بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در گفتگوی اختصاصی با بورس نیوز مطرح کرد:

صندوق های سرمایه گذاری شفاف ترین ابزار سرمایه گذاری

صندوق های سرمایه گذاری شفاف ترین ابزار سرمایه گذاری
مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: می‌توان به جرات گفت صندوق‌های سرمایه گذاری شفاف‌ترین ابزار سرمایه گذاری هستند.
کد خبر : ۲۶۱۷۰۶

صندوق های سرمایه گذاری شفاف ترین ابزار سرمایه گذاری

رضا نوحی حفظ آبادی، مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص صندوق‌های سرمایه گذاری عنوان کرد: بستر صندوق‌های سرمایه گذاری، قانون بازار اوراق بهادار بوده و نیز در قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید موضوع فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری توسعه پیدا کرده است. مطابق با قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید، قانون گذار صندوق سرمایه گذاری را به عنوان نهاد مالی تعریف کرده که منابع حاصل از انتشار گواهی سرمایه گذاری را در حوزه فعالیت مصوب خودش سرمایه گذاری می‌کند.

وی افزود: در صندوق‌های سرمایه گذاری بحث عرضه واحد‌های سرمایه گذاری به عموم است. یعنی منابعی که برای صندوق‌های سرمایه گذاری حاصل شده منابعی است که متعلق به عموم سرمایه گذاران است. می‌توان به جرات گفت صندوق‌های سرمایه گذاری شفاف‌ترین ابزار سرمایه گذاری هستند. صندوق‌های سرمایه گذاری مطابق با آنچه در اساسنامه دارند ملزم هستند، صورت مالی ۳، ۶، ۹ ماهه و سالانه خود را منتشر و در کدال جهت بهره برداری در اختیار عموم قرار دهند.

مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس ادامه داد: علاوه بر این صندوق‌های سرمایه گذاری دارای تارنما هستند. در این تارنما، اطلاعات مربوط به صندوق اعم از ارکان، اساسنامه، امیدنامه و حتی صورتجلسات مجامع این صندوق‌ها بارگذاری می‌شود. حتی تعداد واحد‌های سرمایه گذاری و قیمت آن به صورت روزانه منتشر می‌شود.

نوحی خاطرنشان کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری دارای اساسنامه هستند و علاوه بر آن، امیدنامه نیز دارند. در امیدنامه صندوق‌های سرمایه گذاری به این امر پرداخته می‌شود که این صندوق‌ها در چه موضوعاتی سرمایه گذازی می‌کنند، سرمایه گذار چطور می‌تواند وارد این صندوق شود، ریسک‌های این صندوق و هزینه‌های اجرایی را مطلع می‌شود.

وی بیان کرد: نکته جالبی که در صندوق‌های سرمایه گذاری قابل توجه است این است که در امیدنامه موضوعات مجاز به سرمایه گذاری را شفاف بیان می‌کنند. نه تنها صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت بلکه سایر انواع صندوق‌های سرمایه گذاری نیز دارای نصاب‌هایی هستند که ملزم به رعایت آن در انجام سرمایه گذاری هستند.

وی درخصوص انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت توضیح داد: سه نوع صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت داریم. یک نوع، معمولی است که صندوق‌های سرمایه گذاری ملزم هستند تعدادی نصاب‌ها را رعایت کنند. مانند نصاب حداقل سرمایه گذاری ۴۰ درصد در اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشره توسط دولت، شهرداری‌ها و اسناد خزانه و نیز نصاب حداکثر سرمایه گذاری سپرده گذاری که می‌توانند در بانک‌ها داشته باشند. این صندوق‌ها می‌توانند ۴۰ درصد از منابع خود را در سپرده و گواهی سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند.

مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس خاطرنشان کرد: نوع دوم؛ باز هم نصاب سرمایه گذاری شان در سپرده‌های بانکی مشابه است، اما بر خلاف نوع معمولی، صندوق‌های سرمایه گذاری ملزم بودند حداقل ۱۵ درصد از دارایی‌ها را در سهام سرمایه گذاری کنند. در نوع دوم این بحث وجود دارد که حداکثر ۵ درصد از دارایی‌های خود را در سهام می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

نوحی در این باره ادامه داد: نوع سوم؛ صندوق‌های مختص اوراق دولتی است که این صندوق‌ها از سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم سهام منع شدند. نکته دیگر این که ما باید ببنیم نصاب سرمایه گذاری در سهم شامل چه اجزایی است. هرکدام از این اجزا علاوه بر اینکه در امیدنامه‌های این صندوق‌ها وجود دارد، به صورت شفاف طی ابلاغیه‌های از سوی سازمان اعلام شده و نصاب‌ها مشخص شده است. سازمان به عنوان شخصیت حقوقی است که کلیه مصوبات خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: پایگاهی به نام CMR را داریم. علاوه بر آن مقررات مربوط به نهاد‌های مالی اعم از موضوعاتی که قابل انتشار در ابلاغیه‌ها هستند، حتی رویه‌ها طی بخشنامه و اطلاعیه‌ها به عموم اعلام می‌شود و قابل دسترس همگان است.

وی عنوان کرد: درخصوص نصاب سرمایه گذاری در سهام، این نصاب شامل اجزایی مانند سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام و اختیار معامله همان سهم، بحث سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی، صندوق‌های سرمایه گذاری است. علاوه بر این موارد مطابق آنچه که در ابلاغیه شماره ۱۲۰۲۰۱۸۸ و شماره ۱۲۰۲۰۱۸۹ به عموم اعلام شده مبالغی که این صندوق‌ها در اوراق بهادار تامین اسلامی با موضوع تامین منابع جهت خرید سهام منتشر شده، اگر در آن اوراق هم سرمایه گذاری کنند مبلغ سرمایه گذاری در آن اوراق جزو نصاب سهم لحاظ می‌شود.

مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان ادامه داد: همچنین ۵۰ درصد از مبلغی که این صندوق‌ها در سهمی سرمایه گذاری کردند که آن سهام مبنای انتشار اوراق تبعی است، آن هم جزو نصاب سرمایه گذاری در سهام لحاظ می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که صندوق‌های سرمایه گذاری توسط ارکان اجرایی و ارکان نظارتی هم مورد بحث اجرایی و هم مورد نظارت قرار می‌گیرد. مهمترین رکن اجرایی صندوق‌های سرمایه گذاری مدیر است. مشخص شده که مدیر از بین نهاد‌های مالی است و ترتیباتی که اشخاص می‌توانند به عنوان مدیر صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت حضور داشته باشند طی ابلاغیه ۱۲۰۲۰۱۱۴ برای همه در دسترس است.

نوحی گفت: نصاب‌های سرمایه گذاری صندوق مطابق با آن چیزی که نوع صندوق است، وجود دارد و بر آن اساس صندوق‌های سرمایه گذاری مجاز به سرمایه گذاری با رعایت نصاب‌های سرمایه گذاری هستند. نصابی به عنوان نصاب حداکثر سرمایه گذاری در سپرده بانکی و گواهی سپرده بانکی داریم. صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجاز به سرمایه گذاری بیش از ۴۰ درصد نیست. در خصوص صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت غیر از نوع دوم و مختص اوراق دولتی، سرمایه گذاری در سهام و آنچه که معادل سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفته شده اختیاری است.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تلاش برای عرضه تعدادی شرکت به بازار سرمایه/اقتصاد دستوری هیچ جایی جواب نداده است
احسن الله رادمهر مدیرعامل هلدینگ بهساز مشارکت‌های بانک ملت ـ بخش اول ؛

تلاش برای عرضه تعدادی شرکت به بازار سرمایه/اقتصاد دستوری هیچ جایی جواب نداده است

سرنوشت بورس بعد از احیای برجام
رامین خدابنده در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد:

سرنوشت بورس بعد از احیای برجام

افزایش جذابیت بورس در سایه انتظارات تورمی
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

افزایش جذابیت بورس در سایه انتظارات تورمی

چشمک بورس به دلالان بازار ارز
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چشمک بورس به دلالان بازار ارز

ارسال نظر