بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
در نخستین ماه تابستان؛

قیمت دلار در مدار نزولی قرار گرفت

قیمت دلار در تیرماه سال جاری پس از ماه‌ها افزایش در مدار نزولی قرار گرفت و شاخص بازدهی آن منفی ۰.۳۱ درصد را ثبت کرد.
کد خبر : ۲۶۰۶۴۲

قیمت دلار در مدار نزولی قرار گرفت

بورس نیوز: نرخ دلار که در ماه‌های گذشته سیر صعودی در پیش گرفته بود و رکورد‌های جدیدی را ثبت می‌کرد، اما تیرماه امسال تغییر مسیر داده و در جهت مخالف خود حرکت داشت. بازدهی نرخ دلار در ماه گذشته در بازار آزاد رشد منفی ۰.۳۱ درصد را ثبت کرد و در محدوده قیمتی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان بود.

معاملات در تیرماه سال جاری در چهار بازه کاهشی، ثبات، افزایش و کاهشی قابل بررسی است. در پنج روز نخست تیرماه دلار از ۳۲ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افت قیمت داشت و در این شرایط بسیاری از دلالان که همواره از نوسانات بازار ارز برای کسب سود بیشتر بهره می‌بردند، ناکام ماندند. هجوم فروشندگان دلار به خریداران در بازار پیشی گرفت.

براساس این گزارش، ۱۰ تیرماه دوباره دلار به قیمت ۳۲ هزار تومان بازگشت، اما در اواسط تیرماه در محدوده ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان تقریباً ثابت ماند. نرخ دلار در بازار آزاد در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۳ تیرماه در قیمت ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت.

اگرچه نرخ دلار در بازار آزاد دوباره افزایش میانگین ۵۰۰ تومانی در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۷ تیرماه داشت، اما باز هم در روز‌های پایانی تیرماه روند نزولی را در پیش گرفت. در نهایت دلار در آخرین روز تیرماه ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد دادوستد شد و بازدهی آن در تیرماه ۱۴۰۱ برابر منفی ۰.۳۱ درصد شد.

کارشناسان بازار ارز روند نزولی نرخ دلار در تیرماه را متاثر از سیاست‌های بانک مرکزی در دولت می‌دانند.

بانک مرکزی در آخرین اقدام خود خریدوفروش دلار با نرخ توافقی در صرافی‌های معتبر اجرایی کرد. براین اساس افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های مجاز دارایی خود را به نرخ توافقی به متقاضیان بفروشند.

سیاست گشایش معاملات روبل ریال که از سیاست‌های بانک مرکزی برای افزایش ارزش ریال در برابر دلار و معامله با همسایگان بر اساس ارز‌های ملی است و به گفته رییس کل بانک مرکزی در آینده نزدیک سامانه معاملاتی برای ارز‌های ملی دیگر همچون لیر، درهم، دینار وغیره افتتاح می‌شود.

 

قیمت دلار در مدار نزولی قرار گرفت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر