بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
تولید و عرضه زغال سنگ در سطح جهانی زیر ذره بین بورس نیوز

زغال سنگ برنده بحران انرژی

زغال سنگ برنده بحران انرژی
قیمت‌های بالای گاز طبیعی و رقابت جهانی برای سوخت، تقاضای بیشتری را برای زغال‌سنگ حرارتی برای تولید برق در سال جاری افزایش داده است.
کد خبر : ۲۶۳۳۶۸

بحران انرژی تقاضا و تولید زغال سنگ را احیا می‌کند

بورس نیوز:قیمت‌های بالای گاز طبیعی و رقابت جهانی برای سوخت، تقاضای بیشتری را برای زغال‌سنگ حرارتی برای تولید برق در سال جاری افزایش داده، زیرا کشور‌ها تلاش می‌کنند خود را از منابع انرژی روسیه کنار بگذارند و به دنبال جایگزین‌های نسبتا ارزان‌تری باشند.


برخی از کشور‌ها در حال بازگشایی کارخانه‌های زغال سنگ برای تامین انرژی کافی برای زمستان امسال هستند، در حالی که برخی دیگر در حال افزایش تولید هستند، زیرا به دنبال سود قابل توجهی از صادرات هستند.

به گزارش گروه تحقیق و بررسی بورس نیوز ، در اینجا برخی از پروژه‌های زغال سنگ احیا شده و برنامه‌های دولت در مورد زغال سنگ در سراسر جهان آورده شده است:

اتریش - دولت در ماه ژوئن با شرکت Verbund برای تبدیل یک نیروگاه گازی به زغال سنگ به منظور آماده سازی برای شرایط اضطراری انرژی موافقت کرد.

بوسنی و هرزگوین در ماه مارس طرحی را برای افزایش طول عمر نیروگاه‌های حرارتی زغال‌سنگ توزلا ۴ و کاکانج ۵ تا پایان سال ۲۰۲۳ تصویب کرد.

دانمارک - دولت در ماه اکتبر به Orsted (OTC:DOGEF) دستور داد تا کارکرد سه نیروگاه نفت و زغال سنگ خود را ادامه دهد تا از تامین برق اطمینان حاصل کند. این در حالی است که قرار بود دو نیروگاه از آن‌ها در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ از رده خارج شوند.

فنلاند - شرکت فنلاند فورتوم قصد دارد با فعال کردن مجدد یک نیروگاه غیرفعال زغال سنگ در سواحل غربی کشور، پس از اکتبر ۵۶۰ مگاوات (MW) ظرفیت به بازار برق شمال اروپا اضافه کند.

فرانسه - به گفته رسانه‌های محلی، نیروگاه زغال سنگ Emile Huchet در اوایل اکتبر، تنها شش ماه پس از بسته شدن، دوباره راه اندازی شد.

آلمان - کابینه آلمان در پایان سپتامبر دو فرمان را برای طولانی کردن عملیات نیروگاه‌های زغال سنگ و بازگرداندن ظرفیت غیرفعال زغال سنگ قهوه‌ای برای تقویت ذخایر و تامین شبکه به تصویب رساند. وزارت اقتصاد آلمان گفت که بازگرداندن نیروگاه‌های زغال سنگ می‌تواند تا ۱۰ گیگاوات ظرفیت در صورت وضعیت بحرانی تامین گاز اضافه کند.

یونان - اپراتور ملی شبکه گاز DESFA در ماه سپتامبر گفت یونان هفت نیروگاه زغال سنگ را برای مدت طولانی‌تر از برنامه‌ریزی قبلی با اشاره به بحران انرژی فعلی فعال نگه می‌دارد.

ایتالیا - در میان مجموعه‌ای از اقدامات برای کمک به کاهش مصرف گاز، ایتالیا قصد دارد تولید نیروگاه‌های فعلی زغال سنگ و نفت را افزایش دهد.

هلند - وزیر انرژی هلند راب جتن در ژوئن گفت که هلند سقف تولید نیروگاه‌های انرژی زغال سنگ را برای حفظ گاز حذف خواهد کرد.

