بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
در تامین مواداولیه و نقدینگی مشکل نداریم/ دو شرکت بزرگ فولادی سهامدار
مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود گفت: شرکت فولاد شاهرود نیز بعد از مشارکت با چادرملو و آهن و فولاد غدیر ایرانیان از امکانات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند. همین باعث شده ما از نظر تامین مواد اولیه و نقدینگی مشکلی نداشته باشیم و با کمک این شرکت‌ها کار را پیش می‌بریم.
کد خبر : ۲۵۹۷۳۵

در تامین مواداولیه و نقدینگی مشکل نداریم/ دو شرکت بزرگ فولادی سهامدار

بورس نیوز: سیدمحمد میرحسنی، مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود در نشست خبری "یک دیدار یک عرضه" که در فرابورس برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۶ خط تولید نورد شرکت فولاد شاهرود با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن راه اندازی شد. شرکت با سرمایه یک میلیاردی کار خود را آغاز کرد و به تدریج افزایش یافت.

وی افزود: با عبور زمان و تولید میلگرد مدیریت وقت و هیات مدیره به این نتیجه رسیدند که تامین سرمایه شرکت فولاد شاهرود مشکل شد؛ و تصمیم گرفتند که با شرکت‌های بزرگتری مشارکت داشته باشند تا بتوانند ذوب را راه اندازی کنند و شمش را از داخل کارخانه تولید کنند. در سال ۱۳۸۷ فاز یک فولاد سازی که از شرکت الکترو ترم هند خریداری شده بود راه اندازی شد.

میرحسنی در این باره ادامه داد: شرکت فولاد شاهرود از سال ۱۳۹۲ با شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و چادرملو مشارکت خود را آغاز کرد و با ورود این دو شرکت که صاحب سرمایه در صنعت فولاد هستند رونق شرکت شکل گرفت.

مدیرعامل شرکت فولاد شاهرود خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که انجام شد خرید ماشین آلات فاز دو نیز انجام شد و از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ راه اندازی شد که توانایی تولید ۲۰۰ هزار تن ذوب القایی و ۲۰۰ هزار تن میلگرد را دارد.

وی با اشاره به ترکیب سهامداران شرکت فولاد شاهرود بیان کرد: سهامداران "فرود" را شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان ۵۳.۶ درصد، چادرملو ۳۴.۶ درصد، سایر سهامداران مردمی ساکن شاهرود، شرکت صنعتی معدنی شمال شرق درصد، شرکت سیمان شاهرود و... را تشکیل می‌دهند.

میرحسنی با اشاره به محل احداث شرکت فولاد شاهرود توضیح داد: مکان شرکت در ۱۲ کیلومتری جاده شاهرود به دامغان در زمینی به وسعت ۵۰ هکتار است که سند آن به اسم شرکت تامین شده و فعالیت‌های شرکت براساس اساسنامه طراحی ساخت محصولات فلزی، مقاطع فولادی، طراحی و ساخت کارخانجات صنعتی و بهره برداری از آنها، تهیه و تولید انواع فرآورده‌های شیمیایی و... است.

سهم شرکت فولاد شاهرود از تولید میلگرد کشور در حدود ۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ بوده است. شرکت در منطقه‌ای قرار گرفته که نزدیک به استان‌های مازندران و گلستان است و بازار خوبی در بخش فروش دارد. در محدوده فولاد شاهرود، شرکت بزرگتری وجود ندارد و استان‌های شمالی از فولاد شاهرود خریداری می‌کنند و این یک مزیت برای شرکت است.

مدیرعامل "فرود" ادامه داد: میانگین سنی پرسنل فولاد شاهرود ۳۴ سال است و ما هم سعی کردیم برای انجام کار‌های شرکت تخصص‌های مختلفی جذب کنیم و در بحث بومی سازی شرکت این موضوع را در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: از آنجایی که مردم شاهرود سهامدار "فرود" هستند مدافع شرکت نیز هستند و اگر مشکلی پیش بیاید با مراجعه به مسئولین مشکلات را برطرف می‌کنیم.

میرحسنی در خصوص برنامه‌های آتی شرکت فولاد شاهرود توضیح داد: شرکت‌های کوچکتر صنعت فولاد به حمایت شرکت‌های بزرگتر وابسته هستند. شرکت فولاد شاهرود نیز بعد از مشارکت با چادرملو و آهن و فولاد غدیر ایرانیان از امکانات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند. همین باعث شده ما از نظر تامین مواد اولیه و نقدینگی مشکلی نداشته باشیم و با کمک این شرکت‌ها کار را پیش می‌بریم. علت رشد فولاد شاهرود مشارکت با این دو شرکت بوده است. فولاد شاهرود به تنهایی شرکت بزرگی در صنعت فولاد نیست، اما با مشارکت با این دو شرکت چرخ شرکت فولاد شاهرود به راه افتاده است.

مدیرعامل "فرود" تاکید کرد: در صنعت فولاد شرکت‌هایی می‌توانند رشد خوبی داشته باشند که از ماده اولیه سنگ آهن تا محصول نهایی داخل شرکت تامین شود. برای این مقصود در حال اجرای طرحی هستیم و مجوز تاسیس سالانه ۲۰۰ هزار تن SLRN را اخذ کردیم و امیدواریم ظرف دو سال آینده راه اندازی شود.

وی توضیح داد: پروژه دیگر خط کلاف است که طرح آن تهیه شده و مشکلات زیست محیطی آن نیز رفع شده و ظرف یک ماه آینده جواز تاسیس آن را خواهیم گرفت که تنوع بازار و تنوع صادراتی برای شرکت ایجاد می‌شود.

در سال ۹۹ یک میلیون دلار صادرات داشتیم و دلیل آن نزدیکی به کشور‌های افغانستان و ترکمنستان بود. مواردی هم به لبنان و ترکیه صادرات داشتیم. امیدواریم بعد از ورود شرکت به بورس نقدینگی بیشتری جذب و سودآورتر باشد.

در تامین مواداولیه و نقدینگی مشکل نداریم/ دو شرکت بزرگ فولادی سهامدار

در ادامه این نشست، اسدالله فرشاد، مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به عنوان سهامدار عمده شرکت فولاد شاهرود بیان کرد: نخستین نشست خبری عرضه سهام شرکت فولاد شاهرود انجام شده و امیدواریم با این عرضه وضعیت مطلوبی برای آینده فولاد شاهرود رقم خورد.

وی افزود: شرکت آهن و غدیر ایرانیان و چادرملو در سال ۹۲ در جرگه سهامداران شرکت فولاد شاهرود قرار گرفتند. در حال حاضر دو فاز فولادسازی شرکت فولاد شاهرود راه اندازی شده است. برای راه اندازی فاز ۳ نیز مشکلی ندارد.

فرشاد خاطرنشان کرد: سهامداران با توجه به پتانسیل معدنی و صنعتی سمنان تصمیم گرفتند دو پروژه اجرا کنند. منابع مالی در هر دو پروژه توسط سهامداران تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان ادامه داد: میزان سهام شرکت فولاد شاهرود که عرضه عمومی می‌شود از خود سلب حق تقدم می‌کنند و از طریق صرفه سهام منابع مالی را در خود شرکت نگهداری خواهد شد تا با این عرضه و برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی که برای اجرای دو پروژه ضروری است بعد از عرضه اجرای دو پروژه آغاز شود.

در ادامه، همچنین احمدرضا معروفی، مدیر مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین گفت: فولاد شاهرود را بخشی از زنجیره ارزش و به پشتوانه دو شرکت چادرملو و آهن و فولاد غدیر ایرانیان مورد بررسی قرار می‌دهیم. درباره شرکت‌هایی صحبت می‌کنیم که در بالادست صنعت فولاد یعنی سنگ آهن مشکل جدی ندارند و خود تامین کننده هستند.

وی افزود: اندازه شرکت فولاد شاهرود اندازه‌ای است که دو شرکت چادرملو و غدیر ایرانیان از حیث مواد اولیه می‌توانند آن را تامین کنند. رویکرد ما رویکرد بسیار محتاطانه‌ای است. اعتقاد داریم که شرکت فولاد شاهرود ارزش بیش از این می‌تواند داشته باشد و امکان مهندسی فنی آن وجود دارد.

مدیر مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین ادامه داد: رویکرد ویژه شرکت فولاد شاهرود توجه ویژه به ذینفعان بوده است. ۱۰ درصدی که الان شرکت به صورت بورس منطقه‌ای دارد اداره می‌شود مهم است. این شرکت بنچ مارک شرکت‌های کوره‌های القایی و میلگرد شود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تامین مالی
پای اهالی سینما به بازار سرمایه باز شد

تامین مالی "بخارست" از مسیر بازار سهام

آغاز بازارگردانی
از نخستین روز هفته آینده انجام می شود؛

آغاز بازارگردانی "قچار" به روش مبتنی بر حراج

عرضه عمده سهام مدیریتی
در بازار پایه فرابورس رقم می خورد؛

عرضه عمده سهام مدیریتی "آرمان" به صورت نقد

ارسال نظر