بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷
رئیس سازمان امور مالیاتی عنوان کرد:

رشد ۴۷ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی

رشد ۴۷ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: با ثبت ۴ میلیون و سیصد هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال جاری نسبت به سال قبل ارائه اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی ۴۷ درصد رشد داشته است.
کد خبر : ۲۶۰۵۹۷

رشد ۴۷ درصدی ارائه اظهارنامه مالیاتی

بورس نیوز: داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه تغییرات در سازمان امور مالیاتی با رویکرد تحولی در حال انجام است، اظهار کرد: نظام مالیاتی با جدیت در مسیر تحقق رویکرد‌های تحول‌آفرین و جدید است و اجرای این سیاست‌ها و رویکرد‌های جدید نهایتاً به تحقق عدالت مالیاتی و افزایش تمکین مالیاتی خواهد انجامید. با اجرای این تغییرات و برنامه‌های پیش رو به دنبال ایجاد یک نظام مالیاتی پویا با درآمد‌های پایدار مالیاتی در جهت عدالت اجتماعی، تأمین منابع دولت، حمایت از بخش‌های تولیدی و شفاف اقتصاد و کنترل بخش‌های غیر شفاف اقتصاد می‌باشیم.

وی افزود: در این دوره، سازمان امور مالیاتی با اجرای اقدامات تحول‌آفرین به دنبال اجرای مبارزه با فرار مالیاتی به‌منظور کاهش فشار بر بخش رسمی اقتصاد، جایگزینی پایه‌های مالیاتی جدید به‌جای فشار بر بخش تولید، افزایش مؤدی مداری و رضایت مؤدیان با ارائه خدمات الکترونیک و محوریت داده‌ها و سامانه‌ها به‌جای ممیز مداری است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: قانون مالیات بر ارزش‌افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ با تدوین بیش از ۴۰ آئین‌نامه و دستورالعمل اجرائی، تولید سامانه ملی مؤدیان و آغاز اجرای قانون پایانه فروشگاهی، تدوین پیش‌نویس قانون مالیات بر جمع درآمد، تحقق ۱۱۳ درصدی درآمد وصولی در سال ۱۴۰۰ و وصول بالغ‌بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در چهارماهه اول سال جاری و حمایت از تولید ازجمله اقدامات انجام‌شده تاکنون بوده است.

وی با تشریح تغییر رویکرد سازمان امور مالیاتی در پرداخت مالیات، تأکید کرد: شناسایی و دریافت مالیات از تمام فعالان اقتصادی متناسب با درآمد رویکرد اصلی سازمان می‌باشد و تمام فعالان اقتصادی باید مالیات متعلقه را پرداخت کنند. بر اساس همین رویکرد با اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ مالیات ستانی در کشور مواجه بوده‌ایم و با ثبت ۴ میلیون و سیصد هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در سال جاری نسبت به سال قبل ارائه اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی ۴۷ درصد رشد داشته است.

منظور بابیان اینکه سازمان مالیاتی اطلاعات کارت‌خوان‌ها، حساب‌های بانکی و کارت به کارت‌های بانکی را در اختیار دارد اظهار کرد: نظام مالیاتی با هوشمندی، سامانه محوری و داده محوری می‌تواند عدالت مالیاتی را برقرار کند.

وی در ادامه به تبیین برنامه‌های سازمان برای تحقق درآمد مالیاتی ۴۵۴ هزار میلیارد تومانی برآوردی سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: با اجرای برنامه‌ها و همراهی مردم می‌توان یک رکورد بسیار مهم برای کشور رقم زد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور توسعه پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد را از برنامه‌های آتی سازمان دانست که باعث مقابله با سوداگری و افزایش نقش تنظیم گری مالیات در اقتصاد کشور می‌شود.

منظور، اعطای برخی معافیت‌های مالیاتی را پاشنه آشیل نظام مالیاتی عنوان کرد و افزود: در طی سالیان گذشته تور مالیاتی با برخی قوانین و معافیت‌های مختلف سوراخ شده و یکی از برنامه‌های اصلی نظام مالیاتی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است.

وی در ادامه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را زمینه‌ساز تحول در نظام مالیات ستانی دانست و تأکید کرد: در حال حاضر مؤدیان می‌توانند به سامانه مربوطه مراجعه و برای خود کارپوشه لازم را درست کرده و صورتحساب‌های الکترونیکی صادر کنند. فراخوان مؤدیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی به‌طور تدریجی صورت خواهد گرفت و با اجرای این قانون شفافیت اقتصادی تحقق‌یافته و فرار مالیاتی به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر