بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت:

بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی به گندمکاران

بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی به گندمکاران
رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تا روز گذشته (شنبه۲۵ تیر) حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری کرده ایم که از این میزان که مبلغ آن حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان می‌شود نزدیک ۱۲هزار میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار هستیم.
کد خبر : ۲۶۰۴۰۳

بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی به گندمکاران

بورس نیوز:  عطا هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران و عضو شورای قیمت گذاری با تایید محقق نشدن وعده وزیر جهاد اظهار کرد: تا روز گذشته (شنبه۲۵ تیر) حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری کرده ایم که از این میزان که مبلغ آن حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان می‌شود نزدیک ۱۲هزار میلیارد تومان به کشاورزان بدهکار هستیم.

وی افزود: به عبارت دیگر حدود ۷۸ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و حدود ۲۲ درصد نیز بدهکاریم. در صوتی که زمانی که در شورای قیمت گذاری مباشر برای خرید تعیین شد قرار بر این بود که تجهیز منابع شود و حداکثر یک هفته بعد از تحویل گندم پول گندمکاران پرداخت شود.

هاشمی ادامه داد: با این وجود امروز حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به کشاورزن بدهکار هستیم و همین عامل موجب کند شدن روند خرید شده است. چون در کنار بخش دولتی یک رقیب دست به نقد، پولدار و سرمزرعه رویی به نام واسطه‌ها نیز حضور دارند. به طوری که برخی واسطه‌ها حتی بالاتر از نرخ خرید تضمینی هم گندم را از گندمکاران خریداری می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران خاطرنشان کرد: در واقع با توجه به قیمت بالای نهاده‌های دامی واسطه‌ها عمدتا برای تامین نهاده دامی گندم را از کشاورزان خریداری می‌کنند. از سوی دیگر بخش از گندم موجود توسط قاچاقچیان خریداری و به صورت گندم یا آرد از کشور خارج می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر کیلوگرم گندمی که ما نمی‌توانیم از کشاورز خریداری کنیم باید بیشتر از آن مبلغ هزینه کنیم و از دیگر کشور‌ها وارد کنیم، افزود: با این وجود در شرایط خاص فعلی، کمبود غذا، بالا بودن قیمت، مشکلات انتقال پول، و ... واردات گندم نیز مشکل خواهد بود؛ بنابراین دولت باید هرچه زودتر دست به کار شود و بدهی کشاورزان را پرداخت کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران درخصوص بحران غذایی جهانی، تعلل دولتمردان در پرداخت مطالبات گندم و کند شدن روند خرید بیان کرد: قرار بود منابع از طرف بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک کشاورزی و منابع داخلی جی تی سی تامین شود؛ یعنی بانک مرکزی به عنوان ناظر بانکها، بانک کشاورزی و سازمان برنامه بودجه از طریق ردیف‌های بودجه‌ای و جی تی سی از طریق منابع داخلی خود تجهیز منابع کنند و پول خرید را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با این وجود شرایط فعلی الان یک مقدار به بدعهدی منابع تامین کننده برمیگردد که تمام این بدقولی‌ها موجب ایجاد یکسری شائبه‌ها در جامعه می‌شود. به عنوان مثال گفته می‌شود هدف این است که میزان واردات گندم زیاد باشد و بیشتر وارد کنیم و منافعی در آن است به همین دلیل در پرداخت‌ها تعلل می‌شود.

هاشمی افزود: با تمام این تفاسیر کم کاری برای تامین پول به هیچ وجه قابل قبول نیست. به خصوص اینکه این بدهکاری ۱۲هزار میلیارد تومانی به معنای این است که پول یک میلیون و یک صد هزار تن گندم خریداری شده را پرداخت نکرده ایم که معادل ۲۳ درصد از کل گندم خریداری شده است.

این مقام مسئول همچنین درباره پیش بینی از میزان خرید تا پایان زمان توضیح داد: برآورد ما در بنیاد ملی گندمکاران این بود که قریب به ۶ و نیم میلیون تن خرید بتوانیم داشته باشیم و این امر هم تحقق پیدا می‌کرد به خصوص اینکه سیر صعودی خرید به خوبی پیش می‌رفت، اما اخیرا با توجه به عدم پرداخت پول شیب کم شده است؛ بنابراین اگر تجهیز منابعی باشد می‌توانیم بین ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا اواخر مرداد ادامه دارد، افزود: استان‌های جنوب و مرکز برداشت شده است و در بخش‌هایی از استان غرب و شمال غرب تازه برداشت شروع شده است؛ لذا امیدواریم حتی بیش از ۶ و نیم میلیون تن هم خرید کنیم به خصوص اینکه که زمان خرید تضمینی گندم تا مهرماه هم ادامه خواهد داشت و اگر منابع مالی تامین شود می‌توان بیش از ۶ و نیم میلیون تن خرید رقم زد.

هاشمی افزود: البته بر اساس تجربه سال‌های گذشته می‌دانیم که کشاورزان و برخی واسطه‌ها نیز مقداری از گندم را نگه داشته اند تا در پایان زمان خرید و با قیمت بالاتر به ما بفروشند و بنابراین پیش بینی این است که بیش از ۶ و نیم میلیون تن بتوانیم خرید داشته باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: در خواست ما این است که بخش دولتی زودتر به تعهدات خود عمل کند و زودتر پول کشاورزان را پرداخت کند، چون کشاورزان حدود یک سال است کشت کرده اند و در برخی استان‌ها برای کشت دوم آماده می‌شوند و لذا نیاز به پول دارند. از آن سو کشاورزان برای تامین امنیت غذایی تعهد دارند و در برخی موارد حتی می‌بینیم کشاورز حاضر نیست محصول خود را به دلال بدهد و مقید به فروش به بخش دولتی هستند تا بتوانند قوت غالب مردم را در راستای تامین امنیت غذایی مردم فراهم کنند و به همین دلیل از قیمت‌های بالای دلالان هم چشمپوشی می‌کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
واریز بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران
مدیرکل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت:

واریز بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران

سهم ۱۴ درصدی دارو از واردات کالای اساسی
از کل ارزش واردات کالاهای اساسی؛

سهم ۱۴ درصدی دارو از واردات کالای اساسی

ارسال نظر