محل کمیسیون ۱۵ درصدی، حدود ۳۶ میلیارد تومان در ماه بوده است. با توجه به الگوریتم توزیع سفر، ظرفیت مان را افزایش خواهیم داد. 

روش عرضه اولیه

منشی پور درخصوص عرضه اولیه "تپسی" خاطرنشان کرد: در مراحل مختلف (۳ راند) اقدام به جذب سرمایه کردیم و در هر مرحله جدب سرمایه با توسعه و جهش پایدار درآمد همراه بود. با جذب سرمایه اقدام به ورود به شهرهای جدید یا... خواهیم کرد. امیدواریم این بار هم همین اتفاق بیفتد‌. عرضه اولیه سهام این شرکت به روش سلب حق تقدم خواهد بود یعنی افزایش سرمایه بلافاصله اتفاق می‌افتد و یک عرضه ۴ الی ۵ درصدی در روز‌های آتی انجام شده و کشف قیمتی انجام می‌شود و پس از آن عرضه اصلی به روش سلب حق تقدم خواهد بود. تعهدات سهامداران در راستای نگاه بلند مدت و توسعه گرایانه است. 

در ادامه هومن دمیرچلو، معاون عملیات و عضو هیات مدیره "تپسی" گفت: صنعت تاکسی آنلاین، صنعت جوانی است و در ایران عمر ۸ ساله دارد. بازار تاکسی آنلاین روزانه ۸ میلیون پیش بینی شده که ۵ میلیون آن هنوز بالقوه است. برآورد می شود در چند سال آینده ۴۰ درصد سفر با تاکسی و آژانس ها و ۲۰ درصد سفرها با خودروی شخصی به سمت تاکسی آنلاین مهاجرت کنند. پیش‌بینی می‌شود درآمد بهار امسال تپسی نسبت به بهار سال گذشته با ۱۰۰ درصد افزایش روبه‌رو شود. فروش سال ۱۴۰۰ تپسی ۲۶۶ میلیارد تومان بود و برآورد محافظه‌کارانه این است که فروش سالانه ۱۴۰۱ به ۶۸۰ میلیارد تومان برسد. ۷۲ درصد از رشد فروش مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای و در راس آن توسعه جغرافیایی است. همچنین افزایش عمق در شهر‌های فعلی نیز در این رشد محاسبه شده است.

سوپر اَپ
بازار ما فقط تاکسی آنلاین نیست

معاون عملیات و عضو هیات مدیره "تپسی" درباره درگاه سوپر اپ تپسی توضیح داد: درگاه سوپر اپ تپسی، به ما فرصت می‌دهد متناسب با نیاز بازار، خدمات جدید ارائه کنیم. تپسی لاین، سرویس سفر‌های اشتراکی و تپسی پک، سرویس ارسال بسته در برنامه میان مدت تپسی است. با سرویس سفرهای اشتراکی، مسافران امکان استفاده از خدمات سفر با قیمتی ۴۰ درصد کمتر را خواهند داشت. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم این سرویس می تواند مورد اقبال قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در تمام دنیا تاکسی اینترنتی دوقطبی بوده و دو بازیگر اصلی در بازار حضور دارند. در ایران هم تپسی به عنوان یکی از دو بازیگر، جایگاه تثبیت شده‌ای دارد. در شهر‌های بزرگ کشور همچون تهران و کرج که بخش عمده درآمد ما از این شهر‌ها است، ۹۰ درصد آگاهی برند داریم. در شهر‌هایی که حتی حضور نداریم، ۵۰درصد آگاهی برند داریم که این فرصتی برای توسعه فعالیت ما است. با وجود آنکه شرایط کرونا، استرس تست بود و درآمد تاکسی‌های اینترنتی در تمام دنیا تحت تاثیر کرونا کاهش داشت، با شروع واکسیناسیون یعنی از اواسط سال ۱۴۰۰ کسب و کار به سرعت در حال رشد است.  دستیابی به اهداف امکانپذیر است. فرصت توسعه در سایر خدمات به راحتی مهیا است. 

ارزش گذاری سهام

در ادامه نشست، همچنین احسان مرادی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان به عنوان ارزش‌گذار، مشاور پذیرش و متعهد خرید نیز در این نشست گفت: ارزش سهام تپسی بر اساس جمع‌بندی کاردان و کارشناس رسمی دادگستری با رویکرد مبتنی بر ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت ۱۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال و ارزش هر سهم به ۱۴۰۳۴ ریال رسید. بر اساس روش شبیه‌سازی مونته کارلو ۱۰ هزار نمونه تصادفی را بر اساس کلیه متغیر‌هایی که روی ارزش، اثرگذار بودند دامنه را محاسبه کردیم و بر اساس آماری بر اساس ۹۰ درصد احتمال مارکت از ۱۴۰۵ میلیارد تومان تا ۲۲۱۶ میلیارد تومان تخمین زده شد.

سوپر اَپ
مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان نیز ادامه داد: صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹۵ تا ۹۹ و حسابرسی شده سال ۱۴۰۰، مبنای ارزش گذاری شرکت بوده. شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس ۴ دوره افزایش سرمایه داشته است که آخرین مورد مربوط به دی ماه ۱۳۹۸ است که طی این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به ۱۷۰۰ میلیارد ریال رسید.

وی افزود: حاشیه سود شرکت در ۱۳۹۶ منفی ۶ درصد بوده، سال ۱۳۹۸ به یک درصد رسیده و حالا به ۷ درصد رسیده است. پیش بینی می‌شود حاشیه سود تپسی در ۱۴۰۴ به ۱۵ درصد برسد. جمع دارایی‌های تپسی اکنون ۲۷۸۰ میلیارد تومان است. نسبت تسهیلات به دارایی ۲۴ درصد است. تعداد مسافران سال ۱۴۰۰ حدود ۱۴ میلیون بوده و پیش بینی می‌شود در ۱۴۰۴ به ۳۳ میلیون مسافر برسد. عامل اصلی تعیین‌کننده ارزش، تعداد سفر‌ها هستند. پیش‌بینی می‌شود تعداد سفر‌های تپسی در ۱۴۰۱ به رقم سال ۱۳۹۸ (پیش از دوران کرونا) معادل ۱۱۰ میلیون سفر برسد.

مشاور ارزش‌گذاری تامین سرمایه کاردان گفت:نرخ کمیسیون ۱۵ درصد و با لحاظ مالیات به ۱۳.۶ درصد میرسد، اما نکته مهم این است که شرکت پس از این محاسبه معاف از مالیات اعلام شد که همین مهم هم میتواند بر درآمد شرکت بیفزاید. در سال ۱۴۰۰ سود شرکت ۱۹۳ میلیارد ریال بوده که پیشبینی میشود در ۴۰۴ به ۵۰۹۱ میلیارد ریال برسد. با توجه به مفروضات ارزش گذاری در حال حاضر ارزش بازاری حقوق صاحبان سهام ۱۶ هزار و ۳۷۷ ریال و ارزش بازاری هر سهم ۱۴ هزار و ۴۲۷ ریال است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر