بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
مصطفی دانایی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با بورس نیوز پیش بینی کرد:

تاثیر مهم برجام بر بازار مسکن

تاثیر مهم برجام بر بازار مسکن
در صورتی که توافقی حاصل نشده و مذاکرات به نتیجه مثبت نرسد، بازار مسکن مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفته و رشد بیش از انتظار خواهد داشت.
کد خبر : ۲۵۹۸۶۴

وقوع طوفان در بازار مسکن به شرط...

بورس نیوز:

قیمت مصالح ساختمانی و حقوق و دستمزد به شدت افزایش داشته و با این شرایط به نظر می رسد افزایش قیمت‌ها در بازار املاک جوابگوی رشد هزینه های ساخت و ساز نبوده و حاشیه سود شرکت های ساختمانی کاهش خواهد یافت.

مصطفی دانایی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: بعد از آنکه در سال ۱۳۹۹ رشدی حباب گونه در بازارهای مختلف کشور اتفاق افتاد، قیمت املاک هم بدون هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور، دچار انفجار شد و جهش یافت. افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن معمولا بعد از جهش نرخ ارز و با یک وقفه زمانی نسبت به رشد قیمت ها در بازار ارز صورت می گرفت. اما در سال ۱۳۹۹ چرخه افزایش قیمت ها به شکل عادی رخ نداد و بعد از جهش بازار سرمایه و بازار مسکن، نرخ ارز به آرامی شروع به حرکت کرد. در نتیجه انباشت قیمتی در بازار مسکن شکل گرفت و در نتیجه همین افزایش قیمت‌ها، بازار مسکن متناسب با تورم این روزها رشد نکرد و البته که تحت تاثیر افزایش قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹، با وجود رشد چشمگیر هزینه های تولید مسکن، ساخت و ساز برای سازندگان توجیه اقتصادی داشت. اما با توجه به رشد نرخ تورم در دو ماه اخیر، افزایش قیمت های سال ۹۹ دیگر جوابگوی هزینه‌های تولید مسکن نبوده و به تدریج شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم.

وی اضافه کرد: با وجود آنکه بازار مسکن این روزها در رکود سنگین معاملاتی به سر می برد، اما به منظور حفظ حاشیه سود تولیدکنندگان مسکن، قیمت ها افزایش دارد.

این فعال بازار مسکن در رابطه با تاثیر طرح‌هایی همچون قانون حمایت از مستاجران بر تقاضای سرمایه‌ای بازار مسکن گفت: استقبال سرمایه‌گذاران از بازار مسکن بستگی به اتفاقاتی دارد که احتمالاً در ماه های آینده شاهد آن خواهیم بود. در نظر داشته باشید که سرمایه‌ گذاران خرد و کوچک تر گزینه‌های متعددی برای سرمایه گذاری دارند و می توانند نقدینگی خود را در بازار سهام، بازار کریپتوکارنسی ها، بازار طلا و غیره سرمایه گذاری کنند؛ اما سرمایه های بزرگ گزینه‌های چندانی پیش رو ندارند‌ و مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری پول های بزرگ در کشور ما بازار مسکن است.

دانایی ادامه داد: قطعاً در صورتی که توافقی حاصل نشده و مذاکرات به نتیجه مثبت نرسد، بازار مسکن مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفته و رشد بیش از انتظار خواهد داشت. اما نکته اینجاست که خوش بینی هایی نسبت به توافق بین سرمایه گذاران وجود دارد و به نظر می رسد همین خوشبینی ها سبب شده در حال حاضر بازار مسکن رشد کمتر از تورم داشته باشد و به نوعی می‌توان گفت پول های بزرگ و سرگردان منتظر تعیین تکلیف مذاکرات هستند. رکود این روزها هم به سبب همین ابهام در فضای مذاکرات است و در وضعیتی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده اند در صورت عدم توافق، تورم ۳ رقمی خواهیم داشت، در صورت عدم توافق، احتمالا بازار مسکن هم تلاطمی در پیش خواهد داشت.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره‌بها از سوی صاحب‌خانه‌ها
در نظرسنجی بورس نیوز بیش از ۶۷ درصد شرکت کنندگان عنوان کردند:

افزایش بیش از ۵۰ درصدی اجاره‌بها از سوی صاحب‌خانه‌ها

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال + معرفی صنایع با مزیت نسبی
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان مانی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال + معرفی صنایع با مزیت نسبی

بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است
حمید مرتضی کوشکی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای سرمایه گذاری است

مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بورس به دنبال جبران عقب ماندگی

ارسال نظر