بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۴
علی سعدوندی در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

طولانی ترین دوره تورم تاریخ بشر در ایران

درباره تورم باید گفت که تورم بزرگترین معضل اقتصادی است. در هر اقتصادی اگر تورم وجود داشته باشد، نمی‌توان به رشد اقتصادی توجه کرد، نمی‌توان فقر را کاهش داد، نابرابری‌ها افزایش خواهد یافت و متاسفانه پدیده‌های اجتماعی نامطلوب رشد خواهد کرد.
کد خبر : ۲۶۲۱۵۲

بورس نیوز:

بورس نیوز قصد دارد تا در یک سلسله گفتگو به بررسی زوایای پنهان اقتصاد و بورس ایران بپردازد در همین راستا و در اولین شماره از این سلسله گفتگو ها به سراغ یکی از کارشناسان ارشد بازار سرمایه رفته ایم. علی سعدوندی که از قدیمی های بازار سرمایه است و در بازارهای مالی بین الملل هم سابقه قابل توجهی دارد.

طولانی ترین دوره تورم تاریخ بشر در ایران

تورم بزرگترین معضل اقتصادی است

علی سعدوندی، موسس کلینیک اقتصاد در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص وضعیت اقتصاد کشور و تورم اظهار کرد: درباره تورم باید گفت که تورم بزرگترین معضل اقتصادی است. در هر اقتصادی اگر تورم وجود داشته باشد، نمی‌توان به رشد اقتصادی توجه کرد، نمی‌توان فقر را کاهش داد، نابرابری‌ها افزایش خواهد یافت و متاسفانه پدیده‌های اجتماعی نامطلوب رشد خواهد کرد. برای اینکه در اقتصاد و اجتماع موفق باشیم راهی جز کنترل تورم نداریم.

چهارمین سال متوالی با روند صعودی تورم

وی افزود: متاسفانه از سال ۹۷ تا امروز چهارمین سال است که با روند صعودی تورم مواجه بودیم. ماه‌هایی نیز مشاهده کردیم که نرخ تورم کاهش پیدا کند، اما مجددا شاهد روند صعودی و افزایش آن بودیم. این، شرایط نامطلوبی را در اقتصاد می‌تواند ایجاد کند. زیرا در چنین شرایطی ممکن است حساسیت جامعه، دولت، حاکمیت و بانک مرکزی نسبت به تورم کاهش پیدا کند.

کاهش حساسیت ایران را به سمت ابر تورم می برد / مزیت اقتصاد ایران نسبت به آرژانتین و ونزوئلا

سعدوندی ادامه داد: چون حساسیت‌ها کم می‌شود، آغاز شرایطی است که ممکن است به ابر تورم یا ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران منتهی شود. البته اقتصاد ما نکته مثبتی در مقابل اقتصاد آرژانتین و ونزوئلا دارد و آن این است که در اقتصاد ونزوئلا و آرژانتین نسبت بدهی بخصوص بدهی خارجی بسیار بالا بوده، اما در ایران نسبت بدهی بخصوص بدهی خارجی بسیار پایین بوده که این نقطه قوت اقتصاد ایران است.

طولانی ترین دوره تورم تاریخ بشر در ایران

موسس کلینیک اقتصاد بیان کرد: اگر ما روی این نقطه قوت تاکید می‌کردیم چه بسا می‌توانستیم تورم را کاهش دهیم. اما؛ متاسفانه ما طولانی‌ترین دوره تورم تاریخ بشر را داریم و این طولانی‌ترین دوره تورم تاریخ بشر به دلیل نوع تفکر اقتصادی بود که بر کشور ما از دهه ۱۳۵۰ تاکنون حاکم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این تفکر اقتصادی متاسفانه بسیار مخرب بوده که ظاهرا هنوز تغییری نکرده است. اگر به برجام برگردیم مجددا تفکری که همان تفکر ارزپاشی باشد و این تفکر باشد که با پول پاشی و ارزپاشی می‌شود اقتصاد را ساخت، متاسفانه به نظر می‌رسد همچنان این تفکر بر اقتصاد مستولی است.

سعدوندی در پایان گفت: اگر چنین باشد ممکن است به ظاهر از طریق سرکوب نرخ ارز و پرداخت سوبسید به واردات کالای خارجی به صورت ظاهری و سوری تورم کنترل شود درحالی که این سیاست، سیاستی جز تعویق تورم نخواهد بود و در آینده نیز مثل گذشته تورم مجدد جهش خواهد کرد و با فنر تورمی مواجه خواهیم بود.

برای مطالعه این مطلب در کلینیک اقتصاد اینجا کلیک کنید.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تفکر
مهدی سوری ، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تفکر "سهامدار حرفه ای" تفکر خوبی است

محمدرضا پوررضایی، رئیس مرکز آموزش سازمان بورس در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

صدور ۲۴ هزار گواهینامه حرفه‌ای در سطوح هفت گانه

آمادگی در بازارهای جهانی مستلزم ارتقای سواد مالی
فریدون رهنما،عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

آمادگی در بازارهای جهانی مستلزم ارتقای سواد مالی

از این صنایع غافل نشوید!
مهدی افنانی ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

از این صنایع غافل نشوید!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴
اونایی که تورم درست می کنند از شما بهتر می دانند که در حال دزدی هستند ولی دزد اگر دزدی نکند که دزد نیست!!