بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
برزو حق شناس کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز :

بنویسید "بازارساز"، بخوانید "دست انداز"

بنویسید
کد خبر : ۲۶۰۷۷۱

بنویسید

بورس نیوز:

افت بازار سرمایه در روزهای اخیر کام فعالان این بازار را تلخ کرده است. در شرایطی که هم کامودیتی ها در بازارهای جهانی و هم قیمت تمامی کالاها و خدمات در ۲ سال گذشته رشد داشته، بازار سرمایه ضرر و زیان قابل توجهی به سرمایه گذاران تحمیل کرده است.

برزو حق شناس کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در اقتصادی که بخش قابل توجهی از آن دولتی است، بازارساز اصلی هم دولت است و طبیعی است که سیاست‌های دولت نقش قابل توجهی در بازار سرمایه خواهد داشت. واقعیت این است که در دو سال گذشته، بازارساز نسبت به بازار سرمایه بی‌مهری‌هایی داشته و علاوه بر عدم حمایت دولت از این بازار، سیاست های بانک مرکزی و وزارت صمت هم تهدیدی مضاعف برای بازار سرمایه بوده و نتیجه ای جز خروج نقدینگی از بازار سرمایه و تورم سنگین در بازارهای کالایی و خودرو و مسکن به همراه نداشته است.

وی افزود: دربهترین برهه بازارهای جهانی که شرکت های فولادی و... بازار سرمایه ما امکان رشد صادرات و پیدا کردن مشتریان جدید و... و استفاده از این فرصت داشتند؛ وزارت صمت با وضع عوارض صادراتی سد راه صنایع صادرات محور ما شد و شرکت هایی که نتوانستند از افزایش قیمت‌های جهانی به عنوان فرصت استفاده کنند، حالا با افت قیمت های جهانی متحمل فشار شده اند! دولت نه فقط اراده‌ای برای حمایت از بازار سرمایه و رشد این بازار ندارد، بلکه عمداً یا سهواً خود به مانعی برای رشد بازار سرمایه تبدیل شده است. به همین دلیل هم علاوه بر آنکه صنایع وابسته به صادرات و قیمت های جهانی در این مدت رشد نکرده، که صنایعی هم که فروش ریالی و داخلی داشته‌اند، به رغم تورم در بازار های مختلف رشدی نکرده اند.

بنویسید

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه ضمن انتقاد از اختلاف نرخ ارز در سامانه نیما بازار آزاد اظهار کرد: هیچ جای دنیا بانک مرکزی از جیب صادرکنندگان به واردکنندگان سوبسید پرداخت نمی کند و اتفاقا در همه کشورها از صادرکنندگان حمایت می شود و مشوق هایی برای صادرات در نظر گرفته می‌شود تا اقتصاد رشد کند. در کشور ما بر عکس تمام اقتصادهای دنیا، برای صادرکنندگان مرتباً مانع‌تراشی شده و در عوض از وارد کنندگان حمایت می شود! تک نرخی شدن ارز ضروری ترین راهکاری است که به بهبود وضعیت بازار سرمایه و رشد سودآوری صنایع بزرگ ما کمک می کند.

وی اضافه کرد: مشکل بزرگتر اینجاست که بازار سرمایه ما نه تنها از سوی دولت و بانک مرکزی و وزارت صمت تحت فشار قرار دارد، بلکه در داخل اکوسیستم این بازار هم مصائب و مشکلاتی وجود دارد که با وجود طرح چندین باره توسط فعالان بازار سرمایه در جلسات و نشست های مختلف، باز هم نسبت به رفع آنها اقدامی صورت نگرفته است. نمایش شاخصی که بیانگر ضرر و زیان سهامداران تحمیل شده نیست؛ ضعف عملکرد بازارگردان ها، صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق توسعه بازار سرمایه از جمله همین مشکلات است. این شرایط سبب خروج نقدینگی از بازار سرمایه شده است. سیاست گذاری های اقتصادی نادرست موجب شده در دو سال اخیر دولت ها با مداخله در بازار سرمایه و بازار ارز اجازه رشد چندانی به این بازارها ندهند و در نتیجه نقدینگی راهی بازارهای کالایی و خودرو و مسکن شده که دولت توان مداخله کمتری در آنها دارد. افزایش قیمت های عجیب خودرو و مسکن نتیجه همین سیاست‌گذاری‌های اشتباه است.

حق شناس در خاتمه تصریح کرد: البته که به رغم تلاش دولت برای سرکوب بازار ارز و بازار سرمایه، فنر فشرده شده قیمت ها در این بازارها در نهایت رها شده و شاهد رشد قیمت سهام متناسب با تورم هم خواهیم بود. اما رشدی که ناشی از تورم باشد و نه رشد اقتصادی واقعی در کشور، چندان هم دلچسب نیست.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه
علی بهشتی روی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشم انداز وضعیت آتی بازار ارز، بازارهای جهانی و بازار سرمایه

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟
عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵
بزرگان بورس یه کاری بکنید تا کی این دزدان دولتی باید اموال ما مردم را بدزدند و کسی صدایش در نیاید؟