بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
سهامداران در ۴ روز کاری ابتدایی آبان ماه بیش از کل ماه مهر ضرر کردند

فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه

فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه
براساس بسیاری از شاخص‌های بنیادی و البته ارائه گزارش‌های شرکت‌ها در سامانه کدال، شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند
کد خبر : ۲۶۳۶۴۴

بورس نیوز:
افت قیمت‌ها در بازار سهام در ۴ روز کاری ابتدایی آبان ماه با شدت بیشتری دنبال شد. سهامداران که در مهر ماه مجموعا ۲۳۹ هزار و ۲۱۲ میلیارد تومان زیان را در سبد‌های خود شناسایی کرده بودند، با امیدواری به روز‌های پیش رو، سهام خود را در سبد هایشان حفظ کرده بودند. البته این امیدواری خیلی زود جای خود را به سردرد و استرس داد، جایی که سهامداران در ۴ روز کاری ابتدایی آبان ماه، زیان ۲۹۷ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومانی را به خانه بردند. دیروز و در معاملات روز شنبه البته با تغییراتی که در سمت فروش انجام شد، شاخص کل به رنگ سبز درآمد، اما شاخص کل هم وزن همچنان قرمز باقی ماند. با احتساب معاملات دیروز، زیان سهامداران از ابتدای آبان ماه به ۲۹۳ هزار و ۲۴۱ میلیارد تومان رسید.


هفته جهنمی برای بازار سهام

افت قیمت‌ها در روز چهارشنبه هفته گذشته به اوج خود رسیده بود، جائیکه ۲۶ هزار واحد از قامت شاخص کل بورس کاسته شد. در این روز سهامداران در بازار‌های بورس و فرابورس مجموعا ۱۱۵ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان زیان شناسایی کردند. این دومین روز سیاه بازار سهام در پائیز امسال (از حیث زیان سهامداران در یک روز، پس از ۲ مهر با ثبت زیان ۱۲۱ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان) است. البته در طول سال جاری، هفته اول آبان ماه، از حیث تحمیل زیان به سهامداران بی نظیر بوده است.

فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه
انتشار گزارش‌های مطلوب در سامانه کدال
براساس بسیاری از شاخص‌های بنیادی و البته ارائه گزارش‌های شرکت‌ها در سامانه کدال، شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند، اما چرا همچنان و پس از ۲۶ ماه ریزش قیمت‌ها، روند ریزش‌ها متوقف نمی‌شود و خریدار جدی در معاملات ظاهر نمی‌شود، سوالی است که ذهن سهامداران را بیش از هر چیزی آزار می‌دهد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان از بین رفتن اعتماد و افزایش ریسک‌های سیستماتیک عامل اصلی ریزش‌های کنونی است.

فعال شدن تئوری برعکس احمق و احمق‌تر
سال ۹۸ و ۹۹ تئوری احمق بزرگتر یا احمق و احمق‌تر (Greater fool theory) در بازار سهام فعال شده بود. این تئوری عنوان می‌کند که سهام در هر قیمتی خریداری می‌شود، چرا که خریدار معتقد است بدون لحاظ شرایط بنیادی و تکنیکال می‌تواند سهام را به احمق بزرگتری (که سهام را فارغ از ارزش ذاتی آن می‌خرد) بفروشد. در این تئوری قیمت‌ها همواره صعودی هستند.
پس از سال ۹۹، اما رفته رفته شرایط برای سهامداران سخت شده و کار تا آنجا پیش رفت که به نظر می‌رسد تئوری برعکس احمق بزرگتر در بازار سهام فعال شده است. ظاهرا در شرایط فعلی، تصور بر این است که سهام در هر قیمتی فروختنی است چرا که بعدا در قیمت‌های پایین‌تر امکان بازخرید وجود دارد.

افت قابل توجه ارزش ریالی و دلاری بازار سهام
ارزش دلاری بازار سهام در معاملات روز چهارشنبه به رقم کم سابقه ۱۸۱.۷ میلیارد دلار رسید و ارزش ریالی پس از مدت‌ها به کمتر از ۶ هزار همت افت پیدا کرد. البته با رشد قیمت نماد‌های بزرگ در معاملات دیروز ۷ آبان ماه، ارزش بازار سهام مجددا به بیش از ۶ هزار همت رسید، اما شاخص‌های دلاری و ریالی همگی خبر از کف‌های جدیدی در مجموع ارزش‌های دلاری و ریالی می‌دهند؛ کافی است تا ارزش دلاری بازار سهام را با ارزش دلاری ۳۲۰ میلیارد دلاری در اوج بازار سرمایه مقایسه کنید تا به اوج وخامت بازار سرمایه پی ببرید. برای وخیم شدن اوضاع، در نظر داشته باشید که از زمان اوج بازار سرمایه تا به امروز بسیاری از نماد‌ها عرضه اولیه شده اند که طبیعتا در ارزش دلاری کنونی محاسبه شده، اما در زمان اوج بازار در محسابه آورده نشده بودند.

فعال شدن یک تئوری خطرناک در بازار سرمایه

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شکست از نقطه شروع
لزوم بازگشت نهاد ناظر به انجام وظایف اصلی خود

شکست از نقطه شروع

چالش های فراوان ورود استارتاپ ها به بازار سهام
مدیرعامل شرکت دیجی کالا در گفتگو با بورس نیوز؛

چالش های فراوان ورود استارتاپ ها به بازار سهام

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
قیمت سهام نسبت به 2 سال قبل یک دهم شده مثلا لپارس 56 هزار تومن شده 5 هزارتومن.ننگ بر دولت دزد که دستش توجیب سهامدار خرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
کل سبد سهامم منفیه و شاخص قلابی طبق معمول مثبت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
یکبار برای همیشه تصمیم درست و منطقی همگام با بورس های جهان اتخاذ کنید. محدودیت دامنه نوسان را لغو کنید تا بازار بورس ایران ارزش واقعیشو بدست بیاره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
بورس=دزدخونه دولتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
اب از سر سهامدارها گذشته پس با لغو دامنه نوسان اجازه بدهید بورس مسیر واقعی خودشو پیدا کنه . بالاتر از سیاهی که دیگه رنگی نیست . مرگ یکبار شیون هم یکبار .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۶
دولت انقلابی یا دولت درو غگو
دولتی که با کمترین آرا سر کار آمد با بیسواد ترین افراد
بورس بر خلاف وعده با خاک یکسان کرد