بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۳۲ سنت معادل ۱.۴۲ درصد کاهش به ۹۱ دلار و ۵۲ سنت رسید.
کد خبر : ۲۶۲۳۲۱

کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا

بورس نیوز: قیمت نفت در اولین ساعات معاملات در روز دوشنبه با احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو آمریکا و همچنین بانک‌های مرکزی اروپا جهت مهار تورم و وضع محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی در چین و تاثیر آن بر دورنمای اقتصاد دنیا کاهش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۳۲ سنت معادل ۱.۴۲ درصد کاهش به ۹۱ دلار و ۵۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۳۴ سنت معادل ۱.۵۴ درصد کاهش، ۸۵ دلار و ۴۵ سنت معامله می‌شود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی به‌ترتیب ۴.۱ و ۳.۹ درصد در روز جمعه افزایش قیمت داشته‌اند.
قیمت نفت در هفته گذشته تغییر چندانی نداشت، چون وضع قرنطینه‌های کرونایی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید را خنثی کرد.

تقاضای نفت چین در سال جاری میلادی برای اولین‌بار طی ۲ دهه گذشته کاهش خواهد یافت، چون سیاست کرونای صفر پکن مردم را در تعطیلات در خانه نگه داشته و مصرف سوخت را پایین آورده‌است.

به‌علاوه، روند افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی جهت مهار تورم هم بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد. بانک مرکزی اروپا و بانک فدرال‌رزرو آمریکا آماده افزایش دوباره نرخ بهره هستند که می‌تواند ارزش دلار را در برابر سایر ارز‌های دنیا بالا برده و خرید نفت را برای دارندگان ارز‌های دیگر گران‌تر کند.

اما انتظار می‌رود قیمت جهانی نفت تا پایان سال جاری میلادی افزایش یابد، چون عرضه نفت پس‌از اجرایی شدن تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه در پنجم دسامبر محدود خواهد شد.

گروه هفت‌کشور صنعتی دنیا یک سقف قیمت برای نفت روسیه در نظر گرفته‌اند تا درآمد صادرات نفت این کشور را برای جنگ با اوکراین کاهش دهند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر