بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
مقرر شده در راستای مهاجرت معکوس، الحاق اراضی به بافت روستاها و واگذاری آنها به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شود.
کد خبر : ۲۶۲۷۹۲

مسکن

بورس نیوز: طرح نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسکنی در کشور به شمار می‌رود که دولت در این طرح با واگذاری اراضی و یا ساخت واحد‌های مسکونی در شهر‌های مختلف اقدام به ساخت پروژه‌هایی در قالب طرح جهش تولید مسکن می‌کند.

در راستای مهاجرت معکوس روستاییان و ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن در روستا‌ها، طرح الحاق زمین به بافت روستایی و واگذاری اراضی در قالب طرح اجاره ۹۹ ساله چند هفته‌ای است که مطرح شده است.

اجرای این طرح نقش موثری در کاهش فشار جمعیتی به کلان شهر‌ها دارد و با توجه به افزایش درخواست متقاضیان برای مهاجرت به روستا‌ها پیشنهاد شده که اراضی به روستا‌ها الحاق شده و یا اراضی بایری که دیگر قابلیت کشاورزی ندارد از روستاییان خریداری و با تغییر کاربری آن‌ها به مسکونی اقدام به واگذاری شود. البته متقاضیان باید شروط ۴ گانه برای نهضت ملی مسکن را در این طرح داشته باشند.

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن گفت: حوزه کشاورزی امروزه نسبت به گذشته رونق پیدا کرده و محصولات کشاورزی در این بخش با قیمت‌های بسیار خوبی عرضه می‌شود. بنابراین اگر دولت در قالب طرح مسکن و الحاق اراضی برای موضوع اشتغال اقدامات لازم را در نظر یگیرد، با یک تیر دو نشان را زده است.

به گفته کارشناس مسکن در الحاق اراضی به روستا‌ها باید زمین‌های هزار متری در نظر گرفته شود به طوری که دویست متر آن به صورت مسکونی استفاده شود و مابقی آن به صورت زمین کشاورزی، باغ یا محصولات گلخانه‌ای که بشود چندین بار در سال از آن استفاده کرد. چنین اقداماتی می‌تواند مشوق خوبی در این حوزه باشد.

وی افزود: این طرح را باید بنیاد مسکن در دستور کار خود قرار دهد تا از این طریق شاهد مهاجرت معکوس و کمک به اقتصاد روستا‌ها باشیم. در کنار این موضوع باید مشاوره‌های کشاورزی هم اضافه شود تا از این طریق بتوانیم در زمینه بهره وری بیشتر با استفاده کمتر از آب شاهد بهبود و تقویت حوزه کشاورزی در کشور باشیم بنابراین طرح الحاق اراضی در روستا‌ها را می‌توان به عنوان یک طرح مکمل در کنار طرح نهضت ملی مسکن دانست.

براساس این گزارش، در این طرح جدید متقاضیانی که فرم ج آن‌ها سبز باشد و تاکنون اقدام به دریافت تسهیلات ملکی نکرده باشد می‌توانند با دریافت اراضی در روستا‌ها و در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این پروژه‌ها شرکت کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر