بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
برای کنترل ترازنامه، بانک‌ها را طبقه‌بندی کردیم
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اما برای کنترل ترازنامه، بانک‌ها را طبقه‌بندی کردیم و دامنه رشد ترازنامه بانک‌ها حدود ۱.۵ تا ۲.۵ درصد رشد است که براساس شاخص‌های سلامت بانکی، شاخص‌های کملز برای تک تک بانک‌ها محاسبه شده است.
کد خبر : ۲۶۰۹۶۹

برای کنترل ترازنامه، بانک‌ها را طبقه‌بندی کردیم

بورس نیوز: علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل ترازنامه بانک‌ها و کنترل بیش از پیش کنترل ترازنامه بانک‌های بد و این خیلی خوب اظهار کرد:  بحث گزیر بانک در طرح قانون بانک مرکزی وجود دارد و اگر این طرح در مجلس تصویب و به قانون تبدیل شود، امکان گزیر را به بانک مرکزی می‌دهد.

وی افزود: اما برای کنترل ترازنامه، بانک‌ها را طبقه‌بندی کردیم و دامنه رشد ترازنامه بانک‌ها حدود ۱.۵ تا ۲.۵ درصد رشد است که براساس شاخص‌های سلامت بانکی، شاخص‌های کملز برای تک تک بانک‌ها محاسبه شده است.

صالح آبادی ادامه داد: بانک‌هایی که شرایط خاصی دارند، از این قاعده مستثنی هستند و محدودیت‌های خاص خودشان را دارند. مثلا ممکن است در یک بانکی تسهیلات کلان محدود شود. پس این رشد ترازنامه سایر بانک‌هاست و حدود رشد ترازنامه برای بانک‌هایی که وضعیت مساعدی ندارند، متفاوت است.

رئیس کل بانک مرکزی در این باره خاطرنشان کرد: بعضی بانک‌ها دارایی خوبی دارند، اما نقدینگی لازم را ندارند که باید برنامه تنظیم نقدینگی خودشان را به بانک مرکزی بدهند. درباره بانک‌هایی که ناترازی دارند، یک سری کار‌ها باید مدیریت بانک انجام دهد، برخی اقدامات را باید سهامدار انجام دهد، بعضی اقدامات را هم بانک مرکزی و دستگاه قضایی باید انجام دهند. برای برخی بانک‌های ناتراز برنامه‌ای تدوین و مشخص کردیم مدیریت بانک، سهامدار، بانک مرکزی و قوه قضائیه چه کار‌هایی انجام دهد تا وضعیت ناترازی آن‌ها مرتفع شود.

صالح آبادی گفت: اجرای برنامه اصلاح ساختار بانک زمان‌بر است و به‌تدریج آثار آن مشخص خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر