بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴
تمام محصولات پتروشیمی تندگویان در بازار داخلی عرضه می شود / افزایش ظرفیت اسمی کارخانه از ۶۶ به ۸۰ درصد/رونمایی از کاتالیست پالادیوم در آینده نزدیک/کاهش چشمگیر هزینه با شروع تامین خوراک از پتروشیمی بوعلی/رویداد مهم برای
مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان گفت: براساس جلساتی که گذاشتیم نواقص موجود را از ابتدای سال گذشته توانستیم رفع کنیم و کار‌هایی انجام دادیم که ظرفیت اسمی شرکت روی ۸۰ درصد شد و این کار بزرگی است.
کد خبر : ۲۶۱۵۷۳

تامین مواد اولیه

بورس نیوز:

در هفته های اخیر برخی شایعات و شنیده ها در خصوص شرکت پتروشیمی تندگویان شنیده می شود ، این شنیده ها بیشتر حوالی موضوعاتی در خصوص عدم عرضه محصولات این شرکت در بازار داخل و عرضه به بازارهای کشورهای رقیب همچون چین دارد. برای بررسی صحت و سقم این موضوع و بررسی وضعیت شرکت پتروشیمی تندگویان به سراغ بالاترین مدیر این مجموعه یعنی رضا قاسمی شهری ، مدیرعامل "شگویا" رفتیم تا از آخرین موضوعات این شرکت با خبر شویم.

تمام محصولات پتروشیمی تندگویان در بازار داخلی به فروش می رسد

رضا قاسمی شهری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان در پاسخ به سوالات بورس نیوز در خصوص شایعات عدم عرضه محصولات در بازار داخلی گفت: در وزارت صنایع سیستمی به نام بهین یاب وجود دارد که نیاز شرکت‌های پایین دست آنجا مشخص می‌شود و پس از ارزیابی کامل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می‌کنند. کف عرضه  سه ماه به سه ماه به ما اعلام می‌شود. تولید ما دو نوع گرید است. Textile grade (گرید نساجی) و Bottle grade (گرید بطری) از سال ۹۷ که در پتروشیمی شهید تندگویان مشغول شدم تمام فروش‌های غیربورسی را متوقف کردیم و همه فروش هایمان از طریق بورس کالا صورت می‌گیرد. یعنی حتی یک قرارداد خارج از بورس کالا نداریم. معمولا ۶ ماهه اول سال مصرف گرید بطری بالا و نساجی پایین است. در ۶ ماهه دوم این موضوع برعکس است. بر همین مبنا نیز کف عرضه را به ما اعلام می‌کنند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی تندگویان ادامه داد: از ابتدای سال گذشته تمام محصولات را بدون استثنا از طریق بورس کالا عرضه کردیم و در نتیجه به عنوان شرکت برتر در بورس کالا در سال ۱۴۰۰ انتخاب شدیم و لوح تقدیر را از وزیر اقتصاد دریافت کردیم.

قاسمی شهری خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه مقداری از بودجه سالانه را برای تهیه مواد و صادرات می‌گذاریم تا بتوانیم با تهیه ارز قطعات موردنیازمان را بخریم، اما صادرات انجام ندادیم و از طریق بازار داخل و شرکت‌های نوری و بوعلی و اخیرا پالایشگاه بیدبلند ارز موردنیاز را تامین کردیم.

وی بیان کرد: افرادی که این شایعات را مطرح می کنند ، اطلاع ندارند که برای ما صادرات اصلا مناسب نیست. وقتی صادرات انجام دهیم اولا قیمت زیر قیمت جهانی است و هزینه لجستیک، ریسک توقیف محصول صادرشده دارد. دوما وقتی بازار داخل فراهم است هیچ دلیلی برای صادرات وجود ندارد.

اصلا بحث صادرات به چین نداشتیم

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان درخصوص شایعات صادرات به چین نیز توضیح داد: بازار هدف ما در سال ۹۷-۹۸ بیشتر به عراق، ترکیه و سوریه بود و موضوع صادرات به چین برای خود ما نیز جالب است. این خبر را به صورت کامل تکذیب می‌کنم. ما تمام تولیدات خود را به صورت کامل از طریق بورس کالا عرضه کردیم. طبق آمار، فروش دیروز ما از ۶۵۰۰ تن عرضه شده ۲۵۰۰ تن معامله شده و ۴ هزار تن آن برگشت خورده است. در هفته گذشته از میزان ۶۵۰۰ تن عرضه شده ۴ هزار تن معامله شده و ۲۵۰۰ تن برگشت خورده است و تقاضایی در بازار برای خرید این حجم از عرضه محصولاتمان وجود ندارد.

افزایش ظرفیت اسمی کارخانه از ۶۶ به ۸۰ درصد / پیش بینی افزایش ۶۰ هزار تنی تولید نسبت به سال گذشته

قاسمی شهری بیان کرد: در انتهای سال ۹۷ در پتروشیمی تندگویان حدود ۶۶ درصد ظرفیت اسمی داشتیم. در ابتدای سال ۱۴۰۰ حسب منویات رهبر معظم انقلاب جلساتی را برگزار کردیم و برایش راهکار انتخاب کردیم. شرکت‌های الفینی و اوره و آمونیاک در کشور زیاد داریم، اما واحد تولید پت در منطقه که دارای زنجیره کامل داشته باشد ، تنها یک شرکت در کشور وجود دارد که شرکت پتروشیمی تندگویان است. در سال ۸۷-۸۸ کارشناسان خارجی که در کشور برای نصب و راه اندازی کارخانه حضور داشتند به تعهدات خودشان عمل نکردند و رفتند. مدیران گذشته و همکاران زحمت زیادی کشیدند و براساس جلساتی که برگزار کردیم، نواقص موجود را از ابتدای سال گذشته توانستیم رفع کنیم و کار‌هایی انجام دهیم که ظرفیت اسمی شرکت روی ۸۰ درصد شد و این کار بزرگی است. در سال‌های گذشته ۳ یا ۴ ماه از سال به صورت غیرمتوالی بالای ۱۰۰ هزار تن در ماه تولید می‌کردیم. این میزان شامل محصولات میانی، خروجی است. از ابتدای سال به صورت پیوسته تمام سال را بالای ۱۰۰ هزار تن تولید کردیم و بیشترین تولید ۱۱۲ هزار تن در ماه است ؛ و از سال ۹۷ تماما افزایش تولید داشتیم و امسال نیز پیش بینی بالای ۶۰ هزار تن افزایش تولید نسبت به سال گذشته را داریم.

مواد اولیه پتروشیمی تندگویان از داخل کشور تامین می شود

مدیرعامل پتروشیمی شهید تندگویان درباره تامین مواد اولیه نیز عنوان کرد: درخصوص بحث مواداولیه باید بگویم که مواداولیه ما در داخل کشور تهیه می‌شود. پتروشیمی نوری، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی مارون و اروند مواداولیه ما را تامین می‌کنند. همچنین، در موضوع ساخت قطعات طی دو، سه سال گذشته سازندگان خوب داخلی شناسایی کردیم و قطعات یدکی ما را شروع به کپی سازی کردند و مشکلی نیز از این حیث نداشتیم.

رونمایی از کاتالیست پالادیوم در آینده نزدیک/هزینه ها کاهش پیدا می کند

قاسمی شهری در خصوص رویدادهای مهم "شگویا" در ماه های پیش رو به بورس نیوز گفت : در بحث کیفی کالا، مواد شیمیایی و کاتالیست ، ظرف یک الی دو ماه آینده از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین کاتالیست به اسم کاتالیست پالادیوم رونمایی خواهیم کرد. این محصول توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان به تولید انبوه می‌رسانیم. امیدواریم با کار‌های خوبی که انجام می‌شود بتوانیم هزینه‌ها را به نحو چشمگیری کاهش دهیم.

کاهش چشمگیر هزینه با شروع تامین خوراک از پتروشیمی بوعلی

وی بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که رخ خواهد داد بحث تامین خوراک پتروشیمی تندگویان از پتروشیمی بوعلی است. ما بعد از حادثه پتروشیمی بوعلی خوراک موردنیاز را از پتروشیمی نوری تهیه می‌کردیم. هزینه حمل و نقل، اسکله، سکو و بارگیری و... تقریبا ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیارد تومان در سال می‌شد. امیدواریم از اول مهرماه که خوراک مان را از پتروشیمی بوعلی تامین کنیم این عدد در سال به نفع ما بوده و به ارزش سهام و سود سهامی که تقسیم می‌شود افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ ، که سال ورود به بازار سهام بود ، ۴۷ تومان سود دادیم، سال بعد ۸۴ تومان و در سال جاری ۱۲۵ تومان سودی بود که به هر سهم "شگویا" تعلق گرفت. علی رغم اینکه یوتیلیتی را افزایش قیمت دادند، اما حاشیه سود ما به گونه‌ای بود که کلا ۲۵ درصد از سود خالص عملیاتی ما کم شد، اما باز هم سهامداران در حاشیه امن سود قرار داشتند.

رویداد مهم برای "شگویا"

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان در خصوص وضعیت آتی سهام "شگویا" به بورس نیوز گفت:برنامه‌هایی داریم که سهام ما را به عنوان سهام ارزنده حفظ کند بحث واحد SSPC است. یکی از پروژه‌هایی که بیش از ۱۰ سال به عللی متوقف بود در حال انجام است. پروژه‌های زیست محیطی زیادی تعریف کردیم و در شرف اتمام و راه اندازی این پروژه ها هستیم . امیدواریم پروژه‌های زیست محیطی ما انجام شود و شرکت را از وضعیت آلایندگی خارج کند که قطع به یقین روی هزینه‌های محیط زیستی کمک شایانی خواهد کرد و ارزش سهام بالا می‌رود. در سال ۹۶-۹۷، COD خروجی کارخانه بالای ۲۰۰۰ بود و با پروژه‌های انجام شده این عدد به ۲۰۰ رسیده و با انجام پروژه‌ها می‌توانیم به حد استاندار آن برسانیم.

یکی دیگر از شانس های "شگویا"

تامین خوراک از پتروشیمی نوری به پتروشیمی بوعلی یکی از شانس‌هایی است که برای سهامداران در حال وقوع است. اگر هلدینگ خلیج فارس موافقت کند خط ۳ pta را آغاز کنیم که یکی از سهامداران عمده آن پتروشیمی تندگویان باشد. احتمالا این پروژه در عسلویه اجرا خواهد شد. سرمایه گذاری در آنجا می‌تواند روی سهام "شگویا" تاثیرگذار باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پرداخت سود  ۱۱ شرکت بورسی از طریق سجام
در هفته نخست تیرماه صورت گرفت؛

پرداخت سود ۱۱ شرکت بورسی از طریق سجام

ارسال نظر