بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
کسب درآمد ۶۲ میلیارد تومانی بانک پاسارگاد از ارسال پیامک؛

تسعیر ارز "وپاسار" بالاتر از نرخ‌های معین بود

تسعیر ارز
بانک پاسارگاد در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به تیرماه سال جاری به درآمد ماهانه ۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان دست‌یافت، این درآمد به‌دست‌آمده مربوط به تسهیلات اعطایی است که نسبت به میانگین درآمد ماهانه ۳ ماه گذشته کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرد.
کد خبر : ۲۶۰۹۴۹

تسعیر ارز وپاسار بالاتر از نرخ های معین بود+بورس نیوز

بورس نیوز:

موضوع فعالیت بانک پاسارگاد طبق ماده ۳ اساسنامه به‌طور خلاصه، انجام کلیه عملیات پولی، مالی و بانکی طبق چهارچوب مشخص‌شده توسط بانک مرکزی ایران است.

مواردی که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود:

۱. ذخیره نگرفتن برای مالیات

۲. کسب سود از فروش ارز در نرخ بالاتر

۳. ثبت صورت مالی خارج از عرف حوزه بانکی

۴. پیامک ارسالی، کمک خرج "وپاسار" شد

ذخیره نگرفتن برای مالیات‌های انباشته‌شده

بانک پاسارگاد بابت مالیات عملکرد شرکت اصلی برای سال‌های ۱۳۹۶ تا پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۰ مجموعاً مبلغ ۵ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان مازاد بر مبلغ پرداختی و پرداختنی اعلام کرده و در صورت مالی توسط سازمان امور مالیاتی مطالبه شده است.

تسعیر ارز وپاسار بالاتر از نرخ های معین بود+بورس نیوز

بانک پاسارگاد به علت آنکه این مبلغ را موردقبول نمی‌داند و نسبت به مبانی محاسبه درآمد مشمول مالیات و عدم اعمال معافیت‌های قانونی آن اعتراض دارد ذخیره‌ای در خصوص این موضوع در نظر نگرفته‌ است.

سودآوری از طریق تسعیر ارز

با توجه به یادداشت‌هایی که در صورت مالی تلفیقی سال ۱۴۰۰ موجود است، بانک پاسارگاد میزان دارایی و بدهی‌های ارزی خود را طی این دوره مالی بر پایه دلار ۲۰ هزار تومان و یورو ۲۲ هزار تومان شناسایی کرد و مابقی اسعار را بر پایه نرخ برابری به یورو تسعیر کرد و از این میزان مبلغ یک هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان سود به دست آورد.

تسعیر ارز

بانک پاسارگاد تسعیر ارز دارایی و بدهی‌های خود را بالاتر از نرخ‌های معین‌شده انجام داده و این کار با رویه‌های مورد عمل بانک مورد عدم تطابق کامل دارد، سود خریدوفروش ارز و سود تسعیر ارز طی این دوره مالی ۲ هزار و ۶۴۹ میلیارد تومان بود.

ثبت صورت مالی خارج از عرف در حوزه بانکی

بر اساس گزارشی که حسابرس ارائه کرد، بانک پاسارگاد صورت مالی تلفیقی که پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ به ثبت رساند در مقایسه با نمونه صورت مالی‌هایی که مابقی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری اعلام می‌کنند منطبق نیست و تفکیک صاحبان سپرده سرمایه‌گذاری از بدهی‌ها در ترازنامه در انطباق کامل با استاندارد‌های حسابداری نبود.

پیامک‌ ارسالی، کمک خرج "وپاسار" شد

بانک پاسارگاد در صورت مالی حسابرسی شده منتهی به اسفندماه ۱۴۰۰ از بخش درآمد کارمزد حدوداً ۳ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرد، یکی از بخش‌هایی که بانک پاسارگاد از آن درآمدزایی داشت مربوط به ارسال پیامک بانکی بود که طی این دوره نزدیک به ۶۲ میلیارد تومان درآمد کسب کرد.

مبلغی که طی این دوره بابت ارسال پیامک‌های بانکی به ثبت رسید نسبت به سال گذشته ۷۶ درصد افزایش پیداکرده به‌گونه‌ای که از مبلغ ۳۵ میلیارد تومان به رقم کنونی رسیده است.

در ادامه لازم به ذکر است که مجموع هزینه‌های مالی بانک پاسارگاد در این دوره برابر با یک هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان است که دراین‌بین هزینه تبلیغات و انتشارات مبلغی برابر با ۷۸ میلیارد تومان بود به‌گونه‌ای که ۶ درصد از هزینه‌ها مربوط به این بخش بود.

نگاهی به‌صورت جلسه تصمیمات مجمع عمومی

مجمع عمومی سالیانه بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد که در این مجمع پول پاشی‌های عجیب‌وغریب به ثبت رسید، برای مثال برای حضور اعضای هیئت‌مدیره در جلسات مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شد و مبلغ ۸۲ میلیارد تومان نیز جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص یافت و ازاین‌دست هزینه‌ها زیاد به چشم می‌خورد.

در پایان نگاهی خواهیم داشت به عملکرد ماهانه بانک پاسارگاد

تسعیر ارز وپاسار بالاتر از نرخ های معین بود+بورس نیوز

بانک پاسارگاد در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به تیرماه سال جاری به درآمد ماهانه ۳ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان دست‌یافت، این درآمد به‌دست‌آمده مربوط به تسهیلات اعطایی است که نسبت به میانگین درآمد ماهانه ۳ ماه گذشته کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرد و همچنین لازم به ذکر است که در مقایسه با ماه گذشته درآمد‌های تیرماه بانک پاسارگاد نسبت به ۳۸ درصد اُفت را تجربه کرد و تاکنون نیز روند درآمدزایی "وپاسار" دارای نوسان بوده است.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر