بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
در برنامه کاری ایران قرار گرفت؛

ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا با آسیای مرکزی

ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا با آسیای مرکزی
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت:ترانزیت ۲۰ میلیون تن در سال با کشور‌های آسیای مرکزی در برنامه کاری کشور ایران قرار گرفت.
کد خبر : ۲۶۳۶۴۹

ترانزیت ۲۰ میلیون تنی کالا با آسیای مرکزی

بورس نیوز: شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: در اجلاس ۲+۶ که در ماه گذشته در تهران برگزار شد، هدف نهایی این اجلاس، ترانزیت ۲۰ میلیون تن در سال با کشور‌های آسیای مرکزی در برنامه کاری کشور ایران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایران در موقعیت بسیار مناسبی برای توسعه ترانزیت برای کشور‌های اوراسیا بوده و در حال تلاش برای توسعه انواع روش‌های حمل و نقلی از جمله دریایی، ریلی و ... است، افزود: مهمترین کریدور مورد توجه آسیای مرکزی و ایران کریدور شمال _ جنوب است که می‌تواند آسیای مرکزی را به آب‌های آزاد دنیا متصل کند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به استفاده حداکثری از ظرفیت کریدور شمال _ جنوب تکمیل خط راه آهن آستارا _ رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر مورد توجه ویژه کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که در حال تکمیل مستندات برای شروع مراحل اجرایی کار است و در صورت تکمیل این حلقه مفقود ریلی، ایران به صورت مستقیم از طریق ریل به آذربایجان و روسیه متصل می‌شود.

افندی‌زاده خاطرنشان کرد: در تفاهم دو جانبه‌ای که با ترکمنستان برقرار شد، مرز این کشور برای ترانزیت کالا به ایران بازگشایی شده و تعرفه‌های ترانزیت کاهش پیدا کرده و علاوه بر مرز سرخس، مرز اینجه برون هم مورد توجه قرار گرفته و کالا از طریق ریل و جاده وارد ایران می‌شود.

وی ظرفیت حمل و نقل ایران و اوراسیا را بسیار زیاد خواند و گفت: کشور ایران نیز جهت توسعه همکاری آمادگی لازم را دارد و از پیشنهاد کشور‌های اوراسیا جهت راه اندازی قطار از منطقه ویژه اوش در قرقیزستان به بندرعباس و نیز ایجاد بندر فرامرزی در بندرعباس برای کشور‌های اوراسیا استقبال می‌کند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید براینکه در صورتی که برنامه پیشنهادی رییس اتحادیه اوراسیا به گونه‌ای باشد که منافع ملی کشور ایران در نظر گرفته شود، بررسی کارشناسی روی این پروژه از طرف کشور ایران انجام خواهد شد، اظهار کرد: در پایان این دیدار مقرر شد روابط تجاری و اقتصادی اتحادیه اوراسیا با ایران در زمینه‌های حمل و تقلی افزایش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر