بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قانونی در ارتباط با تمهیدات لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری میان اورآسیا و ایران امضا کرد.
کد خبر : ۲۶۰۳۴۲

قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا امضا شد

بورس نیوز: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قانونی در راستای دستورالعمل‌هایی درباره توافقنامه موقتی را که در ۱۷ مه ۲۰۱۸ امضا شده و منجر به تاسیس منطقه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا شده بود را تصویب کرد.

این اسناد در تارنمای رسمی اطلاعات قانونی دولت قابل دسترس می‌باشد.

این دستورالعمل در ۱۴ مارس ۲۰۲۲ در تهران تصویب شدو از اکتبر ۲۰۱۹ برای فهرست محدودی از کالا‌ها اجرایی شده است.

معاهده تشکیل این اتحادیه در ۲۹ ماه مه ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویه ۲۰۱۵ عملاً اجرایی شد.

در اسفند ماه سال گذشته، «به منظور جلوگیری از پایان رژیم تجارت ترجیحی با ایران»، در تهران «پروتکلی برای تمدید قرارداد موقت تجارت آزاد تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۵ یا تا زمان لازم‌الاجرا شدن امضا شد. فرض بر این است که اجرای پروتکل به «توسعه بیشتر همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجاری و اقتصادی» کمک خواهد کرد.

این توافقنامه شامل قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران است و تا حد ممکن به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) نزدیک است. در آن تعهدات طرفین برای کاهش یا لغو حقوق گمرکی و دیگر موانع غیرگمرکی برای برخی از کالا‌ها در راستای تشویق همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو طرف تعریف می‌شود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه پیشتر گفته بود برای حفظ رژیم تجارت ترجیحی فعلی با ایران، از تمدید قرارداد موقت قبل از ورود به توافقنامه تجارت آزاد جدید حمایت می‌کنیم.

پوتین در نشست عمومی اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت که اجرای آن به طور قابل توجهی بر گردش تجاری بین اوراسیا و ایران تأثیر گذاشته است. وی افزود: حجم معاملات تجاری تا پایان سال ۲۰۲۱ با ۷۳.۵ درصد افزایش به ۵ میلیارد دلار رسید و صادرات اتحادیه اوراسیا با ۲.۱ برابر افزایش به ۳.۴ میلیارد دلار رسید.

گفتگو‌ها در حال حاضر برای امضای یک توافقنامه تجارت آزاد تمام عیار، با ایران در جریان است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر