بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
اعتقاد ایران به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: معتقدیم که آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل اختلافات در منطقه قفقار کند وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفت‌وگوها و استفاده از چهارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توام با همسایگان است.
کد خبر : ۲۶۲۵۳۲

اعتقاد ایران به رویکرد سیاسی برای پایان دادن به مسئله قفقاز

بورس نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: روز گذشته بیست و هفتم شهریور ماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده است. روز بزرگداشت شاعر بلند پایه و گران مایه ایران زمین استاد سیدمحمدحسین شهریار یاد و نام ایشان گرامی میداریم. همچنین بر اساس ترتیب تاریخ ایام آینده روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه سالروز آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران و آغاز هفته دفاع مقدس است و به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره همه ایثارگران شهدا، ادای احترام می‌کنیم و به جانبازان عزیز دوران دفاع مقدس درود و سلام می‌فرستیم.

وی ادامه داد: لازم می‌دانم در این جلسه یادی کنم از شهدای دیپلمات‌های وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های دفاع مقدس ایثارگرانه در جبهه‌های نبرد حاضر شدند و جان خود را برای دفاع از کشور و ملت و دفاع از اسلام و ارزش‌های دینی و اسلامی فدا کردند. همچنین روز یکشنبه آینده سوم مهرماه سالروز رحلت جانگداز حضرت رسول اکرم پیامبر صلی الله و سالروز شهادت اکبر حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و سه شنبه بعد پنجم مهرماه سالروز شهادت جانگداز حضرت امام علی بن موسی الرضا امام هشتم است و درود و سلام به پیامبر اکرم و امام حسن مجتبی و امام رضا میفرستیم.

کنعانی به مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: همچنین ما ایام اربعین حسینی را پشت سر گذاشتیم و آرزو میکنیم عزاداری‌های همه ارادتمندان و عاشقان مورد قبول سیدالشهدا قرار گیرد و امیدوار هستیم که این مراسم بزرگ با این شکوه و عظمت زمینه تقویت روح همدلی و همگرایی ملت‌های اسلامی و همه ملل آزاده و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زمینه همگرایی را فراهم کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اتفاقات در حوزه قفقاز جنوبی گفت: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بار‌ها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و در این ارتباط ابهامی وجود ندارد، اما متاسفانه اخیراً از روز سه‌شنبه هفته گذشته شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی میان دو کشور همسایه یعنی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودیم که متاسفانه به کشته و زخمی شدن طرفین هم منجر شده است. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد.

وی ادامه داد: در همین ارتباط گفتگوی نخست وزیر جمهوری ارمنستان با رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام شد و در این ارتباط تبادل نظر صورت گرفت. رئیس‌جمهوری دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این ارتباط بیان کرد و توصیه‌های سیاسی خود را به طرف ارمنستانی منتقل کرد و بعد از آن گفتگو‌های تلفنی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با همتای آذربایجان صورت گرفت که در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچ گونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود در این مرحله هم با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد که آتش بس مجدداً برقرار شود و آرامش به میان دو کشور برگردد.

کنعانی خاطرنشان کرد: مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن و واضح است ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکار‌های سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفتگو‌های سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی میان دو کشور هستیم. در خصوص ژئوپلیتیک منطقه و عدم تغییر مرز‌های بین المللی نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملاً واضح و روشن است و بر ضرورت این موضوع همچنان تاکید می‌کند و معتقدیم که آن چیزی که می‌تواند به حل و فصل این گونه اختلافات کمک کند، هم وجود اراده سیاسی در دو کشور برای شروع گفتگو‌ها و استفاده از چهارچوب‌های منطقه‌ای و تلاش‌های توام با همسایگان است که به پایان دادن به تنش‌ها و حل و فصل اختلافات کمک کند. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه و بسیار نزدیکی با دو طرف درگیری دارد، همچنان آماده است که برای پایان دادن به تنش‌ها و اختلافات کمک بکند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر