بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
فرشید زرین کیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

بسته حمایتی بازار سرمایه در بلند مدت کارا نخواهد بود/ دلایل عدم اعتماد سهامداران از بین برود

بسته حمایتی بازار سرمایه در بلند مدت کارا نخواهد بود/ دلایل عدم اعتماد سهامداران از بین برود
تاثیر بسته حمایتی ۱۰ بندی بر بازار سهام یکی از مباحث محبوب این روز‌های فعالین بازار سهام برای گفتگو است. باید دید این بسته حمایتی در عمل چه تغییراتی در فضای معاملات ایجاد خواهد کرد.
کد خبر : ۲۶۳۶۷۱

بازهم بازار را با مسکن آرام می‌کنند؟

بسته حمایتی بازار سرمایه در کوتاه مدت از افت قیمت ها جلوگیری می کند

فرشید زرین کیا، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: مواردی که در ۱۰ فرمان حمایتی از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار صادرشده، می‌تواند در کوتاه‌مدت از کاهش قیمت ها در بازار سرمایه و افت شاخص جلوگیری کند اما برای ایجاد تغییرات بلندمدت هماهنگی در تمام ارکان اقتصادی دولت مورد نیاز است. در بازار سرمایه موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری دستوری، مباحثی مربوط به خوراک پتروشیمی‌ها و نرخ تسعیر ارز مطرح است. در این‌ بین ثبات نرخ بهره هم نیاز به هماهنگی میان ارکان اقتصادی دارد و بدون رفع این موارد بازار سهام در بلندمدت شاهد اتفاق خاصی نیست. مرتفع شدن مواردی ازاین‌دست باعث اثبات ارزندگی سطوح فعلی به سهامدار خرد می‌شود و به طرف خریدار کمک می‌کند.

دستکاری کفه خرید کارآمد نخواهد بود/ دلایل عدم اعتماد سهامداران بایستی از بین برود

وی با تأکید بر کوتاه‌مدت بودن تأثیرات مصوبات این‌چنینی عنوان کرد: تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در یک جلسه معاملاتی بورسی نزدیک به یک‌همت است و در طول یک ماه این رقم بالغ‌بر کل مقدار واریزی از جانب صندوق توسعه خواهد بود، نتیجه می‌گیریم که این دست اقدامات مقطعی و کوتاه‌مدت است. نمی‌توان طرف خرید را تا زمانی که علت آن تقویت نشده باشد حمایت کرد ، پس واریز پول به صندوق تثبیت بازار سهام مشکلات را مرتفع نمی‌کند. هنگامی‌که علت ارزندگی در بازار سهام ثابت شود جریان نقدینگی به آن ورود می‌کند نیازی به تزریق پول از دیگر منابع نیست.

زرین کیا ادامه داد: از طرفی افزایش زمان جلسه معاملاتی به شرطی که برای کل بازار سرمایه انجام شود اقدامی مثبت است. یعنی بورس و فرابورس ایران هم‌زمان باهم تغییرات در زمان معاملات را انجام دهند، این اتفاق اگر برای بخشی از بازار رخ دهد مطلوب سرمایه‎‌گذاران نخواهد بود. 

بانک مرکزی و سازمان بورس نیاز به هم‌افزایی دارند

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: درگذشته جلساتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی انجام‌شده است اما باید این دو رکن اقتصادی درباره نرخ بهره به هم‌افزایی برسد. نرخ بهره نرخ تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی و دولت است  و بانک مرکزی باید آن را مدیریت کند. از سوی دیگر این نرخ بر بازار سرمایه هم تأثیرگذار است به همین خاطر اهمیت آن بیشتر می‌شود. با توجه به مذاکرات قبلی این موضوع نیازمند جدیت است تا تصمیمات آن عملی شود.

یک پیشنهاد به وزارت نفت

وی در پایان به بورس نیوز گفت: پیشنهاد می‌شود وزارت نفت برای شرکت‌های پتروشیمی تسهیلاتی را قائل شود و در بازه زمانی بلندمدت فرمولی را برای نرخ خوراک ارائه کند که فعالین حوزه بازار سرمایه امکان سرمایه گذاری بهتری داشته باشند.

 

حسین حریریان

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بی‌اعتمادی همچنان گریبان‌گیر بازار سرمایه/ دولت ابهامات را کاهش دهد
عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد؛

بی‌اعتمادی همچنان گریبان‌گیر بازار سرمایه/ دولت ابهامات را کاهش دهد

قیمت ها در بازار سهام ارزنده است در بازار مسکن حبابی!
محمد خیری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

قیمت ها در بازار سهام ارزنده است در بازار مسکن حبابی!

ارسال نظر