بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹
همان قدر که خوردن میوه برای بزرگسالان لازم و ضروری است، در کودکان هم دریافت روزانه ۲ تا سه واحد میوه ضرورت بسیاری دارد. یکی از این میوه ها، موز می‌باشد.
کد خبر : ۲۶۰۱۵۴

فواید شگفت انگیز سلامتی موز برای کودکان

بورس نیوز: همان قدر که خوردن میوه برای بزرگسالان لازم و ضروری است، در کودکان هم دریافت روزانه ۲ تا سه واحد میوه ضرورت بسیاری دارد. یکی از این میوه ها، موز می‌باشد. خطر ابتلا به سرطان خون را در کودکان کاهش می‌دهد.

ارزش غذایی موز و فواید آن برای کودکان

موز، یک میوه سرشار از انرژی و مغذی است. موز خوراکی کم چرب و شامل منگنز، ویتامین B۶، ویتامین C، فیبر، پتاسیم، آهن، ویتامین A و مواد مغذی دیگر است.

قند، فروکتوز و ساکاروز طبیعی موجود در موز، باعث افزایش انرژی می‌شود. کودک شما می‌تواند از این میوه بهره‌مند شود؛ موز بسیار شیرین است و در تمام طول سال در دسترس است.

موز، انرژی لحظه‌ای تولید می‌کند:

موز یک غذای ورزشی تلقی می‌شود. کربوهیدرات‌های موجود در موز رسیده انرژی فوری می‌دهند. بچه‌ها تمام روز فعال هستند. آن‌ها همچنین خیلی سریع خسته می‌شوند و به انرژی زیادی نیاز دارند، تا فعالیت‌های زیادی انجام دهند. برای حفظ سطح انرژیشان به طور منظم به آن‌ها موز بدهید. موز رسیده، بیشتر انرژی دارد. می‌توانید بلافاصله پس از بازگشت از بازی، موز به آن‌ها بدهید.

موز، برای هضم خوب است:

فیبر موجود در موز به هضم خوب کمک می‌کند. موز نیز شامل یک نوع فیبری به نام پکتین است که قابل حل می‌باشد. این ترکیبات محلول در آب، منجر به رسیدن موز می‌شوند. با تبدیل کربوهیدرات‌ها به قند ساده که آزاد می‌شوند، در هضم مناسب کمک می‌کند.

مصرف منظم موز، حرکات روده‌ای کودک را تنظیم می‌کند و از مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. محتوای فیبردار موز فرزند شما را برای مدت زیادی سیر نگه می‌دارد.

موز، باعث استخوان‌های محکم و دید بهتر می‌شود:

موز غنی از پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند سدیم موجود در رژیم غذایی کودک شما را خنثی کند و در نتیجه استخوان‌ها را قوی می‌سازد. کلسیم که در طول ادرار از دست داده می‌شود می‌تواند با یک موز تکمیل شود. کودکانی که موز می‌خورند اغلب بینایی بهتری دارند. موز می‌تواند دید کودک شما را بهبود بخشد. ویتامین A موجود در موز برای دید شما خوب است و از شبکیه چشم در برابر هر نوع بیماری محافظت می‌کند.

موز، از کم خونی جلوگیری می‌کند:

کمبود آهن که با عدم وجود گلبول‌های قرمز خون همراه است، منجر به کم خونی می‌شود. رژیم غذایی کودک شما باید شامل آهن، اسید فولیک، ویتامین B۱۲ و مس به مقدار کافی برای تشکیل سلول‌های قرمز خون باشد. موز به اندازه کافی دارای این مواد مغذی است و به تولید هموگلوبین کمک می‌کند. آهن برای کودک شما مهم است و مانع از کم خونی می‌شود.

موز، موجب افزایش قدرت مغز در کودکان می‌شود:

موز می‌تواند برای مغز کودک شما سوخت خوبی باشد. وجود پتاسیم موجود در موز به گردش خون و در نتیجه ارتقای مغز کمک می‌کند. موز نیز می‌تواند قدرت تمرکز کودک را افزایش دهد. موز را به عنوان تغذیه در مدرسه یا بین ساعات مطالعه به آن‌ها می‌توانید بدهید. تحقیقات نشان داده است کودکانی که دست کم سه بار در روز موز می‌خورند، در امتحان خود موفق‌تر هستند. موز نیز می‌تواند قدرت تمرکز کودک را افزایش دهد.

اگر می‌خواهید خلق و خوی کودک خود را بالا ببرید، فقط یک موز به او بدهید. این کار سریعاً به او آرامش می‌دهد و کار زیادی برای پوست کندنش نیاز ندارد. موز را می‌توانید له شده به کودکتان بدهید. آن‌ها را همچنین می‌توان با کاپ کیک و دسر‌ها مخلوط کرد.

چه زمانی و چگونه می‌توان به کودکان موز داد؟

موز می‌تواند در رژیم غذایی کودکان شما از یک مرحله بسیار ابتدایی معرفی شود، البته از ۶ ماهگی کودک به بعد.

موز می‌تواند غذای بسیار مغذی باشد. می‌توانید با دادن موز له شده با شیر به مقدار کمی، کودکتان را با موز آشنا کنید. به تدریج مقدار آن را افزایش دهید.

پس از ۵ سالگی آنها، می‌توانید ۴-۵ موز رسیده و نرم به آن‌ها بدهید، این کار می‌توان در هر وعده غذایی انجام دهید.

موز سالم‌ترین میوه است و سطح بالای آنتی اکسیدان‌های موجود در موز از کودک شما در برابر انواع بیماری‌های مزمن محافظت می‌کند.

اولین غذای کودکان:

موز، یکی از بهترین غذا‌های جامد برای نوزادان است.

موز حاوی ۷۷% چربی است، برای هضم آسان می‌باشد و آلرژی زا نیست.

آلرژی کودکان به خوردن موز

موز معمولا آلرژی ایجاد نمی‌کند، ولی هر فردی ممکن است به هر ماده غذایی آلرژی پیدا کند. پس زمانی که کودک شما موز می‌خورد، با دقت به علائم احتمالی آلرژی در او توجه کنید.

دو نوع آلرژی به موز وجود دارد:

آلرژی به لاتکس: در این نوع آلرژی شما باید با پزشک مشورت کنید. شاید مجبور شوید مدتی از دادن موز به کودک تان خودداری کنید.

آلرژی گرده: این آلرژی در حقیقت سندرم آلرژی دهانی شناخته می‌شود و علائم آن نیز به سرعت ظاهر می‌شود که اغلب با تورم یا خارش گلو یا دهان همراه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر