بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

ارز ترجیحی داروها فعلاً حذف نمی‌شود

ارز ترجیحی داروها فعلاً حذف نمی‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کرونا هنوز به پایان نرسیده و با توجه به وضعیت و تغییراتی که ویروس پیدا کرده، آماده‌باش خود را حفظ کرده‌ایم.
کد خبر : ۲۵۹۳۸۷

ارز ترجیحی داروها فعلاً حذف نمی‌شود

بورس نیوز: بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به موفقیت‌های وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان در مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: کرونا هنوز به پایان نرسیده و با توجه به وضعیت و تغییراتی که ویروس پیدا کرده، آماده‌باش خود را حفظ کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اخیرا در پرتغال ویروس کرونا به شکل دلتا تغییر شکل داده، ادامه داد: باید آماده‌باش خود را حفظ و مراقبت کنیم. در محیط‌های بسته این مراقبت شکل جدی‌تری به خود می‌گیرد و اکنون در همه جای دنیا ماسک زدن در هواپیما‌ها اجباری است چرا که در محیط‌های بسته خطر انتشار ویروس بیشتر است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با تغییر فصل یعنی در فصل‌های پاییز و زمستان باید مراقبت‌های کرونایی بیشتر شود قبل از کرونا هر ساله در ماه‌های شهریور و مهر افرادی را که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بودند، به تزریق واکسن آنفولانزا تشویق می‌کردیم و اکنون معتقدیم این مسأله درباره ویروس کرونا نیز صادق است.

عین‌اللهی تاکید کرد: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند حتما همراه با تغییرات فصل باید واکسن دریافت کنند.

وی اضافه کرد: به آن دسته از افرادی هم که هنوز دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌کنیم حتما نسبت به دریافت دوز سوم اقدام کرده و افرادی که سن بالای ۶۵ سال و یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند دز چهارم واکسن را دریافت کنند.

عین‌اللهی درباره قیمت دارو، توضیح داد: درباره دارو معتقدم باید به سمتی حرکت کنیم که پرداخت اغلب هزینه دارو توسط مردم صورت نگیرد و با همین نگاه بحث بیمه‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی با بیان این که در هیچ جای دنیا این طور نیست که مردم به داروخانه‌ها بروند و دارو تهیه کنند؛ افزود: تجویز دارو باید توسط پزشک صورت بگیرد و سیستمی باشدکه عمده هزینه دارو را بپردازد و این سیستم همان بیمه‌ها هستند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دنبال این هستیم که بیمه‌ها را تقویت کنیم، گفت: اکنون سه دهک پایین جامعه یعنی حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را بیمه کرده‌ایم و با بودجه ۶ هزار میلیارد تومانی که مجلس در اختیار وزارت بهداشت قرار داده، این سه دهک نیازی به پرداخت حق بیمه ندارند و با درج کد ملی خود می‌توانند از خدمات بیمه سلامت استفاده کنند.

عین‌اللهی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که تسهیلاتی در نظر بگیریم تا همه افراد بیمه شوند، گفت: همچنین تصمیم داریم تعداد دارو‌های تحت پوشش بیمه را نیز افزایش دهیم، اما مکمل‌ها، تقویت کننده‌ها و برند‌های خارجی نمی‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

وی توضیح داد: در مورد دارو‌های خارجی تا وقتی که تولید با کیفیت داخلی مورد تایید وزارت بهداشت وجود دارد، طبیعی است که برند‌های خارجی مورد پوشش قرار نمی‌گیرند؛ مگر برند‌های دارو‌هایی که تولید داخل نداشته باشند. با این تمهیدات ما پرداختی بیماران را کاهش می‌دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سیاست دولت این است که ارز ترجیحی همچنان برای دارو اعمال شود، گفت: اگر قرار باشد ارز ترجیحی دارو حذف شود باید مابه‌تفاوت در اختیار بیمه‌ها قرار بگیرد.

عین‌اللهی با بیان اینکه امروز صنایع داروی ما علی‌رغم تحریم‌ها موفق شده تا ۹۷ درصد از دارو‌ها را پوشش بدهد، افزود: در بازدیدی که از سوریه و صنایع دارویی این کشور داشتم متوجه شدم که فقط ۱۵ درصد از دارو‌ها توسط صنایع دارویی این کشور تهیه می‌شود و یا در عراق نیز عمدتا دارو‌ها وارداتی است.

وی افزود: ما باید بتوانیم صنایع دارویی خود را آنقدر تقویت کنیم که خودکفایی در شرایط تحریم‌های ظالمانه دشمنان ادامه یابد.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که کمبود دارو‌های مربوط به بیماری‌های خاص چگونه تامین می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه امسال مجلس اعتبار جدایی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان برای تامین دارو بیماری‌های خاص در نظر گرفته و ما به دنبال این هستیم که داروی بیماری‌های خاص را با احترام درب منزل این بیماران تحویل بدهیم.

عین‌اللهی درباره مافیای دارو نیز با بیان اینکه عمده فعالیت مافیای دارو مربوط به برند‌های خارجی است، افزود: باید دارو‌هایی را که مورد تایید وزارت بهداشت است قبول کنیم؛ چرا که برخی افراد حتی علی‌رغم تولید یک دارو در داخل، بازهم اصرار دارند برند‌های خارجی را تهیه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: دانشمندان ما در بحث بیو تکنولوژی و دارو‌های هایتگ (Hi-tech) دستاورد‌های بزرگی داشته‌اند و افتخار آفریده‌اند.

عین‌اللهی با بیان این که فرهنگ مصرف دارو در کشور ما تجویز و مصرف بالاست، گفت: استاندارد جهانی اینگونه است که دارو در هر نسخه یک و نیم قلم باشد، اما میزان تجویز دارو ما در هر نسخه حداقل سه قلم است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تمرکز در وزارت بهداشت پیشگیری است نه درمان، گفت: هزینه یک بیمار کرونایی حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان بود، ولی با یک واکسن هشت الی ۱۰ دلاری بیمار نجات می‌یافت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر