بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
مهدی تارتار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح شد:

تداوم نوسانات بازار سرمایه تا چند ماه آینده

تداوم نوسانات بازار سرمایه تا چند ماه آینده
یک بازار نوسانی در روز‌های آینده پیش بینی می‌شود، مگر اینکه دلار نیمایی در یک یا دو ماه آینده حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد رشد را به همراه داشته باشد.
کد خبر : ۲۵۹۴۴۵

تداوم نوسانات بازار سرمایه تا چند ماه آینده

بورس نیوز

مهدی تارتار کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند قیمتی کامودیتی‌ها در شرایط فعلی به بورس نیوز گفت: با توجه به اینکه قیمت نفت بالا رفته است ، به نظر می‌رسد تأثیر کامودیتی‌ها در نرخ ارز کمتر شده و در صورتی که قیمت نفت به دلایل مختلفی نظیر تحریم‌های دو سویه ایران کاهش یابد، تأثیر پررنگ تری در نرخ ارز خواهد گذاشت. در یکی دو سال اخیر کامودیتی‌ها رشد زیادی را به همراه داشتند و به همین دلیل می‌توان گفت کاهش قیمت در آن‌ها طبیعی است.

تارتار افزود: از طرفی بهبود شرایط اقتصادی می‌تواند کاهش قیمت کامودیتی‌ها را عقب بیندازد که البته در هر صورت قیمت‌های این گروه در محدوده بالایی قرار دارد. در واقع کامودیتی‌ها نسبت به قیمت مناسب خود فاصله گرفته اند؛ اما به صورت کلی احتمال ریزش در این گروه وجود دارد و البته رشد نرخ در این صنعت به ارزآوری کشور کمک شایانی خواهد کرد. در این راستا قیمت ارز نیز بر عرضه و تقاضا تأثیرگذار بوده که با توجه به قرار گرفتن تقاضای ارز در محدوده کف خود، می‌توان گفت فقط تقاضا‌های اجباری در بازار وجود داشته و این عملکرد به قیمت‌ها فشار وارد می‌کند.


بیشتر بخوانید: ۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه


وی در اشاره به احتمال کاهش تقاضا عنوان کرد: از سیاست‌های در حال اجرا می‌توان به افزایش نرخ دلار نیمایی اشاره کرد که در این راستا تقاضا به دلیل پایین بودن قیمت دلار نیمایی، در روند نزولی قرار می‌گیرد؛ بنابراین اگر قیمت کامودیتی‌ها کاهش یابد و قیمت نفت آن را جبران نکند، اقتصاد با کمبود ارز مواجه شده و در این صورت افزایش قیمت می‌تواند کمبود عرضه را جبران کند.

گروه هایی که جذابیت خود را از دست می دهند

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی می‌توان گفت گروه‌های شاخص ساز مانند پتروشیمی و فلزات اساسی مثبت زیادی به همراه نداشته و در کوتاه مدت جذابیت خاصی در این گروه‌ها مشاهده نمی‌شود. در حال حاضر به دلیل مشکل قطعی برق، به نظر می‌رسد گزارش‌های ضعیفی از گروه‌های پتروشیمی و فولادی ثبت شود.

شاخص کل رشد قابل توجهی می کند اگر ...

تارتار در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت بازار سرمایه از گروه‌های شاخص ساز برای رشد خود استفاده نکرده و فقط یک شوک می‌تواند منجر به بهبود وضعیت شود. البته در این راستا روند کاهشی شارپی نیز انتظار نمی‌رود و در واقع یک بازار نوسانی در روز‌های آینده پیش بینی می‌شود، مگر اینکه دلار نیمایی در یک یا دو ماه آینده حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد رشد را به همراه داشته باشد. در این صورت شاخص کل بازار سرمایه می‌تواند تا ۲۰ درصد رشد کند؛ اما به این موضوع نمی‌توان زیاد خوشبین بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه
امین ناطقی راد مدیر سرمایه گذاری شرکت پارس آریان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

۳ رویکرد اشتباه در خصوص بازار سرمایه

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟
دو کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهند:

بازار جهانی کامودیتی ها وارد فاز رکودی می شود ؟

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم
علی محمد خبیری مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

رشد صنایع ایران وابسته به وضعیت تحریم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
.کارشناس
حسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲
یکی میگه ریزش تا ۱۴۰۰ یکی میگه جبران ضرر به زودی یکی میگه نوسانی تا چند ماه آینده یکی میگه رشد خیره کننده به زودی .... معلوم نیست به ساز کی باید رقصید
اتتت
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
اگر یک فیلترینگ محکم و واقعی از مدیران فاسد انجام شود ، در کوتاه مدت همه چیز رنگ و بوی تعادل و سودآوری منطقی پیدا خواهد کرد. البته نه فیلترینگ مشابه طرح صیانت