بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۳
سیاستگذار تصمیم گرفت تا تنها سهامداران حرفه‌ای (شامل سهامداران حرفه‌ای حقوقی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری و کارگزاری‌ها و سایر نهاد‌های حقوقی و سهامداران حرفه‌ای حقیقی‌ها که افراد حائز شرایط مطروحه بودند) امکان معامله در "تپسی" را داشته باشند و سایر سرمایه گذاران از امکان خرید یا فروش در اولین استارتاپ بازار سهام محروم باشند.
کد خبر : ۲۶۳۷۸۷

سهامداران حرفه ای یا محدود کردن اکوسیستم بازار سرمایه

بورس نیوز:

در حدود یک ماه قبل بود که "تپسی" برای بازگشایی و ورود به بازار دوم فرابورس آماده می‌شد، اما بازگشایی این نماد با سایر بازگشایی‌ها در بازار سهام متفاوت بود. در ورود شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس به بازار سهام، سیاستگذار تصمیم گرفت تا تنها سهامداران حرفه‌ای (شامل سهامداران حرفه‌ای حقوقی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری و کارگزاری‌ها و سایر نهاد‌های حقوقی و سهامداران حرفه‌ای حقیقی‌ها که افراد حائز شرایط مطروحه بودند) امکان معامله در "تپسی" را داشته باشند و سایر سرمایه گذاران از امکان خرید یا فروش در اولین استارتاپ بازار سهام محروم باشند. فارغ از دلایل این تصمیم، قصد داریم تا با گذشت بیش از ۳ هفته از این بازگشایی نگاهی به رفتار معاملاتی این نماد با حضور سهامداران حرفه‌ای و سایر نماد‌ها بیاندازیم.

گفتنی است در پایان معاملات ۸ ام آبان ماه ارزش بازار "تپسی"  یک هزار و ۳۸۶ میلیارد تومان است، که از این حیث در رتبه ۳۷۸ ام بازار سهام ازمیان حدود ۸۰۰ نماد مختلف قرار گرفته است.

گروه بندی براساس ارزش بازار

از آنجاکه با ورود "تپسی" به بازار سهام یک صنعت جدید در بازار سرمایه کشور متولد شد، نمی‌توانیم این نماد را با شرکت‌های همگروه بسنجیم، پس تصمیم گرفتیم تا به نحوه معاملات سهامی که نزدیک‌ترین ارزش روز را به "تپسی" دارند، بپردازیم. در همین راستا، ۴ نماد با ارزش معامله اندکی بیشتر از"تپسی" و ۴ نماد با ارزش معامله نزدیک و کمتر از "تپسی" انتخاب شدند. برای مقایسه شرکت‌های با نزدیک‌ترین ارزش بازار به "تپسی" از آنجا که درصد سهام شناور متفاوت است، از مقایسه ارزش معامله صرف نظر می‌کنیم و صرفا تعداد معاملات و تعداد روز‌هایی که ارزش معامله کمتر از یک میلیارد تومان ثبت شده است را به عنوان یک ارزش معامله پایین (نقطه ضعف معاملاتی) بررسی می‌کنیم.

سهامداران حرفه ای یا محدود کردن اکوسیستم بازار سرمایه

آمار غیر قابل دفاع معاملاتی از "سهامداران حرفه ای"

همانطور که مشخص شده، تعداد روز‌هایی که ارزش معامله کمتر از یک میلیارد تومانی در نماد " تپسی" ثبت شده در مقایسه با گروه مورد مطالعه در مقام بالاتری قرار گرفته است که نکته منفی در معاملات این نماد محسوب می‌شود. تعداد معاملات و تعداد خریداران حاضر در معاملات "تپسی" با گروه تعیین شده تفاوت فاحشی دارد. تعداد متوسط خریداران در حالی در ۱۷ روز کاری بین روز‌های ۱۶ مهرماه الی ۸ آبان ماه  به ۳۵ نفر می‌رسد؛ که در گروه مورد مطالعه، متوسط تعداد خریدار ۴۲۷ عددی هم در این لیست وجود دارد و کمترین تعداد خریدار در حدود ۲.۵ برابر میانگین خریداران "تپسی" است.

از طرفی در معیار میانگین تعداد معاملات روزانه هم وضع به همین منوال است و اوضاع نمادی که تحت معاملات سهامداران حرفه‌ای قرار گرفته چندان تعریفی ندارد. "تپسی" ظرف ۱۷ روز کاری مذکور در حالی ۱۷۷ معامله را به شکل میانگین رقم زده که در گروه ارقام بیش از ۱۴۰۰ معامله را هم داریم و کمترین معامله با میانگین ۳۰۲ معامله، فاصله فاحشی با تعداد معاملات "سهامداران حرفه ای" دارد.

حضور ۳ کد حقیقی و ۴ کد حقوقی در سمت خرید و ارزش معامله ۵۰۰ میلیون تومانی!

نگاه به معاملات "تپسی" به تنهایی هم آماری عجیب را مقابل دیدگان بیننده قرار می‌دهد. جایی که برای مثال روز یکشنبه ۸ آبان تنها ۴ کد حقیقی و ۳ کد حقوقی خریداران این نماد بودند و در مقابل ۱۱ کد حقیقی و یک کد حقوقی نقش فروشنده را ایفا کردند. این کد‌ها در مجموع تنها ۵۰۰ میلیون تومان ارزش معامله ثبت کرده اند که قیمت یکی از ماشین‌هایی که از اپلیکیشن "تپسی" استفاده می‌کند، نمی‌شود.

سهامداران حرفه‌ای نماد‌ها را منزوی می‌کنند

در بیش از ۳ هفته‌ای که سهامداران حرفه‌ای در "تپسی" اقدام به معامله کرده اند، معاملات بسیار کم ارزش و کم تعدادی در این نماد رقم خورده است که شباهت چندانی به فضای بازار سهام (حتی در کف ارزش معاملات و روز‌های منفی) ندارد. تعداد محدود سهامداران حرفه‌ای در کنار عدم علاقه این گروه به معامله هر روزه به نظر می‌رسد که نماد‌های درگیر این پروژه را با گوشه گیری و انزوا از فضای کلان معاملات مواجه کند. باید دید سیاستگذار تا چه زمان تمایل دارد تا معاملات یک نماد با این تعداد سهامدار حرفه‌ای دنبال شود.

 

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بازار سهام رشد می کند به یک شرط
حمیدرضا طریقی، مدیرعامل کارگزاری توانا در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد

بازار سهام رشد می کند به یک شرط

علی خسروشاهی، رئیس هیئت‌مدیره سبدگردان کارا در گفتگو با بورس نیوز:

مالیات بر بازار‌های موازی هم دردی از بازار سرمایه دوا نمی‌کند/ اعتماد را به بازار سهام بازگردانید

صنایع کامودیتی محور به روند صعودی خود باز می گردند؟
احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز پاسخ می دهد:

صنایع کامودیتی محور به روند صعودی خود باز می گردند؟

ارسال نظر