بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کار‌های کارشناسی قانون نهضت ملی مسکن انجام شده و فرصت اجرایی شدن را دارد و این مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف است.
کد خبر : ۲۶۱۹۶۷

اجرای قانون نهضت ملی مسکن مسلزم همکاری همه دستگاه ها

بورس نیوز: علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که دولت باید در حوزه مسکن مدیریت متولی گری را داشته باشد، اظهار کرد: کار‌های کارشناسی قانون نهضت ملی مسکن انجام شده و فرصت اجرایی شدن را دارد و این مستلزم همکاری دستگاه‌های مختلف است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تأکید کرد: ساخت چهار میلیون مسکن از توان کشور دور نیست و دولت موظف است شرایط خانه‌دار شدن هموطنانمان را فراهم کند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی متوجه این موضوع است که بسیاری از منابع نهاد‌های مختلف دولتی برای برنامه‌های خود آن وزارتخانه یا نهاد برنامه ریزی شده است، اما وقتی یک امر فراملی مطرح می‌شود، باید همه دستگاه‌ها سهم خودشان را از حضور در آن اجرا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: در سطح کشور اراضی بسیار زیادی وجود دارد، اما اینکه چه مکانی قابلیت ایجاد فضای شهری دارد، مطالعات دقیق می‌طلبد. ما نهضت شهرک سازی را دنبال می‌کنیم، چون الگوی شهرک سازی در دنیا الگوی موفق تری است، لذا در بحث مدیریت زمین و مطالعات مکان یابی براساس الگوی شهرک سازی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مسکن مهم‌ترین نیاز خانوارهاست و این فشار اقتصادی که به خانواده‌ها برای تامین مسکن می‌آید از دغدغه‌های ریاست جمهوری است. آقای رئیسی معتقدند که ما باید به نیاز مسکن در کشور پاسخ دهیم. تکلیف قانونی دولت‌ها در اصل ۳۱ قانون اساسی برای ایجاد زمینه برای تهیه مسکن درخور برای هموطنان در کشور یک تکلیف قانونی بالادست است.

آقای جعفری ادامه داد: امروز دولت ساخت چهار میلیون مسکن را مدنظر دارد، اما ما وقتی وارد بحث مسکن می‌شویم درست است که نمایندگان قانون نهضت ملی مسکن را تصویب کردند، اما براساس تکلیف قانون نهضت ملی مسکن این نکته وجود دارد که آیا می‌توانیم نیاز مسکن دهک‌های یک تا چهار را تامین کنیم؟

معاون وزیر راه بیان داشت: شاید مهم‌ترین مساله ما در بازار این است که سرمایه داران به مسکن به عنوان فضای کاملا اقتصادی نگاه می‌کنند. امروز در نهضت ملی مسکن یکی از دغدغه‌های ما این است که با استفاده از ابزار‌های حقوقی قدرت جا به جایی امتیاز مسکن ملی را محدود کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که زمین، مصالح، خدمات مهندسی و اجرایی از مهم‌ترین ابزاری است که در مدیریت مسکن تاثیرگذار است تأکید کرد: امروز در حوزه مدیریت زمین اتفاق بزرگی افتاده است و آن ایجاد بانک اطلاعات زمین است که در این دولت شکل گرفته است.

جعفری در ادامه گفت: بانک ها، چون منابع مردم در اختیارشان است برای ورود به هر طرحی اول چرتکه اقتصادی می‌اندازند که آیا این تسهیلات و نرخ سود تسهیلات برایشان توجیه اقتصادی داشته باشد و بانک مسکن به عنوان پیشران در این حوزه به عنوان بانکی که متولی این حوزه هست.

وی افزود: بانک مسکن امروز تقریبا بالغ بر ۹۵ درصد از سهم تخصیص اعتبارات تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کرده و این یک اتفاق بسیار ارزشمند است.

تا به امروز اگر وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن که در دستور کار دارد موفق بوده ناشی از همراهی بانک مسکن است.

معاون وزیر راه خاطر نشان کرد: ما نباید موضوع را تک بعدی تحلیل کنیم؛ جریان تولید مسکن شکل بگیرد، اشتغال، تولید و چرخش پول شکل می‌گیرد و این برای بانک‌ها یک فرصت است.

وی ادامه داد: وزارتخانه به عنوان متولی مدیریت متقاضیان و تعریف پروژه؛ که زمینش است و باید روی آن تعریف پروژه داشته باشیم. گام بعدی انتخاب پیمانکار است، صورتحساب پیمانکار توسط ما تأیید می‌شود و پول صورتحساب خود را از حساب بانک می‌گیرد. در انتهای کار هم دفترچه قسط را به متقاضیان می‌دهد و هنگام تحویل ملک، متقاضیان باید تسهیلات نهضت ملی را بازپرداخت کند.

جعفری در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم متقاضیان این جامعه هدفمان را در بین اقشار کم درآمد و دهک‌های یک تا چهار مدیریت کنیم تفاهم نامه‌ای را با کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید داشتیم و به دنبال این هستیم که بتوانیم هزینه ساخت را کاهش دهیم.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات
به حساب سازندگان طرح ملی مسکن واریزی شد؛

پرداخت بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات

ارسال نظر