بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
الگو‌های هارمونیک یکی از الگوهای مهم برای تحلیل تکنیکال نمودار قیمت هستند.
کد خبر : ۲۶۳۷۴۱

الگو‌های هارمونیک چیست؟ منتشر نشود


الگو‌های هارمونیک یکی از الگوهای مهم برای تحلیل تکنیکال نمودار قیمت هستند. شناخت آن‌ها باعث می شود که راحت تر بتوان بازارهای مالی و تحرکات بعدی آن‌ها را پیش بینی کرد. در این مقاله همراه ما باشید تا به شکل کامل آن‌ها را بررسی کنیم.

درباره الگو‌های هارمونیک چه می دانید؟

الگو‌های هارمونیک بر پایه ابزارهای فیبوناچی و اشکال هندسی شکل می گیرند. دنباله ای از اعداد که با فرمول خاصی تعریف می شوند را اعداد فیبوناچی می گویند. این اعداد به شکلی هستند که به‌جز دو عدد اول مابقی اعداد از حاصل جمع دو عدد پیش از خود پدید می آیند.

بر اساس این اعداد و ابزارهایی دیگر الگوهایی ایجاد می شوند که هارمونیک نام دارند. این الگوها برای سیگنال دهی در روند معکوس پول بک مورد استفاده قرار می گیرند.

این الگوها دارای انواع مختلفی هستند و به تریدرها کمک زیادی برای داشتن معامله ای پرسود می کنند. شناسایی این الگوهای نسبت به الگوهای کلاسیک ممارست بیشتری می طلبند و دقت بیشتری نیز نیازمندند.

انواع الگوهای هارمونیک را بشناسید

به طور کلی این الگوها یا نزولی هستند یا صعودی. دلیل اینکه شناخت آن‌ها دقت زیادی می خواهد این است که بسیار به یکدیگر شباهت دارند. ۰.۷۸۶، ۰.۸۸۶، ۱.۱۳ و ۱.۲۷ سطوح فیبوناچی هستند که الگوها بر اساس آن‌ها شکل داده می شود.

این اعداد را می توان از نسبت های ۰.۶۱۸ و ۱.۶۱۸ به دست آورد.

۱, ۱، ۲, ۳، ۵, ۸، ۱۳، ۲۱، ۳۴، ۵۵، ۸۹، ۱۴۴، ۲۳۳، ۳۷۷، ۶۱۰، ۹۸۷، ۱۵۹۷، ۲۵۸۴ و ... دنباله مشهور اعداد فیبوناچی هستند.

الگوی ABCD

اولین الگویی که به سراغ آن رفته ایم ABCD نام دارد. در این الگو خطوط AB و CD لگ (leg) نامیده می شوند چراکه اندازه مشابهی دارند. از همین الگو می توان انواع مختلفی را استخراج کرد:

• در نسخه متداول یا به نوعی کلاسیک، نقطه C در ۶۱.۸ ٪ -۷۸.۶ ٪ از خط AB قرار دارد. نقطه D در فیبوناچی اکستنشن ۱۲۷.۲%-۱۶۱.۸% خط BC بوده و با اعمال ۶۱.۸ درصدی، به پیش‌بینی ۱۶۱.۸ درصدی BC منجر خواهد شد. پیش‌بینی ۱۲۷.۲ در صورتی می¬تواند محقق شود که اصلاح قیمت ۷۸.۶ درصدی در نقطه C را شاهد باشیم. با این روند معمولا چنین چیزی اتفاق می افتد.

الگو‌های هارمونیک چیست؟ منتشر نشود

• نوع دوم، الگوی اکستنشن ABCD بوده که در آن، لگ CD، ۱۲۷.۲ -۸ درصدی اکستنشن خط AB است. در این شرایط پیش بینی می شود که خط CD بسیار طولانی‌تر از خط AB باشد. حداقل میزانی که برای آن در نظر گرفته شده دو برابر است. برای ثبت Take Profit در این الگو قوانین خاصی وجود دارد.

الگوی گارتلی (Gartley)

در این الگو دیگر با سطوح فیبوناچی طرف نیستیم. سطوح این الگو بر اساس نظر بنیانگذاران آن یعنی کارنی و پسونتو معرفی شده است. این الگو بسیار شبیه به الگوی ABCD است، با این تفاوت که یک حرف بیشتر برایش در نظر گرفته شده است.

X حرفی است که باید به حروف قبلی افزوده شود. پاره‌خط XA در این الگو باید بلندترین پاره‌خط باشد. در نمودار قیمت الگوهای گارتلی شبیه به حرف M و W هستند. حرف ام به معنای صعود و خرید و حرف دابلیو نشان دهنده نزول و فروش است.

در بازارهای دوطرفه می¬توان از طریق ارسال فروش در نقطه نزول و خرید در قیمت های پایین تر، سود خوبی از الگو گرفت.

الگوی پروانه

شکل صعودی این الگو شبیه به حرف M و شکل نزولی آن شبیه به حرف W است. با اینکه باید پروانه را به لحاظ شکل شبیه به گارتلی بدانیم، اما تفاوت اصلی آن‌ها در این است که نقطه D پایین‌تر از نقطه X که مبدا ما محسوب می¬شود، قرار دارد.

اصلاح های قیمتی در این الگو نسبت به گارتلی (Gartley) عمیق تر هستند. به همین دلیل در الگوهای پروانه ای با نوسانات شدیدتری روبرو هستیم. نسبت های فیبوناچی در این الگو در حالت نزولی و صعودی یکی است و تفاوت اصلی در برعکس بودنشان است.

در این الگو نقطه D ابتدای رشد شارپ است. در این نقطه می توان با ارسال سفارش به معامله وارد شد.

الگوی خرچنگ

نکته پیشین درباره شکل الگو، در خرچنگ هم صدق می کند. شکل صعودی این الگو شبیه به حرف M و شکل نزولی آن شبیه به حرف W است.

این الگو یکی از الگوهای مورد علاقه تریدرها در تحلیل تکنیکال بوده و در پیش بینی قیمت به شدت موثر است. از زمان کشف این الگو ۲۲ سال می گذرد. نکته شاخص درباره خرچنگ این است در آخرین موج اصلاحی بسیار بزرگ انجام خواهد داد.

اصلاحی که از دیگر الگوها بیشتر است و قابل مقایسه نیست. نسبت های فیبوناچی در این الگو نیز تغییر نمی¬کند و در حالت صعودی و نزولی ثابت است.

الگوی خفاش

حالت حروفی M و N در این الگو نیز ثابت است. ترازهای اندازه گیری شده در فیبوناچی مهم ترین تفاوت خفاش با دیگر الگوها مثل پروانه و گارتلی است.

نسبت‌های فیبو در این الگو نیز یکی هستند و برای شناسایی باید به فرم صعود و نزول دقت کرد. در این الگو نسبت¬های فیبو محل نقاط اصلی را مشخص می کنند.

الگو‌های هارمونیک چیست؟ منتشر نشود

الگوی کوسه

دوباره شکل M و W را به یاد بیاورید. در کوسه نیز عینا همین اشکال تکرار می شوند. اگر نگاهی به نسخه چاپ شده الگو‌های هارمونیک بیندازید متوجه خواهید شد که تمامی آن‌ها چنین حالتی دارند و تفاوت در جزئیات است.

نقطه C در این الگو می تواند از A فراتر روند و همین نکته اصلی ترین تفاوت آن با دیگر الگوهاست.

الگوی سایفر

به شکل ظاهری باید آن را کمی شبیه به کوسه بدانیم. نسبت های فیبو در این شکل نیز وارونه هستند. فراتر رفتن نقطه C از A دقیقا در این الگو نیز تکرار می شود که قابل توجه است.

آخرین نقطه الگو که D نام دارد در حدفاصلی بین خط XA قرار خواهد گرفت که از نکات جالب این الگو می باشد.

الگوی Nen-Star

آخرین نقطه یعنی D در این الگو بیرون از خط XA شکل می گیرد. به همین جهت این الگو بلندترین و طولانی ترین موج را در بین تمام الگوها داراست. موج آخر را در Nen-Star خط CD تشکل می دهد.

جمع بندی

از الگو‌های هارمونیک باخبر شدیم. در بین آن‌ها خرچنگ از همه مهمتر است و Nen-Star بلندترین طول موج نهایی را دارد.

شباهت آن‌ها با یکدیگر ممکن است باعث شود که هرکدام را نتوانید به سادگی تشخیص دهید؛ بنابراین داشتن شکل الگوها به طور مداوم در پیش روی تان در حفظ و یادگیری بهتر موثر خواهد بود. ممنون که تا آخر همراه ما بودید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر