بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
نسبت به سال های قبل رقم خورد؛

رشد ۲۵ درصدی تولید برنج

رشد ۲۵ درصدی تولید برنج
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در زمینه تولید برنج به رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال‌های قبل رسیدیم و برنج با کیفیت تولید کردیم، زیرا کود بهتر و بیشتری استفاده شد.
کد خبر : ۲۶۱۶۷۲

رشد ۲۵ درصدی تولید برنج

بورس نیوز: سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی درباره مهمترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی در یکسال اخیر اظهار کرد: با توجه به نگاهی که در حوزه تولید خصوصا تولید گندم به عنوان یک کالای راهبردی در کشور وجود دارد برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته که طبیعتا اثرات اصلی خود را در فصل زراعی جدید نشان می‌دهد. یعنی فصل آینده می‌توانیم نتیجه برنامه ریزی هایمان را ببینیم.

وی ادامه داد: امسال با برنامه ریزی‌هایی که صورت گرفت قیمت خرید تضمینی گندم در اولین گام در سوم فروردین و در اولین جلسه هیات دولت از ۷۵۰۰ تومان به ۱۱هزارو ۵۰۰تومان افزایش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: خاک‌های ما از نظر تغذیه به دلیل افزایش قیمت کود دچار چالش بود و این موضوع عملکرد را در واحد هکتار کاهش می‌دهد. در این راستا حمایت‌های لازم را در نظر گرفتیم و خروجی این اقدام افزایش تولید بود. سال گذشته ۴.۵میلیون تن گندم از کشاورزان توسط دولت خریداری شد که این رقم امسال به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید، یعنی رشد بسیار خوبی در این زمینه داشتیم.


وی تصریح کرد: در زمینه تولید برنج به رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال‌های قبل رسیدیم و برنج با کیفیت تولید کردیم، زیرا کود بهتر و بیشتری استفاده شد. در تولید ذرت علوفه‌ایی به عدد ۱۴ میلیون تن و خودکفایی رسیدیم. همچنین تولید جو در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت و به طور کل رونق خوبی در تولیدات داشتیم.


ساداتی نژاد در ادامه گفت: در دنیا ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولات از کشت دیم به دست می‌آید. در کشور ما این عدد پایین است. ۶۰ درصد محصولات ما از کشت آبی به دست می‌آید. باید بر روی دیمزار‌ها بیشتر کار کنیم، زیرا رها شدگی داشتیم و یک بخش فراموش شده در بخش کشاورزی است.

به گفته وی در ۲,۶ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور در طرحی تحت عنوان جهش دیمزار‌ها با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام در این سال زراعی مورد استفاده قرارگرفت و ۱,۵ میلیون تن تولید دیمزار‌ها افزایش یافت. برای سال زراعی آینده این ۲,۶ میلیون هکتار به ۵,۲ میلیون هکتار افزایش خواهد یافت و این اقدام در سال آینده ۴,۵ میلیون تن افزایش محصول به دنبال خواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نگاه ما در حوزه تولید نگاه حمایتی بوده، گفت: خروجی این اقدامات حمایتی منجر به مناسب شدن وضعیت معیشت کشاورزان می‌شود. امسال تاکنون ۶۷ هزار میلیارد تومان پول به کشاورزان بابت گندم پرداخت شده است. امروز نیز ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. روز گذشته نیز کل مطالبات کلزاکاران تسویه شده است. تا هفته آینده نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان از مطالبات گندم پرداخت خواهد شد که تقریبا صفر می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر