بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کسب‌وکارهای اشتراکی چطور به درآمد بیشتر می‌رسند؟
صاحب یک کسب‌وکار اشتراکی باشید یا به فکر تأسیس آن، فرقی نمی‌کند، به‌هرحال، برای موفقیت و رشد کسب و کار‌های اشتراکی باید به نکاتی توجه کنید.
کد خبر : ۲۶۲۴۶۱

کسب‌وکارهای اشتراکی چطور به درآمد بیشتر می‌رسند؟

بورس نیوز: صاحب یک کسب‌وکار اشتراکی باشید یا به فکر تأسیس آن، فرقی نمی‌کند، به‌هرحال، برای موفقیت و رشد کسب و کار‌های اشتراکی باید به نکاتی توجه کنید. از آنجایی که کسب موفقیت و راه‌اندازی این‌گونه کسب‌وکار‌ها کار راحتی نیست و حفظ مشتریان در طولانی‌مدت سخت‌ترین کار است، حتما باید با برنامه‌ریزی و دقت عمل پیش بروید. در فضای کسب‌وکار‌های اشتراکی، کم نیستند مشتریانی که به‌سرعت از دست می‌روند و پول‌هایی که پس گرفته می‌شوند. بنابراین، خلق محصولات ارزشمند و کمک به مشتریان برای درک ارزش آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. برای این کار و به ارمغان آوردن بهترین تجربه‌ها برای مشتریانتان باید از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند دایرکت دبیت و سایر راهکارهاری پرداخت اینترنتی نیز کمک بگیرید. البته، عجله نکنید. در این مطلب، تمام آنچه برای توسعه کسب‌وکار‌های اشتراکی لازم است بدانید را توضیح می‌دهیم.

چگونه یک کسب‌وکار اشتراکی به درآمد بیشتر می‌رسد؟

کسب و کار اشتراکی، مدلی از کسب و کار است که بر اساس ایده فروش یک محصول یا خدمت، به صورت عضویت و اشتراک مصرف‌کننده، کار می‌کند. درآمد در کسب و کار اشتراکی به صورت ماهانه یا سالانه از محل پرداخت حق اشتراک مصرف‌کننده حاصل می‌شود. کسب و کار‌های اشتراکی بیشتر از جذب مشتری‌های جدید، بر حفظ مشتری‌های کنونی تمرکز دارند.

برای رشد کسب و کار‌های اشتراکی و رسیدن به درآمد بیشتر صرف‌نظر از جایگاه آن کسب‌وکار، صنعتی که در آن فعال است یا سطح رقابتش با دیگران باید به چند نکته توجه کنید. این نکات در واقع، اصولی است که باید برای موفقیت در این راه به آن پای‌بند باشید.

۱. همیشه به فعالیت‌های رقبا توجه کنید

بر اساس تخمین کارشناسان، تا سال ۲۰۲۳، ۷۵درصد از مشاغل B۲C حداقل یک نوع محصول یا خدمت با دریافت حق اشتراک ارائه خواهند کرد. بنابراین، برای اینکه در بازار رقابت، محنصربه‌فرد بمانید، باید مراقب فعالیت‌های رقیبانتان باشید. این کار را می‌توانید از راه‌های مختلفی انجام دهید، از قبیل:

• بررسی نظرات مشتریان رقبا و کشف علاقه‌مندی‌های آنها؛
• اطمینان از شبیه نبودن برند شما با رقبای برتر؛
• زیر نظر گرفتن وب‌سایت رقبا برای آگاهی از اینکه از کدام پلت‌فرم‌ها استفاده می‌کنند، راهکار‌های پرداختشان چیست و چه برنامه‌هایی برای بهبود تجربه مشتریان دارند.
• استفاده از روش تحلیلی SWOT برای بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌های از دست رفته و تهدید‌های پیش روی شما.

۲. مدل قیمت‌گذاری را به‌طور مرتب به‌روزرسانی کنید

کسب‌وکار شما زمانی موفق می‌شود که مشتریان به‌طور ثابت برای دریافت محصولات‌تان حق اشتراک بپردازند. برای قیمت‌گذاری محصولات‌تان و دریافت این حق اشتراک ۴ روش وجود دارد:
• قیمت‌گذاری بر اساس تقاضا؛
• تعیین قیمت بر مبنای ارزش؛
• قیمت‌گذاری اضافه بر بهای تمام شده؛
• قیمت‌گذاری رقابتی.

برای موفقیت کسب‌وکار اشتراکی، باید مدل قیمت‌گذاری را به‌طور مرتب به‌روزرسانی کنید. از این راه، مطمئن می‌شوید که قیمت‌گذاری شما مطابق با هزینه‌ای که رقبا صرف می‌کنند و نرخ تورم پیش می‌رود و به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر است که مشتریان را به سمت اشتراک بلندمدت سوق دهد.

کسب‌وکارهای اشتراکی چطور به درآمد بیشتر می‌رسند؟

۳. ارتباطتان با مشتریان را حفظ کنید

از آنجایی که پرداخت حق اشتراک برای رشد کسب و کار‌های اشتراکی لازم است، بهتر است که روابطی قوی و طولانی‌مدت با مشتریانتان داشته باشید. این ارتباط قوی از چند راه به دست می‌آید:

• درخواست نظر و بازخورد از مشتریان و در صورت لزوم، اجرای آن؛
• ایجاد باشگاه مشتریان؛
• پاسخگویی به تمام نظرات و سؤالات مشتریان.
به‌طورکلی، علاقه نشان دادن به اولویت‌ها، نگرانی‌ها و سایر بازخورد‌های مشتریان، از شما یک کسب‌وکار اشتراکی پرطرفدار و پردرآمد می‌سازد.

۴. توجه به معیار‌های ارزیابی عملکرد اهمیت دارد

نتایج مالی تا زمانی که اندازه‌گیری نشوند به پیشرفت منتهی نخواهند شد. توجه به معیار‌ها و شاخص‌های ارزیابی عملکرد سلامت و رشد کسب و کار‌های اشتراکی را تضمین می‌کند. از این راه است که می‌توانید متوجه شوید که آیا سودآوری کسب‌وکارتان روند صعودی را طی می‌کند یا نزولی شده است.

با توجه به اینکه آینده از آنِ کسب‌وکار‌های اشتراکی است، یادگیری نحوه ارزیابی و اندازه‌گیری شاخص‌های عملکرد و امور مالی به شما کمک می‌کند تا در این آینده سهمی مهم داشته باشید.

۵. محتوای ارزشمند؛ سرمایه‌ای ماندگار

محتوای باکیفیت اغلب مهم‌ترین عامل برای رشد کسب و کار‌های اشتراکی و ایجاد علاقه در مشتریان آنهاست. برای علاقه‌مند شدن مشتریان می‌توانید از محتوا‌های گوناگون مانند مقالات کوتاه، کتاب‌های الکترونیکی، محتوای انحصاری کسب‌وکار خودتان، عکس یا فیلم از پشت صحنه فیلم‌ها و سریال‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی و کمک اینفلوئنسر‌ها استفاده کنید.

۶. استراتژی‌های جدید بازاریابی را دست کم نگیرید

به‌کارگیری روش‌های مختلف بازاریابی، از ایمیل مارکتینگ گرفته تا روش‌های همه جانبه برای تبلیغات، همه برای توسعه کسب‌وکار‌های اشتراکی لازم و ضروری است. سعی کنید از قافله بازاریابی دیجیتال عقب نمانید و هر روز با استراتژی‌های جدید نظر مشتریان را به محصولات و خدمات‌تان جلب کنید.

۷. راهکار‌های پرداخت متعددی در اختیار مشتریان بگذارید

بر اساس آمار‌های معتبر، تنها در سال ۲۰۲۰، کیف پول‌های دیجیتال و موبایلی حدود ۴۵درصد از پرداخت‌های تجارت الکترونیک در سطح جهان را به خود اختصاص داده و آن‌ها را به یکی از محبوب‌ترین راهکار‌های پرداخت اینترنتی در سراسر جهان تبدیل کرده‌اند. پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۲۴، محبوبیت این روش‌ها در جهان به بیش از ۵۰درصد برسد.
این مسئله فقط یکی از دلایل متعددی است که چرا ساده کردن روش پرداخت مشتری با گزینه‌های مختلف بسیار مهم است. در بهترین حالت، کسب‌وکار اشتراکی شما باید انواع روش‌های پرداخت را بپذیرد تا بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند. روش‌های مختلفی که به رشد کسب و کار‌های اینترنتی کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

• کارت‌های اعتباری؛
• پرداخت با یک کلیک؛
• روش‌هایی مانند گوگل‌پی؛
• پرداخت خودکار یا همان دایرکت دبیت.

۸. پلت‌فرمی با درصد انطباق‌پذیری بالا انتخاب کنید

برای انتخاب پلت‌فرم تجارت الکترونیکی در کسب‌وکار‌های اشتراکی باید میزان انطباق‌پذیری آن پلت‌فرم را در نظر گرفت. همیشه به دنبال پلت‌فرمی باشید که این خدمات را ارائه می‌دهد:
• گزینه‌ای برای مدیریت و سفارشی کردن برنامه‌های اشتراکی؛
• تنظیم عواملی مانند قیمت‌ها و گردش صورت‌حساب؛
• فعال کردن اشتراک‌های هفتگی، ماهانه، سه ماه یک‌بار یا سالانه؛
• پشتیبانی از راهکار‌های مختلف پرداخت اینترنتی؛
• اضافه کردن گزینه ثبت‌نام اشتراک به وب‌سایت شما؛
• امکان ادغام سرویس پرداخت اشتراک با پلت‌فرم یا وب‌سایت تجاری موجود شما.

سخن پایانی

اگر به دنبال رشد کسب و کار‌های اشتراکی خود هستید، باید از روش‌هایی سنجیده و پیشرفته استفاده کنید. با کمک روش‌های مختلف مانند راهکار‌های پرداخت مناسب می‌توانید هم کسب‌وکاری موفق داشته باشید و هم اینکه راحتی را برای مشتریانتان به ارمغان بیاورید.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر