بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
رئیس بانک مرکزی مصر گفت:

ایجاد شاخص ارزی جدید در مصر

رئیس بانک مرکزی مصر گفت: مصر یک شاخص ارزی جدید ایجاد خواهد کرد تا مردم را از این ایده که پوند مصر باید به دلار آمریکا وابسته شود، دور کند.
کد خبر : ۲۶۳۴۷۸

ایجاد شاخص ارزی جدید در مصر

بورس نیوز: رئیس بانک مرکزی مصر گفت: مصر یک شاخص ارزی جدید ایجاد خواهد کرد تا مردم را از این ایده که پوند مصر باید به دلار آمریکا وابسته شود، دور کند.

حسن عبدالله، که در ماه آگوست منصوب شد، در یک کنفرانس اقتصادی اظهار کرد: بانک مرکزی همچنین در تلاش است تا پوشش ارزی را معرفی کند و در حال حاضر قرارداد‌های آتی را با اصلاح سیستم معاملات ارزی خود به پایان رسانده است.

وی افزود: این شاخص براساس سبدی از چندین ارز و شاید طلا خواهد بود.

عبدالله بیان کرد: این کار برای تثبیت ایده است و من در مورد قیمت صحبت نمی‌کنم، من در مورد ایده صحبت می‌کنم. آمریکا شریک تجاری اصلی من نیست. من نمی‌دانم چرا مردم همیشه روی دلار متمرکز هستند.

بخشی از موفقیت ما در تغییر فرهنگ و ایده است که ما درگیر آن هستیم. ما می‌خواهیم در برابر هر ارزی دیده شویم.

پوند مصر به‌مدت ۱۸ ماه در عمل حدود ۱۵.۷۰ پوند در برابر دلار ثابت بود تا اینکه بحران اوکراین باعث فرار میلیارد‌ها دلار از خزانه‌های مصر در عرض چند هفته شد و بانک مرکزی را وادار کرد که ارزش پول را در ماه مارس کاهش دهد و اجازه دهد از آن زمان به‌تدریج ضعیف شود.

مصر از ماه مارس در حال مذاکره درباره بسته حمایت مالی با صندوق بین‌المللی پول است که مدت‌هاست از آن خواسته است تا نرخ ارز انعطاف‌پذیرتری را اتخاذ کند.

از زمان بحران اوکراین، پوند مصر در برابر یورو، پوند انگلیس و لیر ترکیه تقویت شده بود.

عبدالله در این کنفرانس گفت:، اما مردم همه این‌ها را نمی‌بینند.

با وجود اصلاحات ارزی، عبدالله خاطرنشان کرد: ماموریت اصلی بانک مرکزی کنترل تورم است که اکنون در ۱۴ درصد قرار دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر