بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی
یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند معاملات این بازار را شفاف کند، گفت: قبل از هر چیزی، دولتمردان باید برای مردم عرضه خودرو در بورس کالا را به طور کامل فرهنگسازی کنند.
کد خبر : ۲۵۹۱۱۷

عرضه خودرو در بورس کالا نیازمند فرهنگسازی

به گزارش بورس نیوز، در حالی که عرضه دیگنیتی و فیدلیتی بهمن خودرو در بورس کالا نهایی شده بود، وزارت صمت در دقیقه ۹۰ اقدام به توقف عرضه خودرو در بورس کالا کرد.

یاسر فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: روش تعیین قیمت کالاها در بورس کالا که برای خودرو در نظر گرفته شده است بسیار مناسب است چراکه ساز و کار بورس کالا کشف قیمت درست بر مبنای عرضه و تقاضاست، اما به دلیل اینکه متقاضیان خرید خودرو اقشار مختلف مردم هستند، عرضه‌ای متفاوت با سیمان و میلگرد و یا مصالح دیگر است و نیازمند یک نوع فرهنگسازی و کار تبلیغی گسترده است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی می‌تواند مردم را نسبت به خرید خودرو از بورس کالا آگاه کند، افزود: با این کار می‌توان جلوی سوء استفاده یک سری افراد خاص را که به منابع مالی دسترسی دارند، گرفت.این رویداد ،  این امکان را به صورت مساوی در اختیار همه مردم قرار می دهد و قیمت‌ها را در بازار خودرو شفاف خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: افزایش غیر طبیعی قیمت‌ها در بورس کالا به واسطه رقابت تصور غلطی است چراکه دامنه قیمت در بورس کالا می‌تواند سقف مشخصی داشته باشد و کشف قیمت به صورت عادلانه اتفاق بیفتد، اما نباید فراموش کنیم که خودروهایی که در بورس کالا عرضه خواهند شد، خودروهایی هستند که تعداد تولید بالایی ندارند و همچنین، قیمت‌های بالایی در بازار دارند.

فلاح درباره تصور برخی از افراد مبنی بر دستوری کنترل شدن بازار خودرو با عرضه در بورس کالا گفت: قیمت‌گذاری دستوری یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده، ستاد تنظیم بازار و یا نهادهای دیگر قیمتی را اعلام کنند و دیگر تفاوتی در قیمت حاصل نشود، اما با عرضه خودرو در بورس کالا می‌توان سقف رقابت برای شرکت‌کنندگان تعیین کرد و این مسئله کاملا متفاوت است و جلوی دستکاری قیمت در بورس کالا به طور کامل از بین می‌رود.

وی اضافه کرد: علاوه بر جلوگیری از دستکاری در قیمت خودروها، دیگر مزیت عرضه خودرو در بورس کالا این است که سودی که از فروش خودروها به وجود می‌آید، به صورت مستقیم، به جای جیب دلالان وارد حساب کارخانه‌های تولیدکننده خودرو می‌شود و به این ترتیب، منافع به بخش عمومی و به بخشی که سهامدار دارد، منتقل شود.

این کارشناس بورس در رابطه با لغو دستور عرضه خودرو در بورس کالا تصریح کرد: سامانه بورس کالا برای پذیرش محصول خودرو کاملا آماده است و هیچ مشکلی ندارد، اما قوانین متعددی در کشور وجود دارد که تناقض آن‌ها با یکدیگر حتی مسئولان را نیز دچار مشکل کرده است. پیش از این، وظیفه کشف قیمت خودرو در دستور کار ستاد تنظیم بازار بود، اما حالا این وظیفه به بورس کالا محول شده که به خودی خود باعث نقض برخی از مقررات کشور خواهد شد و به همین بهانه، برای بسیاری از مدیران تشکیل پرونده قضایی می‌توان تشکیل داد.

فلاح در خاتمه گفت: امیدواریم که در روزهای آینده تصمیم‌های قطعی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شود چراکه این بستر ، بسیار فرصت مناسبی برای همه مردم است تا از رقابت برابر برای خرید خودرو استفاده کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟
مدیر سرمایه گذاری شرکت تحلیلگر امید در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

کدام صنایع از شرایط ارزی کنونی منتفع خواهند شد؟

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!
یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
فرهنگسازی برای مسولین لازمه که دست از دزدی بردارند و به بهانه های مختلف جیب مردمو نزنن.