بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
اعتماد از دست رفته بازار سهام یک شبه باز نمی‌گردد/بازار سرمایه سپر تورمی برای اقتصاد کشور
کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که بورس آیینه تمام نمای اقتصاد هر کشوری است شرایط مطلوبی را نه در مبحث اقتصاد کلان، اقتصاد داخلی و بازار سرمایه و سایر بازار‌های موازی مشاهده نمی‌کنیم.
کد خبر : ۲۶۰۸۷۸

اعتماد از دست رفته بازار سهام یک شبه باز نمی‌گردد/بازار سرمایه سپر تورمی برای اقتصاد کشور

بورس نیوز: مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه در نشست کارگزاری بورس بیمه ایران درخصوص شرایط روز و پیش بینی از بازار سرمایه اظهار کرد: شرایط امروز بازار بر کسی پوشیده نیست. مشخص است که شرایط مطلوبی در بازار مشاهده نمی‌شود. در این شرایط با توجه به زمان طولانی که بازار در این مانده نیازمند یک عزم جدی است و به نظر نمی‌رسد هم از منظر اقتصاد و هم مولفه‌های کلان که بر بازار اثرگذار هستند، درصورتی که این روال ادامه دار باشد، چشم انداز مثبتی برای بازار و اقتصاد متصور نخواهیم بود.

وی افزود: از آنجایی که بورس آیینه تمام نمای اقتصاد هر کشوری است شرایط مطلوبی را نه در مبحث اقتصاد کلان، اقتصاد داخلی و بازار سرمایه و سایر بازار‌های موازی مشاهده نمی‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مهمترین عاملی که باعث ریزش و اصلاح عمیق در بازار در نیمه دوم سال ۹۹ شد، شروع خروج پول ازبازار سرمایه بود. ما در دو ماهه پایانی سال ۹۸ و سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ شاهد ورود ۱۲۰ همت پول حقیقی به بازار بودیم. در سال منتهی به آذر ۱۴۰۰، ۱۲۶ همت از این بازار خروجی داشتیم. جنس این پول از جنس پول آسیب دیده بود. پولی بود که می‌توانست جذب سرمایه شود، اما خارج شد.

محبی خاطرنشان کرد: متاسفانه مداخله‌های مکرر دولت در بازار سرمایه، مداخله‌های مکرر بازار‌های موازی بر بازار سرمایه، عدم ثبات تصمیم گیری، عدم ثبات مدیریتی، تغییر دامنه نوسان و... اتفاقات بسیار زیادی داشتیم. اعتمادی که می‌توانست جذب بازار سرمایه شود از بازار سرمایه خارج شد.

وی ادامه داد: بر هیچ کسی پوشیده نیست و مطمئن هستیم که بازار بر میگردد. قطعا روز‌های خوب خواهد آمد. برجام می‌تواند اثر مثبت بر بازار سرمایه داشته باشد. اما آن چیزی که بیش از همه بر بازار آسیب می‌زند اظهارات غیرکارشناسی توسط تصمیم گیران بزرگ و عدم ثبات مدیریتی است. البته ما زمان کوتاهی است که ثبات را در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم.

کارشناس بازار سرمایه در این باره عنوان کرد: عملکرد شرکت‌ها به دلیل مداخله‌های دولتی دستخوش تغییر و آسیب جدی شده که این مسائل باید اصلاح شود. بازار سرمایه خود به خود نمی‌تواند مجدد مسیر اصلاح را در پیش بگیرد. بازار سرمایه نیاز به اعتماد و ثبات دارد.

محبی توضیح داد: دولت باید باور کند که بازار سرمایه یکی از ارکان مهم اقتصاد کشوراست. اجازه ندهند که هرکسی با در تخصص‌های غیرمرتبط بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد و تصمیمات ضد و نقیضی را در بازار ببینیم. باید عزم جدی در بازار مشاهده شود تا بتواند به سمت و سوی واقعی، کارایی مبتنی بر عرضه و تقاضا و یک بازار آزاد باشد.

محبی تاکید کرد: ما نیازمند کمک هستیم و در کمک به بازار سرمایه بحث حمایت مالی نیست. حمایت از اینکه بازار سرمایه را به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد قبول کنند. بدانند که بازار سرمایه یکی از مسیر‌های اصلی تامین سرمایه برای بنگاه‌های اقتصادی کشور بوده و می‌تواند چرخ معیوب اقتصاد کشور را درست کند. بازار سرمایه می‌تواند یکی از بخش‌های مولد اقتصاد باشد.

وی ادامه داد: من معتقدم که بازار سرمایه به حال خودش رها شده و اجازه دخالت به هر کارشناس و غیرکارشناسی داده شده، قدرت علمکرد بهتر از شرکت‌های بورسی گرفته شده و جایگاه اصلی در کشور را ندارد. از طرفی بازار سرمایه درحال بلوغ، پوست اندازی و بهتر شدن است. من خودم از بازتر شدن دامنه نوسان حمایت کردم، اما نه در زمانی که بازار در شرایط بیماری به سر می‌برد.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه جای آزمون و خطای قوانین نانوشته و ناگهانی نیست. آن چیزی که فکر می‌کنم برای بازار سرمایه می‌تواند مفید باشد ثبات، رهاکردن بازار برای رفتن به سمت واقعی‌تر شدن معاملات، جلوگیری از کد‌های متخلف، جلوگیری از رفتار‌های غیرحرفه‌ای است.

اعتماد از دست رفته یک شبه بر نمی‌گردد. باید عزم کلی در ردیف‌های بالا مشاهده شود. آن چیزی که بازار بیش از همه نیاز دارد عزم کلی برای ثبات بیشتر با هدف بازگشت اعتماد به بازار و اقبال مجدد توسط مردم است.

اعتماد از دست رفته بازار سهام یک شبه باز نمی‌گردد/بازار سرمایه سپر تورمی برای اقتصاد کشور

در ادامه این جلسه، مهدی زمانی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نکته‌ای که وجود دارد متاسفانه دخالت دولت در بازار زیاد است. هرجایی که نقدینگی و بودجه کاهش می‌یابد به سراغ بورس می‌آیند. حاشیه سودآوری بورس‌ها در بعضی از صنایع تقریبا بالاست. هرجایی که نیاز به پول دارد به سراغ شرکت‌های فولادی، پتروپالایش و خودرویی‌ها و... می‌آیند. این یک معضل برای بازار سرمایه شده است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در جلسه‌ای که با تعدادی از نمایندگان مجلس داشتم گفتم که تاکنون برآورد کردید که چرا در دولت آقای روحانی و یک سال دولت اخیر هیچ سرمایه گذار خارجی به ایران نیامده است. این عدم اطمینان از سرمایه گذاری است. من به عنوان یک سهامدار اگر بخواهم سرمایه گذاری کنم برایند و حاصل دستورالعمل‌های دولت را می‌بینم، بررسی می کنم که آیا قوانین پابرجاست، آیا نسبت سودآوری و سودوزیان یک شرکت عادی است؟ هر هفته یا هرماه قوانین بازار سرمایه در حال تغییر است. ما باید به عنوان سفیران بازار از بازار خودمان دفاع کنیم. چند شب گذشته با رئیس سازمان بورس جلسه داشتم. ایشان دارند تلاش می‌کنند. طبیعتا سازمان با نیرو‌هایی که دارد نمی‌تواند در مقابل هجمه‌ای از نافرمانی‌ها و خلف وعده‌های دولت بایستد.

وی افزود: نکته دیگر این است دولت به این نتیجه رسیده برای جلوگیری از تورم افسارگسیخته راهی جز این ندارند که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند. بازار مسکن، طلا و سکه گویا با یک سیل، تخریب شده است. تنها بازاری که می‌تواند سپر تورمی باشد و اجازه ندهد تورم بر بازار‌های رقیب سایه سنگین داشته باشد همین بازارسرمایه است.

زمانی بیان کرد: اگر بازار بتواند بالای ۱۰ همت به مدت یک هفته خود را تثبیت کند، اعتماد دوباره به بازار بر میگردد و پول‌های هوشمند جذب بازار می‌شوند. تقریبا شرکت‌های ما ۳۰۰ همت سود‌های تقسیمی ساختند.  بازار ما لیدرمحور شده است.

وی خاطرنشان کرد: چند شب گذشته گزارش شرکت‌ها را نگاه می‌کردم. فروش شرکت‌ها بسیار خوب شده و P/Eشرکت‌ها به زیر ۵ رسیده است. امیدوارم که رونق به بازار برگردد و واقعا در این بازار هرکسی صبر کرد مزد صبرش را گرفت. شاید بگویید که دیگر توان نداریم، اما من می‌گویم که طاقت بیار رفیق...

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: هرگز دولت‌ها بی خیال بازار سرمایه نمی‌شوند. یکسری از شرکت‌های بورسی واقعا سودآور هستند. دولت‌ها از بازار سرمایه به عنوان قلک استفاده می‌کنند. این جزو لاینفک بازار‌های مالی ایران است.

زمانی گفت: در خصوص کانون سهامداران، در جلسات متعددی تعدادی از فعالان قدیمی بازار اساسنامه کانون تحلیلگران و کانون مدرسین را بررسی می‌کنند. رئیس سازمان بورس نیز قول مساعد دادند تا این اساسنامه را اجرایی کرده و اتحادیه برای ما تشکیل شود.

 

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
حسین خزلی کارشناس ارشد بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

"سهامدار حرفه ای" به بازار سهام کمک می کند اگر درست اجرا شود

روند کاهشی نرخ سود بین بانکی
بررسی ها نشان می دهد؛

روند کاهشی نرخ سود بین بانکی

آماده عرضه سه هلدینگ در بازار سرمایه هستیم/ اجرای عملیات پروژه آمل از اواخر امسال
مدیرعامل شرکت توسعه تجارت هیرمند در گفتگو با بورس نیوز:

آماده عرضه سه هلدینگ در بازار سرمایه هستیم/ اجرای عملیات پروژه آمل از اواخر امسال

ارسال نظر