بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
میثم مسلمان زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

چشم انداز بازار سرمایه در میان مدت

چشم انداز بازار سرمایه در میان مدت
در حال حاضر ریسک نرخ بهره نیز در کشور وجود دارد که پیش بینی می‌شود دولت و حاکمیت برای کنترل نرخ تورم در کوتاه مدت و میان مدت به سمت افزایش نرخ بهره پیش بروند.
کد خبر : ۲۵۹۴۲۴

احتمال افزایش نرخ بهره در ایران

بورس نیوز:

میثم مسلمان زاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحلیل روند بورس بیان کرد:  تحلیل بازار سرمایه در شرایط فعلی سخت‌تر  از قبل شده است. البته تعدادی از شرکت‌ها توانستند گزارشات خوبی را ارائه کنند اما در واقع معاملات جالب و تأثیرگذاری را به ثبت نرسانده که این عملکرد‌ها در نتیجه منجر به ناامید شدن بازار خواهد شد.


بیشتر بخوانید: تاخیر در تغییر دامنه نوسان با شرایط مبهم بودجه و برجام


مسلمان زاده در ادامه افزود: البته در این بین لازم به ذکر بوده چند نماد توانستند معاملات بهتری برای خود رقم زده و در محدوده مثبت کامل قرار بگیرند. اکماکان ریسک شدیدی در گزارشات شرکت‌های داخلی وجود دارد، چرا که تناسب نرخ فروش به بهای تمام شده به شدت کنترل می‌شوند. از طرفی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بهای تمام شده رشد زیادی را به همراه داشته و این خود یک پاشنه آشیل برای شرکت‌های داخلی شده است. در واقع نرخ بهره، شرکت‌های صادراتی و وابسته به نرخ‌های جهانی را تحت فشار قرار داده و برای بازار سرمایه ریسک دارند.

وی با اشاره به نوسانات اخیر گفت: در نهایت نمی‌توان به وضعیت بازار سرمایه زیاد خوشبین بود و احتمالا در بورس حرکات سینوس وار شکل بگیرد به گونه‌ای که دو روز مثبت و دو روز دیگر منفی می‌شود و در این راستا می‌توان گفت در بازه کوتاه مدت و میان مدت اتفاق جالبی رخ نمی‌دهد. از سوی دیگر، بیش از ۶۰ درصد بازار را کامودیتی محور‌ها تشکیل دادند که وابستگی شدیدی به نرخ‌های جهانی دارند. همچنین ریسک جدیدی برای شرکت‌های صادراتی با عنوان تخفیف بیش از حد به اسم شرکت‌های روس اتفاق افتاده که فروش شرکت‌های ایرانی را دچار مشکل کرده است.

احتمال افزایش نرخ بهره در ایران

این کارشناس بازار عنوان کرد: در حال حاضر ریسک نرخ بهره نیز در کشور وجود دارد که پیش بینی می‌شود دولت و حاکمیت برای کنترل نرخ تورم در کوتاه مدت و میان مدت به سمت افزایش این نرخ پیش بروند. در این راستا می‌توان گفت به احتمال زیاد تک سهم‌ها بیشتر مورد توجه بازار سرمایه قرار بگیرند.

مسلمان زاده در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی شرکت‌های سرمایه گذاری و هولدینگ‌های داخلی با P/E حدود ۴۰ الی ۵۰ درصدی در حال معامله شدن هستند که در واقع برای سرمایه گذاری جذاب خواهند بود؛ اما این ریسک‌ها اجازه سرمایه گذاری به آن‌ها را نمی‌دهد. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر