بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
اوراق گام پس از انتشار قابل معامله در بازار سرمایه
رئیس کل بانک مرکزی گفت: این اوراق بلافاصله پس از انتشار در بازار سرمایه قابل معامله است، ضمن اینکه امتیازات خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
کد خبر : ۲۶۱۶۹۵

اوراق گام پس از انتشار قابل معامله در بازار سرمایه

بورس نیوز: علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: با تسهیل و ساده سازی انجام شده برای معامله اوراق گام طی یک ماه اخیر حجم انتشار این اوراق به رقم ۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید در حالی که حجم انتشار این اوراق از زمان راه اندازی آن در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا تیرماه سال ۱۴۰۱ معادل ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

وی با بیان اینکه دستورالعمل اوراق گام پیش از این مشکلاتی داشت که باعث می‌شد مردم و بانک‌ها نتوانند به سهولت از آن استفاده کنند خاطرنشان کرد: پیش از این برای تنزیل اوراق گام؛ باید یک ششم دوره زمانی انتشار اوراق می‌گذشت تا قابلیت تنزیل و معامله در بازار سرمایه را پیدا می‌کرد در حالی که هم اکنون این اوراق بلافاصله پس از انتشار در بازار سرمایه قابل معامله است، ضمن اینکه امتیازات خوبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.


رئیس شورای پول و اعتبار با تشریح عملکرد اوراق گام در تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی افزود: اوراق گام یکی دیگر از ابزار‌های پرداخت اعتباری است که مشابه چک عمل می‌کند، به این معنا که اگر تولید کننده‌ای قصد خرید مواد اولیه از فروشنده‌ای دارد، به جای پرداخت پول نقد، اگر دارای اعتبار نزد بانک باشد، می‌تواند با تضمین بانک اوراقی از بانک دریافت و به فروشنده بدهد و فروشنده مواد اولیه به جای دریافت پول، اوراق دریافت می‌کند.

وی افزود: این اوراق به وسیله بانک تضمین شده است و دارنده اوراق می‌تواند یا آن را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد و یا در صورت نیاز به نقدینگی می‌تواند آنرا در بازار سرمایه تنزیل و پول خود را از بازار سرمایه دریافت کند.

صالح آبادی با بیان اینکه استفاده از اوراق گام فشار را از روی منابع بانکی برای تامین نقدینگی بنگاه‌ها کاهش دهد گفت: تاکنون اینگونه بوده که بنگا‌های تولیدی که برای خرید مواد اولیه نیاز به نقدینگی دارد با مراجعه به بانک درخواست حجم بالای نقدینگی و سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه می‌کنند این در حالی است که اگر شرکت یا شخص نزد بانک دارای اعتبار باشد به جای دریافت پول نقد، اوراقی تحت عنوان اوراق گام از بانک دریافت می‌کند و این اوراق را به فروشنده واگذار می‌کند.

وی افزود: فروشنده می‌تواند این اوراق را یا نزد خود نگه دارد و یا در صورت نیاز به نقدینگی ان را در بازار سرمایه تنزیل کند و پول خود را از بازار سرمایه دریافت کند و در نهایت این اوراق در زمان سررسید، متعهد اوراق، وجه آن را به دارنده نهایی اوراق گام پرداخت خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید بتوانیم سازوکار‌ها و ابزار‌های در سیستم ایجاد کنیم که مردم بدون شناخت از یکدیگر بتوانند به یکدیگر در کسب و کار‌ها اعتماد کنند افزود: هر قدر ابزار‌های اعتباری در کشور توسعه یابد و نیاز به نقدینگی و پول کم شود و در عین حال چرخه‌های اقتصادی کشور به کار خود ادامه دهد، یک اتفاق اقتصادی مثبتی در کشور به لحاظ اقتصاد کلان رخ داده است

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مهمترین گام‌های قانون چک انجام و این قانون تکمیل شد؛

"محچک" یکی از مهمترین ابزار پرداخت چک

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی بیان کرد:

انتشار اوراق گام به بیش از ۷ هزارمیلیارد تومان رسید

ارسال نظر