بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
منابع تجاری می‌گویند ممکن است عربستان قیمت بیشتر گرید‌های نفت خامی را که به آسیا صادر می‌کند، در ماه دسامبر (یک ماه دیگر) کاهش دهد، زیرا مصرف سوخت چین به دلیل محدودیت‌های کرونایی از آنچه پیش‌بینی می‌ شد پایین‌تر بوده است.
کد خبر : ۲۶۳۷۲۳

احتمال کاهش قیمت نفت خام عربستان

بورس نیوز: منابع تجاری می‌گویند ممکن است عربستان قیمت بیشتر گرید‌های نفت خامی را که به آسیا صادر می‌کند، در ماه دسامبر (یک ماه دیگر) کاهش دهد، زیرا مصرف سوخت چین به دلیل محدودیت‌های کرونایی از آنچه پیش‌بینی می‌شد پایین‌تر بوده است.

کارشناسان می‌گویند به خاطر قرنطینه‌های کرونایی، تقاضای چین بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار بوده است. به همین علت ممکن است، آرامکو، غول نفتی دولتی عربستان نفت را بین ۳۰ تا ۴۰ سنت ارزان‌تر بفروشد. از سوی دیگر، چین از اواخر ماه سپتامبر (ماه گذشته) ۱۵ میلیون بشکه نفت بیشتر صادر کرده تا اقتصاد خود را تقویت کند که همین امر سبب شده تقاضای آن بیش از پیش کاهش پیدا کند.

اوپک پلاس چندی پیش تصمیم گرفت از ماه نوامبر، تولید نفت خود را روزانه دو میلیون بشکه کاهش دهد تا از قیمت‌های آتی نفت حمایت کند. قیمت‌هایی که به دلیل ترس از رکود اقتصادی جهانی و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا از ۱۲۰ دلار در سه ماه پیش به ۹۰ دلار کاهش یافته است. با این حال، محدودیت‌های کرونایی چین و کاهش تقاضا، عربستان را با چالش جدیدی مواجه کرده است.

کاهش تولید اوپک پلاس که در ماه جاری اعلام شد، قیمت نفت را تا حدی افزایش داد. درست زمانی که بیشتر کشور‌های جهان با افزایش هزینه‌های انرژی و تورم دست و پنجه نرم می‌کردند. در همین حین، واشنگتن مجدداً تصمیم گرفته برای پایین نگه داشتن قیمت نفت (در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا) بخشی از ذخایر راهبردی خود را آزاد کند که مورد انتقاد شدید کارشناسان در آمریکا و همچنین مقامات عربستان قرار گرفته است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر نفت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه تا پایان ماه اوت، ۲۴۳ میلیون بشکه کمتر از میانگین پنج ساله بوده است. شاهزاده عبدالعزیز که ریاست گروه تولیدکنندگان نفت را بر عهده دارد در این خصوص می‌گوید اتکا به ذخایر اضطراری برای عرضه نفت ممکن است در ماه‌های آینده مشکل‌ساز شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر