بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
احسان مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

دولت ابهامات را از بین ببرد/ شرکت های خدماتی می توانند پیشتاز بازار باشند

روند آتی بازار سرمایه متأثر از متغیر‌هایی است که در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و مشخص شدن هریک از این متغیر‌ها می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش داده و به رشد بازار کمک کند.
کد خبر : ۲۶۳۴۰۶

عرضه دانش‌بنیان‌ها روند بازار را تغییر می‌دهد؟+بورس نیوز

دولت ابهامات را از بین ببرد

احسان مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد: بازار سهام در ابهام قرار دارد تا جایی که بیشتر فعالین این حوزه نگران تغییرات بودجه هستند؛ که دولت همانند سال قبل قیمت خدمات عمومی ( برق، گاز، بهره برداری از معادن ) را افزایش می‌دهد یا خیر، تا زمانی که این دست نگرانی ها مرتفع نشود حجم معاملات بازار سهام افزایش نمی‌یابد. البته با توجه به عرضه های جدید روند بازار در حال تغییر است، شرکت‌هایی به بازار سهام وارد می شوند که چندان وابستگی به نرخ کامودیتی و دلار ندارد. این دست شرکت‌ها خدمات محور هستند و حجم معاملات نیز بیشتر به این سمت سوق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود که دولت برنامه تدوین شده خود را برای ابهامات این چنینی مطرح کند ، به عنوان مثال قیمتی واقعی را برای برق مصرفی شرکت‌های بورسی بیان کند. این دست ابهامات برای بازار سرمایه مطلوب نیست و باید هرچه سریعتر مرتفع شود تا بازار به سمت مسیر درست خود حرکت کند.

شرکت‌های خدمات محور می توانند پیشتاز بازار باشند

مرادی بیان کرد: اگر وضعیت به این صورت باقی بماند، ممکن است صنایع خدماتی بخش زیادی از حجم معاملات را به خود اختصاص بدهند، چراکه شرکت‌هایی وارد بازار سرمایه شده‌اند که ارتباطی با بازار کامودیتی و قیمت انرژی ندارند اما این دست شرکت‌ها نیز از جو عمومی بازار سرمایه متاثر می شوند و تحولات بازار سهام بی تاثیر بر روند سهام شرکت‌های خدمات محور و دانش‌بنیان نیست.

وی درباره ناآرامی‌های اخیر چنین گفت: اگر ریسک‌های سیستماتیک در کشور افزایش یابد، متوسط P/E  بازار سهام کاهش پیدا می‌کند. باید گفت این نوع ریسک‌ها می‌تواند از نوع ناآرامی داخلی و شفاف نبودن قوانین و مقررات باشد، که تمام این مسائل بر سرمایه‌گذاری و بازار سهام اثر منفی می‌گذارد.

آینده تامین مالی از بازار سرمایه روشن است

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت‌گوی خود با بورس نیوز عنوان کرد: تامین مالی از بازار سرمایه رونق گرفته و با تقاضا مواجه شده، چراکه تامین مالی از بازار سرمایه بسیار شفاف و با قاعده است. همچنین این که شرکتی امکان تامین مالی از بازار سرمایه را دارد یا خیر از ابتدای فرآیند در این نوع تامین مالی مشخص می‌شود. باید گفت تامین مالی از سیستم بانکی مقداری سلیقه ای خواهد بود؛ اما در بورس این مسائل کمتر دیده می‌شود، همینطور باید اشاره کرد که این روش تامین مالی در حال گسترش است.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

مقدمات ورود "تیپاکس" به بازار سرمایه انجام شد

به پایان ریزش در بازار سهام نزدیک هستیم؟
کامل ابراهیمیان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

به پایان ریزش در بازار سهام نزدیک هستیم؟

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد ورشکسته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
بورس به ما یاد داد که لُخت شدن مردم جرمه
اما لُخت کردن مردم جرم نیست !