بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
عضو شورای کانون صرافان گفت:

استفاده ۱۵ کشور همسایه از روبل

استفاده ۱۵ کشور همسایه از روبل
عضو شورای کانون صرافان گفت:با توجه به اینکه ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه ایران که مراودات تجاری با ایران دارند، از روبل استفاده می‌کنند و گشایش نماد روبل-ریال می‌تواند نقش موثری در معاملات با این کشور‌ها داشته باشد.
کد خبر : ۲۶۰۵۰۷

استفاده ۱۵ کشور همسایه از روبل

بورس نیوز: کامران سلطانی زاده، عضو شورای کانون صرافان درباره تاثیر گشایش نماد روبل-ریال اظهار کرد: این نماد می‌تواند حجم بسیاری از تبادلات تجاری بین کشور‌های آسیای میانه را پوشش دهد و به لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر از دلار است.

وی افزود: چنانچه افراد برای تامین ارز دانشجویی کشور‌های منطقه از روبل استفاده کرده و مصرف‌کننده ارز آن را از صرافی‌های رسمی تامین کنند، باید سیاست‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که هم قیمت روبل و هم عرضه روبل برای متقاضیان جذابیت داشته باشد.

عضو شورای‌عالی کانون صرافان گفت: با توجه به اینکه ۱۰ تا ۱۵ کشور همسایه ایران که مراودات تجاری با ایران دارند، از روبل استفاده می‌کنند و گشایش نماد روبل-ریال می‌تواند نقش موثری در معاملات با این کشور‌ها داشته باشد؛ زیرا قابل تبدیل به ارز آنهاست و این رویه در کنترل بازار ارز اهمیت زیادی دارد.

سلطانی زاده تاکید کرد: چنانچه در مورد نحوه استفاده از روبل در کشور‌های مشترک‌المنافع دقت، ظرافت و رصد تخصصی داشته باشیم و اطلاعات تخصصی در آن کشور‌ها را به‌صورت میدانی جمع‌آوری و خدمات ارائه دهیم، موفق خواهیم بود و موانع پیش‌رو را یکی پس از دیگری از پیش رو خواهیم برداشت.

وی توضیح داد: باید نظر تجار، صرافان و دانشجویان کشور‌های منطقه از طریق نظرسنجی و بازخورد رصد و پالایش کنیم تا از ظرافت‌های معاملات روبل آگاهی یابیم و پالایش کنیم و گسترش دهیم و اگر به ظرافت‌ها توجه کنیم به طور قطع می‌توانیم بازار روبل را در کشور‌های مشترک‌المنافع را گسترش دهیم.

عضو شورای‌عالی کانون صرافان تاکید کرد: با استقبال از نماد روبل-ریال صد درصد بر قیمت دلار و یورو تاثیر خواهد گذاشت، زیرا در معاملات بازار ارز بیشترین توجه‌ها به دلار است و افراد برای سفر به کشور‌های مختلف همچون روسیه، امارات، عراق و کشور‌های دیگر دلار تهیه می‌کردند، چون ارز این کشور‌ها در صرافی‌ها به‌اندازه کافی نیست.

سلطانی زاده بیان کرد: اگر بتوانیم به صورت مستقل ارز هر کدام از کشور‌ها که ایران با آن تبادل دارد را در صرافی‌ها و بازار متشکل به مردم ارائه کنیم، مطمئناً مصرف‌کننده نهایی ارز ملی هر کدام از کشور‌ها را خریداری و مصرف می‌کند.

وی گفت: یکی از دلایلی که مردم مصرف‌کننده دلار هستند، این است که در بسیاری از سفر‌های افراد به کشور‌های مختلف، چون دسترسی به ارز محلی آن ندارند؛ به طور قطع گشایش نماد‌های مختلف ارزی بر قیمت دلار تاثیر مثبتی خواهد داشت و قیمت آن کاهش می‌یابد.

این فعال بازار ارز با بیان اینکه در بحث گشایش نماد‌های دیگر نیز صحبت‌هایی انجام شده است، افزود: زیرساخت‌های آن نیز آماده شده و صرافی‌ها نیز آمادگی خود را اعلام کردند. مطمئناً بازار متشکل ترزی با توجه به ارتباط خوبی که کانون صرافان دارد، می‌تواند نماد‌های جدید را در آینده بسیار نزدیک اجرایی کند.

سلطانی زاده تاکید کرد: با گشایش نماد معاملاتی روبل - ریال و ایجاد نماد‌های معاملاتی دیگر که در آینده بسیار نزدیک شاهد آن خواهیم بود به طور قطع حجم مصرف دلار کاهش می‌یابد.

عضو شورای‌عالی کانون صرافان در ادامه درباره وضعیت بازار ارز و خرید و فروش دلار‌های خانگی نیز، گفت: در مورد دلار‌های خانگی باید رویکرد خوبی در به‌کارگیری این دلار‌ها داشته باشیم و تهاجمی و تخاصمی نباشد.

وی تاکید کرد: باید برنامه‌های مختلفی همچون حساب‌های سپرده ارزی مبتنی بر اسکناس که سود به سپرده‌گذاران بدهد و افراد هر زمان که خواستند اسکناس خود را برداشت کنند و دغدغه افراد نسبت به بازپس‌گیری اسکناس‌های ارزی افراد را برطرف کنیم.

سلطانی زاده بیان کرد: الان ابهامی در بین افراد وجود دارد که اگر ارز خود را به بانک‌ها بدهند، بانک‌ها مالیات اخذ می‌کنند یا اینکه امکان بازپس‌گیری سپرده ارزی وجود ندارد از جمله مواردی است که باید برطرف شود.

عضو شورای‌عالی کانون صرافان تصریح کرد: در حال حاضر چند میلیارد دلار در خانه‌ها ارز نگهداری می‌شود که این حجم زیاد ارز اگر از خانه مردم و صندوق‌ها خارج و وارد چرخه اقتصادی شود می‌توان پالایشگاه ساخت و زیرساخت‌های کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در سازندگی کشور مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: در بحث دلار‌های خانگی بانک مرکزی و دولت با دقت و ظرافت بسیار زیادی برخورد کند تا وارد چرخه اقتصادی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر