بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
تعدیل نرخ ارز نیما، فرصتی برای بهبود اوضاع بازار سرمایه
به هر حال طبیعی است سرمایه گذاران بازار سرمایه از وضعیت موجود رضایت نداشته باشند و با مقایسه بازدهی بازار سرمایه با سایر بازارهای موازی در یک سال اخیر نسبت به عدم رشد بازار سرمایه احساس خشم یا ناامیدی کنند.
کد خبر : ۲۵۹۹۳۸

خشم و ناامیدی سرمایه گذاران بازار سرمایه، غیر منطقی نیست/تعدیل نرخ ارز نیما، فرصتی برای بهبود اوضاع بازار سرمایه

بورس نیوز:

بازار سرمایه چند هفته ای است که در کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی جا خوش کرده و میلی به حرکت ندارد. این وضعیت بازار سبب نارضایتی و ناامیدی در بسیاری از سرمایه گذارانی شده که به امید بهبود روند این بازار، ریزش سنگین بورس در سال گذشته را تاب آورده بودند. این در حالی است که نرخ ارز نیمایی کماکان ۲۵ درصد کمتر از نرخ بازار آزاد بوده و قیمت های جهانی مس و... هم تا حدودی کاهش داشته است.

سید محسن موسوی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت این بازار بیان کرد: بازار سرمایه تحت تاثیر متغیرهای متعدد و علی الخصوص ریسک های سیاسی مختلفی قرار دارد و این شرایط موجب ابهام در بازارسرمایه شده است. "ابهام" همواره شرایط بازار سرمایه را در وضعیت سینوسی قرار داده است  و در وضعیتی قرار داریم که با توجه به اخبار ضد و نقیض و فرسایشی شدن روند مذاکرات، هر خبر مثبتی هم که به بازار سرمایه مخابره شود، شاید یکی دو روزی روی این بازار تاثیر گذار باشد و بعد از آن بازار سرمایه دوباره فاز رکودی به خود می گیرد.

وی افزود: البته که تورم چند ماه گذشته تورم سنگین بوده و این تورم روی بازار سرمایه تاثیر گذار خواهد بود، اما تاثیر تورم بر بازار سرمایه با یک وقفه زمانی نمایان می شود. کمااینکه در سنوات قبل هم بلافاصله بعد از افزایش نرخ ارز، بازار سرمایه رشد نکرده و با یک وقفه زمانی(حتی بیش از یک سال) استارت حرکت در بازار سرمایه زده شده است.

به هر حال طبیعی است سرمایه گذاران بازار سرمایه از وضعیت موجود رضایت نداشته باشند و با مقایسه بازدهی  بازار سرمایه با سایر بازارهای موازی در یک سال اخیر نسبت به عدم رشد بازار سرمایه احساس خشم یا ناامیدی کنند. البته در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب رشد بهتری داشته، اما از ابتدای خرداد ماه روند این بازار رضایت بخش نبوده و به نظر می‌رسد این وضعیت در یکی، دو ماه آینده هم ادامه داشته باشد تا شاید مذاکرات تعیین تکلیف شود!

موسوی با اشاره به تاثیر قیمت های جهانی بر سودآوری بخشی از شرکت های بورسی و به تبع آن، روند بازار سرمایه اظهار کرد: تاثیر قیمت های جهانی بر بازار سرمایه از دو جنبه قابل بررسی است. جنبه نخست، تاثیر قیمت های جهانی بر درآمد فروش و سودآوری شرکت ها و صنایع بورسی است. دومین جنبه، نرخ تسعیر ارز در شرکت های کامودیتی محور و صادرات محور بازار سرمایه است. اگرچه قیمت‌های جهانی کمی افت داشته، اما با توجه به نرخ تسعیر ارز شرکت ها، اگر نرخ ارز در سامانه نیما تعدیل شده و منطقی‌تر شود، افت قیمت‌های جهانی پوشش داده خواهد شد. به طور کلی معتقدم در نتیجه کاهش قیمت‌های جهانی سودآوری صنایع بورسی تغییر چندانی نخواهد داشت؛ چرا که افزایش نرخ تسعیر ارز می‌تواند این عقب ماندگی را جبران کند. به هر حال باید پذیرفت که ارز هم یک کالاست و با توجه به تورم در کشور ما، نرخ ارز ثابت نخواهد ماند و در بلند مدت قطعاً نرخ ارز شیب صعودی خواهد داشت. بنابراین جایی برای نگرانی بابت افت سودآوری شرکت های صادرات محور در بازار سرمایه وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: به هر حال سهامداران خرد در این بازار باید صبر بیشتری داشته باشند و از روزهای متعادل بازار سرمایه می توانند به عنوان فرصتی برای اصلاح پرتفوی استفاده کنند. ضمن اینکه بهتر است در پرتفوی سرمایه گذاران هم سهم هایی که از احیای برجام منتفع می‌شوند، وجود داشته باشد و هم سهم های ریالی که در نتیجه تورم داخلی رشد می کنند تا بعد از تعیین تکلیف مذاکرات، نتیجه هر چه که بود، منتفع شوند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
توسعه بازار سرمایه را به روزمرگی های بورس گره نزنید
مدیرعامل شرکت سبدگردان هیوا در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توسعه بازار سرمایه را به روزمرگی های بورس گره نزنید

توسعه ابزارها، گامی در راستای رشد بازار سرمایه/خالی فروشی در بازار نقدی ممنوع!
امیر سیدی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

توسعه ابزارها، گامی در راستای رشد بازار سرمایه/خالی فروشی در بازار نقدی ممنوع!

چشم انداز بازار سرمایه در کوتاه مدت + معرفی گزینه های سرمایه گذاری
مدیرعامل شرکت سبدگردان توسعه فیروزه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز بازار سرمایه در کوتاه مدت + معرفی گزینه های سرمایه گذاری

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال + معرفی صنایع با مزیت نسبی
عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان مانی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

پیش بینی وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال + معرفی صنایع با مزیت نسبی

ارسال نظر