مقدونیه شمالی تعطیلی نیروگاه‌های زغال سنگ خود را تا سال ۲۰۳۰ به تعویق انداخته و قصد دارد دو معدن زغال سنگ جدید را برای تامین نیروگاه‌های برق افتتاح کند.

لهستان - این کشور در سپتامبر ممنوعیت استفاده از زغال سنگ برای گرم کردن خانه‌ها را تا آوریل ۲۰۲۳ به حالت تعلیق درآورد تا بحران عرضه را کاهش دهد. در ماه ژوئن، این سازمان اعلام کرد که قصد دارد "تولید زغال سنگ حرارتی را از معادن موجود در سال جاری حداکثر تا ۱.۵ میلیون تن افزایش دهد".

صربستان - تولید زغال سنگ را به دلیل باران ناکافی برای نیروگاه‌های برق آبی افزایش می‌دهد. به گفته منابع محلی، شرکت Elektroprivreda Srbije (EPS) صربستان انتظار دارد تا سال ۲۰۲۳ یک واحد جدید در نیروگاه Kostolac را راه اندازی کند.

بریتانیا - شبکه ملی بریتانیا (LON:NG) قرارداد‌هایی را با ژنراتور‌های Drax Group (LON:DRX) و EDF (EPA:EDF) EDF Energy برای افزایش عمر چهار واحد نیروگاه زغال‌سنگ در دو نیروگاه امضا کرد.

بوتسوانا - دولت تخمین زده است که تقاضا از اروپا می‌تواند به بیش از ۵۰۰۰۰ تن در ماه برسد.

آفریقای جنوبی - ارقام به دست آمده توسط رویترز نشان می‌دهد که کشور‌های اروپایی که برای یافتن جایگزینی برای زغال سنگ روسیه تلاش می‌کنند، در پنج ماه اول سال جاری ۴۰ درصد بیشتر زغال سنگ از قطب اصلی صادرات آفریقای جنوبی وارد کرده اند.

تانزانیا- کمیسیون معدن این کشور به رویترز گفت: تانزانیا انتظار دارد صادرات زغال سنگ در سال جاری دو برابر شود و به حدود ۶۹۶۷۷۳ تن برسد، در حالی که انتظار می‌رود تولید با ۵۰ درصد افزایش به حدود ۱.۳۶۵ میلیون تن برسد.

استرالیا - پیش بینی می‌شود درآمد حاصل از صادرات انرژی و منابع استرالیا در سال مالی جاری ۷ درصد افزایش یابد و به رکورد ۴۵۰ میلیارد دلار استرالیا (۲۹۰ میلیارد دلار) برسد. از اواسط سال ۲۰۲۲ پس از اعمال تحریم‌های اروپا علیه زغال سنگ روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، زغال سنگ استرالیا به طور فزاینده‌ای به جای هند به سمت اروپا حرکت کرده است.

چین - پکن ۱۵ گیگاوات ظرفیت جدید برق با سوخت زغال سنگ و ۳۰ میلیون تن دیگر ظرفیت تولید آهن بر پایه زغال سنگ را در نیمه اول سال جاری تصویب کرد.

اندونزی - بزرگترین صادرکننده زغال سنگ در جهان اعلام کرده است که می‌تواند تولید خود را افزایش دهد تا به تقاضای کشور‌هایی که عرضه از روسیه را از دست داده اند، کمک کند.

کلمبیا - دولت اعلام کرد که در تابستان امسال می‌تواند تولید زغال سنگ و نفت را افزایش دهد تا خلاء ایجاد شده توسط تحریم‌ها علیه روسیه را پر کند.

ایالات متحده - چندین ایالت  از آمریکا ، از جمله ایندیانا، ویسکانسین، نیومکزیکو و نبراسکا، تعطیلی برنامه ریزی شده نیروگاه‌های زغال سنگ خود را تا اواخر سال ۲۰۲۵ به تعویق انداختند و نگرانی در مورد کمبود انرژی را از جمله مسائل دیگر ذکر کردند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر