بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
بازار براساس متغیر‌های موثر رفتار می‌ کند
رئیس سازمان بورس گفت:بازار براساس متغیر‌های موثر رفتار می‌کند. برخی تصمیم‌ها مانند افزایش نرخ بهره بانکی در بازار سرمایه اثرگذار بود.
کد خبر : ۲۶۰۹۸۶

بازار براساس متغیر‌های موثر رفتار می‌ کند

بورس نیوز: مجید عشقی، رئیس سازمان بورس درباره دلایل ریزش شاخص در ماه گذشته و تشریح روند متغیر‌های مختلف تاثیرگذار بر بازار سرمایه، اظهار کرد: یکی از متغیر‌ها، تغییر قیمت‌های جهانی بود. فقط از ابتدای خرداد تا به امروز، قیمت جهانی کالا‌های اساسی به چه اندازه‌ای تغییر کرده است.

رئیس سازمان بورس افزود: در سه ماه ابتدایی امسال با توجه به گزارش‌های بسیار خوب از بازار و شرکت‌ها، بازار سرمایه در واکنش به کاهش قیمت‌های جهانی بازار دقیقا هوشمندانه عمل کرد و اثری که کاهش قیمت‌های جهانی روی بازار سرمایه گذاشت اثر کمی نبود.

عشقی گفت: در همین مدت قیمت محصول‌های فولادی، مس و پتروشیمی در بورس کالا کاهش محسوسی تجربه کرد، البته هر چند که قیمت برخی این محصول‌ها هنوز از قیمت‌های سال ۱۴۰۰ بالاتر است، اما روند کاهشی داشتند و نمی‌توان اثر کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالا را بر بازار سرمایه انکار کرد.

وی با بیان اینکه بازار براساس متغیر‌های موثر رفتار می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی تصمیم‌ها مانند افزایش نرخ بهره بانکی در بازار سرمایه اثرگذار بود. به رییس بانک مرکزی گفتم که وقتی در ستاد اقتصادی دولت تصمیمی مبنی بر تعیین نرخ بهره بین بانکی گرفته شده، عبور از این عدد باعث بی‌اعتمادی می‌شود، از این رو درخواست کردیم نرخ بهره بین بانکی را کاهش دهند و پایبند به تصمیمات اقتصادی باشند.

رئیس سازمان بورس با اشاره به سایر مولفه‌های تاثیرگذار در بازار سرمایه بیان کرد: موارد اثرگذار دیگری مانند تصمیم‌های درباره خودرو و خودروسازان، قیمت گذاری دستوری در سایر صنایع را هم پیگیری می‌کنیم، هر چند پیگیری فقط نباید از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود. مسئولیت اصلی در پیگیری قیمت‌گذاری‌های دستوری شرکت‌ها هستند و مدیران شرکت‌ها باید توجه داشتند که نسبت به مراقبت از اموال مردم مسئولیت دارند و باید منافع سهامداران را حفظ کنند.

وی درباره اینکه چرا مانند سال‌های گذشته قیمت‌ها در بازار سرمایه و شاخص همراه با افزایش نرخ دلار بالا نرفت، گفت: این دو نسبت به یکدیگر تناظر یک به یک ندارند و نباید یک متغیر را در نظر گرفت. به طور قطع در میان مدت و بلندمدت بین این دو هماهنگی ایجاد می‌شود، اما تناظر یک به یک و همزمانی مطلق بین آن‌ها وجود ندارد.

عشقی گفت: افزایش نرخ ارز قطعا اثر خود را در صورت‌های مالی می‌گذارد و در روندی که تا پایان سال طی می‌شود اثر خود را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چه زمانی
مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ـ بخش چهارم

چه زمانی "دارا یکم" و "پالایش یکم" به ارزش واقعی می‌رسند

ارسال نظر