بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
تورم در چین رکورد ۲ ساله را شکست؛

رشد ۲.۵ درصدی قیمت مصرف کننده در چین

رشد ۲.۵ درصدی قیمت مصرف کننده در چین
به دلیل کاهش محدودیت های کرونا، افزایش تقاضا ممکن است قیمت ها را بیشتر افزایش دهد.
کد خبر : ۲۶۰۱۳۶

رشد ۲.۵ درصدی قیمت مصرف کننده در چین

بورس نیوز: داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در چین در ماه ژوئن ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده که از پیش بینی اقتصاددانان برای افزایش ۲.۴ درصدی بیشتر شد.

این ارقام بیشترین سرعت طی دو سال گذشته را نشان می‌دهد که در مقایسه با رشد ۲.۱ درصدی ماه می‌است.

در ماه ژوئن، قیمت مواد غذایی ۲.۹ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد، در حالی که قیمت‌های غیرخوراکی در ماه گذشته ۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد که از ۲.۳ درصد در ماه می‌ افزایش داشت. اگرچه تقاضای مصرف کننده با کنترل سختگیرانه کووید در چین همراه با شیوع پراکنده ویروس ضعیف است، شتاب افزایش در قیمت‌های مصرف کننده مربوط به افزایش هزینه گوشت و انرژی می‌شود.

گوشت یک محصول کلیدی در سبد شاخص قیمت مصرف کننده چین است. قیمت گوشت در ماه ژوئن پس از کاهش ۲۱.۱ درصدی در ماه می، با سرعت کمتر از ۶ درصد کاهش یافت. قیمت گوشت ۲.۹ درصد رشد ماهانه داشت. به گفته یک اقتصاددان ارشد: شاخص قیمت مصرف کننده/CPI در ماه ژوئن به روند صعودی خود ادامه داده و به بالاترین سطح در دو سال اخیر رسید. انتظار داریم که تورم CPI در نیمه دوم سال هم به افزایش خود ادامه دهد، در حالی که اقتصاد داخلی از قرنطینه در نیمه اول بهبود یافته و چرخه قیمت گوشت پس از یک دوره طولانی کاهش تورم، تورمی می‌شود.

شاخص قیمت تولیدکننده که نشان‌دهنده قیمت‌هایی است که کارخانه‌ها برای محصولات از عمده‌فروشان دریافت می‌کنند، در ماه ژوئن ۶.۱ درصد افزایش یافت، اما از رشد ۶.۴ درصدی در ماه می‌کاهش یافت. این بالاتر از حد انتظار بود و انتظار می‌رفت که این شاخص ۶ درصد افزایش یابد. مقامات چینی هدف رشد اقتصادی در سال جاری را حدود ۵.۵ درصد تعیین کرده اند، اما تحلیل گران انتظار دارند که رشد اقتصادی ۴.۱ درصدی در سال ۲۰۲۲ کاهش یابد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
افزایش نرخ رسمی ۲۰ ارز
بانک مرکزی اعلام کرد؛

افزایش نرخ رسمی ۲۰ ارز

نرخ رسمی ۸ ارز هم ثابت باقی ماند
بر اساس اعلام بانک مرکزی؛

نرخ رسمی ۸ ارز هم ثابت باقی ماند

افت یوان چین در مقابل دلار
سیستم تجارت خارجی چین گزارش داد؛

افت یوان چین در مقابل دلار

ارسال نظر