بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰
محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

قیمت ها در بازار سهام ارزنده است در بازار مسکن حبابی!

قیمت ها در بازار سهام ارزنده است در بازار مسکن حبابی!
بعد از انتشار گزارش‌های شرکت‌ها عملکرد آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد، برخی صنایع از کمبود انرژی رنج می‌برند و احتمال تاثیرگذاری این موضوع بر روند فعالیتشان وجود دارد. شرکت‌های سیمانی در زمستان از کمبود گاز و شرکت‌های فولادی در زمستان از کمبود برق رنج می‌برند.
کد خبر : ۲۶۳۵۵۰

قیمت ها در بازار سهام ارزنده است در بازار مسکن حبابی!

بازار سرمایه در منطقه ارزندگی/ دولت به بازار سهام توجه کند

محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: در بازار سرمایه ریسک‌های مختلفی از جمله کمبود گاز برای شرکت‌های سیمانی و فولادی در زمستان، کمبود برق برای شرکت‌های فولادی‌ها در تابستان و سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تاثیرات منفی بر صنایع پر ارزش بازار سهام بر جای می‌گذارد. با این وجود شرکت‌ها در بازار سهام از نظر ارزش و عملکرد ماهانه معقول هستند و این امر منجر به ارزشمند شدن بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری شده است. بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری مزیت‌هایی را دارد اما مشکلات آن خارج از سیستم داخلی شرکت ها است.

وی افزود: ریسک‌های سیستماتیک در ابتدا از بدنه دولت رخ می‌دهد، دولتی فعالیت دارد که هیچ یک از ارکان آن برای بازار سرمایه ارزشی قائل نیستند. وزارت‌خانه بدون توجه به قیمت اعلامی خود شرکت متانولی را به سمت زیان دهی هدایت می‌کند، با این حال باز هم بر عملکرد خود پافشاری دارد ، به عبارتی اهمیتی برای بورس قائل نیستند. در این بین  بیشتر شرکت‌های پتروشیمی سهامدار عمده‌ دولتی دارند اما باز هم تصمیمات به شکلی است که منجر به زیان آنها می‌شود.

مداخله دولت منجر به ریزش می‌شود

خیری تبیین کرد: برای واریز ۱۱ همت به صندوق تثبیت بازار سرمایه عملکرد به صورتی است که این مبلغ قسط بندی شده و ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیارد تومان واریز می‌شود که کفاف بازار سهام را نمی‌دهد. البته راه حل این نیست و مداخلات دولت همیشه منجر به ریزش بازار سهام شده است. در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران بازار سهام را خوش قیمت می‌دانند و با فروش ملک اقدام به خرید سهام می‌کنند، مسکن افزایش ۳ برابری به خود دیده در صورتی که سهام ریزش ۷۵ درصدی را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: بازار سهام گاهی بسیار خوش بین و گاهی بسیار بد بین است، در بدبینی پایین تر از میانگین معامله می‌شود. راه‌حلی را برای بهبود شرایط نمی‌توان پیشنهاد کرد، چراکه در کل دنیا بازار سرمایه از درون خود را ترمیم می‌کند. با توجه به تمام عوامل و ریسک‌ها، به قدری بازار سهام ریزش دارد که به شرط دخالت نکردن دولت ، خرید سهام از جانب مردم شروع می‌شود.

بازار سهام ارزنده و بازار مسکن دچار حباب است

این فعال بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار ۲۰ الی ۳۰ هزار واحد دیگر نزول را تجربه می‌کند و دوره‌ی فرسایش را درجا می‌زند ولی در انتها ارزنده‌ترین بازار همین بازار سرمایه است. بازار سهام در ارزندگی به سر می‌برد اما ترس‌هایی از جنس خارجی در آن وجود دارد. باید گفت بازار سهام در مقایسه با دلار بسیار خوش قیمت است و در این بین بازار مسکن نسبت به دلار در حباب به سر می‌برد.

صنایع پیشتاز در ادامه سال

خیری در پایان به بورس نیوز گفت: برخی صنایع بزرگ ریسک‌های خود را پذیرفته‌اند، از طرفی به نظر می‌رسد دیگر دلیل بهبود بازار سهام مشخص شدن بودجه سال بعد است، چراکه چندان نگاه منفی نسبت به بازار ندارد. در چنین شرایطی صنایع تک سهمی مانند حمل و نقل، پخش، صنعت غذا، فولادی‌ها و سنگ آهنی ها می‌توانند از پیشتازان سوددهی تا انتهای سال باشند.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شاخص های بنیادی و تکنیکی را رها کنید/ بازار احساسی عمل می کند
امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

شاخص های بنیادی و تکنیکی را رها کنید/ بازار احساسی عمل می کند

شاهین احمدی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

رونق بازار سهام در گرو تصمیمات صحیح مجلس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰
نمی دونم 25 اقتضادان!!! حوباب شناس کجا پنهان شدن و صداشون درنمیاد؟ لطفا یه فراخوان برای حوباب شناسان بدین تا تشریف فرما بشن و از تحلیلاشون و دیدگاهشون استفاده کنیم.
سهامدار خرد
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
اونا اختساد خان نبودن یه مشت دزد فوق حرغه ای بودن که نابودی بورس به نفعشان بود.
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
قیمت سهام نسبت به 2 سال قبل یک دهم شده مثلا لپارس 56 هزار تومن شده 5 هزارتومن.ننگ بر دولت دزد که دستش توجیب سهامدار خرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
کل سبد سهامم منفیه و شاخص قلابی طبق معمول مثبت.