بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
علی بهشتی روی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه

چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه
کد خبر : ۲۶۰۴۰۸

به گزارش بورس نیوز، با وجود آن که تورم سنگینی در چند ماه گذشته اقتصاد ما را در برگرفته، بازار سرمایه اما رشدی نداشته است.

علی بهشتی روی مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: این انتظار که بازار سرمایه تحت تاثیر تورم رشد کند، انتظاری غیر منطقی نیست؛ اما تجربه سنوات گذشته نشان داده بازارسرمایه، آخرین بازاری است که معمولاً به تورم واکنش نشان داده و تحت تاثیر تورم رشد میکند.‌ به طور معمول تورم ابتدا بازار طلا، مسکن، خودرو و بازارهای کالایی را تحت تاثیر قرار می دهد و بعد از این بازارها، بازار سرمایه رشد می کند.

وی افزود: البته این بار رشد بازار سرمایه تحت تاثیر تورم با تاخیر بیشتری صورت گرفته و شاید علت این تاخیر این باشد که در گذشته دوره های تورمی به این سرعت نبوده و معمولاً در چند سال ابتدای فعالیت هر رئیس جمهور، تورم سرکوب شده و بازارها رکودی بوده و در دوره دوم فعالیت هر رئیس جمهور شاهد تورم بوده ایم. اما به هرحال شرکت های فعال در بازار سرمایه همان تولیدکنندگانی هستند که نرخ فروش محصولات شان افزایش داشته و انتظار می رود این افزایش نرخ ها، روی سودآوری شرکت ها هم اثرگذار باشد. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش نرخ فروش محصولات، هزینه های تولید هم رشد زیادی داشته و در واقعیت شاید افزایش نرخ فروش محصولات در شرکتهای بورسی لزوماً به معنای رشد سودآوری شرکت ها نباشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفتگو در پیش بینی نرخ ارز به عنوان یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: در اکثر کشورهای دنیا، بازار ارز تک نرخی بوده و تمامی صاحبان صنایع و واردکنندگان و متقاضیان ارز به ارز با نرخ یکسانی دسترسی دارند.‌ متاسفانه مشکلاتی که تحریم‌ها و نبود مراودات مالی و کمبود اسکناس ارز در کشور ما ایجاد کرده، باعث شده سیاست گذاران ما، سیاست چند نرخی بودن ارز را در پیش بگیرند و در حال حاضر نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد اختلاف حدوداً ۲۵ درصدی دارد. البته معتقدم این اختلاف آنقدر با اهمیت نیست که عدم رشد بازار سرمایه را ناشی از این اختلاف نرخ بدانیم.

بهشتی روی اضافه کرد: نرخ آتی ارز وابستگی زیادی به سرانجام مذاکرات خواهد داشت. به نظر می‌رسد اگر توافقی حاصل نشود تا پایان سال شاهد دلار ۴۰ الی ۵۰ هزار تومانی خواهیم بود؛ اما در صورت حصول توافق افت چندانی برای بازار ارز متصور نیستم و بعید است که حتی در صورت توافق، نرخ دلار در پایان سال کمتر از ۳۰ هزار تومان باشد.

مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین همچنین در پیش بینی قیمت های جهانی گفت: در بازارهای جهانی، افزایش قیمت هایی که تحت تاثیر شیوع کرونا و بعد از آن قرنطینه در چین اتفاق افتاد، موجب شد که در بازار سرمایه ما در تحلیل‌ها اینطور تصور شود که افزایش قیمت های جهانی به معنای رشد سودآوری در شرکت های کامودیتی محور بازار سرمایه نیز هست. اما با توجه به تحریم ها و مشکلات و محدودیت‌های صادراتی و هزینه هایی که به سبب تحریم‌ها به صادرکنندگان تحمیل شده، عملاً صنایع کامودیتی محور بازار سرمایه مجال نیافتند از افزایش قیمت‌های جهانی منتفع شوند. در حال حاضر هم بازارهای جهانی تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار دارند و از آنجا که روسیه، جزو تامین کنندگان در بازارهای جهانی بوده و حالا برای حفظ بازارهای صادراتی خود، دست اقداماتی (از جمله ارائه تخفیف) کرده؛ بنابراین می توان گفت جنگ روسیه و اوکراین هم روی سودآوری صنایع کامودیتی محور بازار سرمایه ما اثر منفی داشته است. با این تفاسیر می‌توان گفت با توجه به رفع قرنطینه ناشی از کرونا در سطح جهان و همچنین جنگ روسیه و اوکراین، در کوتاه مدت رشدی برای بازارهای جهانی متصور نیستم.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در پیش بینی وضعیت آتی این بازار عنوان کرد: با توجه به تورم به نظر می رسد امسال شاهد رشدی در بازار سرمایه خواهیم بود و بازار سرمایه پتانسیل لمس سقف های سال ۹۹ را دارد. البته کماکان سایه مباحث مربوط به برجام و مذاکرات بر سر بازار سرمایه سنگینی می کند، اما از نگاه تحلیلی انتظار می رود شاهد اتفاقات خوبی در این بازار باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه
فردین آقابزرگی در گفتگو با بورس نیوز:

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه

زیان سنگین بازار سرمایه از وعده هایی که عملی نشدند
بهمن فلاح در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیان سنگین بازار سرمایه از وعده هایی که عملی نشدند

تکرار رانت‌های سال ۹۷ با بازگشت بورس کالا به وزارت صمت
حمزه قوچی فرد کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تکرار رانت‌های سال ۹۷ با بازگشت بورس کالا به وزارت صمت

ارسال نظر