بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
مدیرعامل بازرگانی دولتی گفت:

نیاز سالانه کشور به ۱۱ میلیون تن گندم

نیاز سالانه کشور به ۱۱ میلیون تن گندم
مدیرعامل بازرگانی دولتی گفت: نیاز سالانه کشور به گندم برای تولید نان مصارف صنف و صنعت ۱۱ میلیون تن بوده که سال گذشته ۴.۵ میلیون تن و امسال ۷.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.
کد خبر : ۲۶۳۳۹۰

نیاز سالانه کشور به ۱۱ میلیون تن گندم

بورس نیوز: سعید راد، مدیرعامل بازرگانی دولتی اظهار کرد: نیاز سالانه کشور به گندم برای تولید نان مصارف صنف و صنعت ۱۱ میلیون تن بوده که سال گذشته ۴.۵ میلیون تن و امسال ۷.۵ میلیون تن گندم خریداری شده است.

وی افزود: برآورد مسئولان حاکی از آن است که سطح اراضی گندم آبی به حدود ۲ میلیون هکتار و اراضی دیم با طرح جهش دیم‌زار‌ها به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار می‌رسد.

مدیرعامل بازرگانی دولتی بیان کرد: با اجرای الگوی کشت در قالب کشت قراردادی، گندم مورد نیاز کشور برای نان صنف و صنعت بالغ بر ۱۳.۵ تا ۱۴ میلیون تن تامین می‌شود که با این وجود دیگر نیازی به واردات نیست.

عطااللّه هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران بیان کرد: امسال ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که در صورت حل شدن موضوع یارانه نان، با ۸ میلیون تن گندم امکان تامین آرد خبازی کشور وجود دارد.

به گفته وی، یکسان سازی نرخ آرد و اجرای هوشمندسازی کامل منجر به کاهش مصرف گندم می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۰ درصد طرح هوشمندسازی نان اجرا شده که با اجرای بقیه آن و پرداخت یارانه به خانوار، میزان واردات گندم کاهش می‌یابد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: بنابر آمار سال گذشته ۶ میلیون تن گندم وارد شد که به طور متوسط با قیمت ۱۰ هزار تومان هر کیلو محصول، ۶۰ هزار میلیارد تومان ارز از کشور خارج شده است.

وی افزود: امسال با افزایش میزان خرید تضمینی حداکثر ۲ تا ۳ میلیون تن گندم باید وارد شود که میزان خروج ارز از کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر