بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
محمد نوربخش ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

چهارگانه رشد بورس + معرفی ۳ صنعت پیشتاز در نیمه دوم سال جاری

کارشناس بازار سرمایه گفت: توافق برجامی علی رغم ممانعت از رشد نرخ ارز باعث بالا رفتن P/E بازار سرمایه می‌شود و خود به کاهش ریسک کمک می‌کند که در نهایت منجر به کنترل انتظارات تورمی تا ۶ ماه آینده خواهد شد.
کد خبر : ۲۶۲۴۵۵

چهارگانه رشد بورس / ۳ صنعت پیشتاز بازار سهام کدامند؟

با وجود بلاتکلیفی برجام، جلسه شورای حکام و ابهاماتی که پیرامون این موضوعات وجود دارد، بازار سهام نیز هفته را سرخ پوش به پایان رساند و آخرین روز معاملات با ریزش بیش از ۴ هزار واحدی شاخص کل بورس همراه بود.

در این بین محمد نوربخش، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز، تشریح کرد: بازار از سویی درگیر ابهام برجام و از سوی دیگر درگیر عدم تمایل بانک مرکزی برای رشد نرخ ارز است. اما فعالان اقتصادی در صورت به توافق نرسیدن برجام از رشد نرخ ارز مطمئن هستند. مشکلات بزرگی هم درباره زیرساخت‌ها وجود دارد. این موضوع بیشتر در صنعت پتروشیمی و فولادی نمود پیدا می‌کند یعنی احتمال دارد این شرکت‌ها با کمبود و افزایش نرخ گاز مواجه شوند. رفع مشکل گاز به سرمایه‌گذاری کلان نیاز دارد و دولت ناگزیر است این سرمایه‌گذاری را از طریق شرکت‌ها تامین مالی کند و این پول از شرکت‌ها خارج شده و به سهامداران هم حتی سودی نمی‌رسد که منجر به تاثیرگذاری منفی بر شاخص می‌شود.

وی افزود: در مواردی مشاهده می‌شود که برخی شرکت‌ها مدیریت سود می‌کنند. مدیرعامل شرکتی تمایل دارد سود را بالا نشان دهد و مدیری دیگر تمایل به پایین نشان دادن آن دارد تا از خروج برخی از وجوه جلوگیری کند. به طور مثال برخی شرکت‌ها در صنعت مخابرات سود را بیشتر نشان می‌دهند.

نوربخش با اشاره به برجام گفت: توافق برجامی علی رغم ممانعت از رشد نرخ ارز باعث بالا رفتن P/E بازار سرمایه می‌شود و خود به کاهش ریسک کمک می‌کند که در نهایت منجر به کنترل انتظارات تورمی تا ۶ ماه آینده خواهد شد. همچنین نرخ بهره بدون برجام کاهشی نمی‌شود. چراکه با وجود تورم انتظاری این نرخ افزایشی است. در چنین حالتی چندان نمی‌توان آن را افزایش داد، زیرا بانک‌ها کشش کافی را ندارند. علاوه بر برجام، رشد نرخ دلار، قیمت‌های جهانی و جذب سرمایه‌گذار خارجی برای صنعت گاز از عوامل خوش بینانه بازار سهام است.

وی سخنان خود را با معرفی چند صنعت پیشتاز پایان داد: صنعت پالایشی، اوره، هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از جمله صنایعی هستند که می‌توانند تا پایان سال پیشتاز باشند. برخی از شرکت‌های کوچک هم در گروه‌های مختلف می‌توانند به این دسته‌بندی اضافه شوند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
لزوم تسریع‌ شناسایی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای
سرپرست مدیریت نظارت بازار و بازرسی فرابورس تاکید کرد:

لزوم تسریع‌ شناسایی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای

نرخ دلار به کمک بازار سهام می آید
آرش علوی، عضو هئیت رئیسه اتاق بازرگانی کرمان در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

نرخ دلار به کمک بازار سهام می آید

تا پایان سال جاری قیمت سهام رشد می‌کند؟
کاربران بورس نیوز نظر خود را اعلام کردند؛

تا پایان سال جاری قیمت سهام رشد می‌کند؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
بر جامی در کار نیست انقدر بورس را به برجام شرطی نکنیم که وقتی نشود انگار اخر زمان برای بورس شده است بدون برجام سهام بیشتر ارزنده تر می شود مخصو صا سهام های دلاری همچنین دولت کسری بودجه زیادی خواهد داشت و مجبور به رونق بورس است انقدر مزخرف از اینده بورس نگویید اگر هم بلد نیستین کارشناسی کنید بخود می کنید اظهار فضل می کنید بورس در هر دو صورت افزایشی خواهد بود فقط صنایع و گروه های قابل رشد فرق می کند تازه رشد بورس ربطی به هبچ چیز ندارد و کاملا فیتیله ان دست داخلی ها است هر زمان اراده کنن بورس را در هر شرابطی می توانن بالا و پایین کنن پا شاهد بودیم دلار بالا می رفت سهام ریزشی میشد شرکتها گزارش خوب می داد سهامشان ریزشی میشد تورم ۸۰ درصد رسید با سهام ها ریزشی شد پس بورس ما هیچ ربطی به تحلیل و برجام و دلار و گزارشها ندارد حال یه عده بیسواد که دو تا خطی کشی یاد گرفتن و تحلیل می کنن هنوز به این باور نرسیده اند که بورس ما چه شکلی است و میخواهند با اند ک سواد خودشان تحلیل کنن که خود نشان از بی تجربه گی از بورس و بیسوادی از شرایط حاکم بر بورس کشور دارد ختم کلام بورس کشور ما به هبچ سواد و تحلیل و سیاستی ربط ندارد کاملا بر اساس سیاستهای نقدنیگی و مالی در کشور حرکت می کند و کاملا دستوری است و تا دستور برای رونق سهام نیاید حتی در بهترین و بدترین شرایط اقتصاد و سیاسی باز تابع همان دستور عمل می کند و هیچ عاملی جلو دارش نیست و لطفا تحلیل های الکی و گوش ازار و مزخرف را هم به همان اتاقهای بی دست و پا و اکلی ببرید و وقت ما سهام داران و گوش ما را ازار ندهید سهام داران قدیمی