بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

شرط ترکیدن حباب قیمت ها در بازار مسکن چیست

شرط ترکیدن حباب قیمت ها در بازار مسکن چیست
واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار املاک مسکونی حباب سنگینی دارد و هرچند قیمت تمام شده مسکن در کشور با توجه به رشد هزینه های مربوط به زمین، صدور پروانه ساختمان، مصالح ساختمان، نظام مهندسی و انشعاب آب و برق و..‌. افزایش داشته؛ ولی کماکان قیمت املاک در کشور ما دارای حباب است.
کد خبر : ۲۶۰۴۴۲

شرط ترکیدن حباب قیمت ها در بازار مسکن چیست

به گزارش بورس نیوز، عده ای از تحلیلگران اقتصادی معتقدند قیمت املاک مسکونی در مقایسه با نرخ ارز، رشد زیادی داشته و بازار مسکن حباب دارد. در مقابل عده ای دیگر معتقدند با توجه به کمبود عرضه مسکن نسبت به تقاضا، نمی توان از حباب مسکن صحبت کرد و ضمنا بازار مسکن با سایر بازارهای مالی متفاوت بوده و هرگز شاهد ترکیدن حباب قیمت ها نخواهیم بود.

حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار املاک مسکونی حباب سنگینی دارد و هرچند قیمت تمام شده مسکن در کشور با توجه به رشد هزینه های مربوط به زمین، صدور پروانه ساختمان، مصالح ساختمان، نظام مهندسی و انشعاب آب و برق و..‌. افزایش داشته؛  ولی کماکان قیمت املاک در کشور ما دارای حباب است. چرا که تولیدکنندگان و سازندگان املاک مسکونی در کشور ما قائل به سود متعارف و منطقی نیستند. سوده سازندگان و تولیدکنندگان مسکن در کشور باید همچون کشورهای توسعه یافته ۱۰ الی ۲۰ درصد باشد؛ ولی با توجه به نرخ بالای سود بانکی در کشور ما، تولیدکنندگان مسکن اعتقاد دارند که اگر قرار بود به سود ۲۰ درصدی قناعت کنند، سرمایه خود را در بانک سپرده گذاری می‌کردند و بدون تحمل هیچ دردسر و هزینه ای سود بانکی دریافت می‌کردند.

شرط ترکیدن حباب قیمت ها در بازار مسکن چیست

وی افزود: همین نگرش موجب شده سود تولید کنندگان مسکن گاه به ۶۰ الی ۱۰۰ درصد هم برسد و حباب نامتعارفی در قیمت املاک مسکونی ایجاد کند. ضمن اینکه هم تقاضای مسکن بیشتر از عرضه است و هم قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و در نهایت شاهد آن هستیم که قیمت مسکن در کشور ما رشد افسارگسیخته داشته است. درهرحال سوداگری در افزایش قیمت مسکن در کشور ما موثر بوده و اگرچه تورم هم در کشور ما سنگین بوده و قیمت تقریباً تمامی کالاها و خدمات افزایش داشته و بازار مسکن هم از نرخ ارز تاثیر می پذیرد، اما این بازار کاملاً هم وابسته به نرخ ارز نیست و متغیرهای دیگری هم روی قیمت مسکن موثر هستند.

این فعال بازار مسکن در رابطه با راهکارهای رفع حباب در این بازار اظهار کرد؛ تا زمانی که سیاست های اقتصادی به نحوی است که مردم از سرمایه گذاری در بخش های تولیدی (چه در حوزه مسکن و چه در حوزه های غیر از مسکن) امتناع می کنند و به مسکن به عنوان یک سرمایه پایدار نگاه شده و در بازار مسکن به سرمایه گذاری می‌پردازند و مالیات بر عایدی سرمایه هم به نحو صحیح وصول نمی شود؛ رشد قیمت ها در بازار مسکن همچنان ادامه خواهد داشت. کما اینکه در چند دهه گذشته قیمت‌ها در بازار مسکن شیب صعودی داشته است. اما اگر سیاست گذاران، تولید مسکن در کشور را افزایش داده و تسهیلات ویژه ای به تولیدکنندگان و انبوه‌سازان تخصیص دهند یا معافیت های خاصی برای انبوه سازان و تولیدکنندگان مسکن در نظر گرفته شود و به عبارتی سیاست های تشویقی برای ایجاد بازار رقابتی در بازار مسکن ایجاد شود تا تولیدکنندگان مسکن هم به سود منطقی تر و متعارف تحری رضایت دهند؛ در فاز اول رشد غیر متعارف بازار مسکن متوقف شده و در فاز دوم قیمت‌ها در بازار مسکن به قیمت حقیقی و واقعی نزدیک تر خواهد شد. در چنین شرایطی می توان انتظار شکسته شدن حباب قیمت در بازار مسکن را داشت.

وی اضافه کرد: ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن در گروه رونق تولید مسکن بوده و باید شرایطی فراهم کرد که نیاز متقاضیان بازار مسکن تامین شود. در حال حاضر حدود ۶ میلیون خانوار متقاضی مسکن در کشور وجود دارند که اگر این نیاز تامین شود، میتوان قیمت ها را به قیمت واقعی نزدیک کرد؛ اما اگر تولید مسکن در کشور انجام نشده و تقاضای مسکن افزایش یافته و به طور مثال به ۱۰ الی ۱۵ میلیون متقاضی در بازار مسکن برسیم، طبیعی است که نباید انتظار شکستن حباب قیمت ها را هم داشت.

عقبایی در خاتمه در رابطه با تاثیر اجرای طرح حمایت از مستاجران بر بازار مسکن گفت: به نظر می‌رسد این طرح کارایی لازم را در بازار اجاره مسکن ندارد. اما برای اظهار نظر در مورد تاثیر اجرای این طرح بر تقاضای سرمایه ای و ورود و خروج نقدینگی در بازار مسکن، هنوز زود است و اظهار نظر در مورد تاثیر اجرای این طرح بر قیمت املاک، نیازمند گذشته حداقل ۱۸ ماه زمان از اجرای این طرح خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه
علی بهشتی روی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

زیر سوال رفتن امنیت سرمایه گذاری؛ علت اصلی کمبود نقدینگی در بازار سرمایه

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه
فردین آقابزرگی در گفتگو با بورس نیوز:

۳ علت اصلی عقبگرد مجدد بازار سرمایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
نمیدونم چرا تعدادی از کارشناسان حوزه مسکن اتفاق نظر بر وجود افزایش تقاضا بیشتر از عرضه مسکن دارن و مدام بر طبل تولید و ساخت مسکن میکوبند!! در وضعیت کنونی 3 میلیون واحد مسکونی ساخته شده و خالی از سکنه که حداکثر با عمر 5 سال ساخت در کشور وجود داره که بدلیل عدم پایان کار و صدور سند بهترین گزینه ملاکی بدون ریسک برای مردم محسوب میشه. افرادی رو میشناسم که حداقل 3 واحد مسکونی خریداری شده را بعنوان دارایی احتکار کرده اند به امید اینکه ارزش دارایی شون با تورم رشد داشته باشه؟ متاسفانه اکثر کارشناسان و صاحبنظران محترم نیز جزو همین گروه سرمایه گذاران حوزه ملکی هستند که با ارائه آمارهای غیر واقعی سعی دارند مسائل حاشیه ای را مهمتر از اصل موضوع مطرح کنند!