بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵
آمار و ارقام مهرماه سال جاری؛

معاملات ۳.۸ درصدی آپارتمان‌های زیر ۴۰ متر

معاملات ۳.۸ درصدی آپارتمان‌های زیر ۴۰ متر
ضوابط ساخت و ساز اجازه ساخت واحد‌های با متراژ حداقل ۳۵ متری را به سازندگان داده، اما عملا کمتر کسی نسبت به ساخت یا خرید این واحد‌ها تمایل نشان می‌دهد.
کد خبر : ۲۶۳۸۵۴

معاملات ۳.۸ درصدی آپارتمان‌های زیر ۴۰ متر

بورس نیوز: ضوابط ساخت و ساز اجازه ساخت واحد‌های با متراژ حداقل ۳۵ متری را به سازندگان داده، اما عملا کمتر کسی نسبت به ساخت یا خرید این واحد‌ها تمایل نشان می‌دهد. بر این اساس در شهر تهران تعداد آپارتمان‌های ۳۰ تا ۴۰ متر چندان زیاد نیست و سهم این واحد‌ها از معاملات مسکن در مهرماه ۱۴۰۱ فقط ۳.۴ درصد بوده است.

رشد سنگین قیمت مسکن از سال ۱۳۹۶ به بعد باعث شد تا برخی مسئولان و کارشناسان به منظور افزایش توان خرید مسکن، ایده ساخت واحد‌های کمتر از ۳۵ متر را ارایه کنند. اواخر سال ۱۳۹۸ زمزمه‌هایی نیز درخصوص احداث آپارتمان‌های ۲۵ متری مطرح شد که بعدا مسئولان شهری گفتند که از این عدد سوء برداشت شده است.

برخی کارشناسان، ساخت واحد‌های ۲۵ متری را رواج زندگی مجردی عنوان کردند. اما کاوه حاجی علی اکبری ـ مدیرعامل سابق سازمان نوسازی شهر تهران اواخر سال گذشته در این زمینه گفت: در طرح جامع شهر تهران حداقل سرانه زیربنا ۱۷.۵ متر مربع است که اگر یک نفر را به عنوان یک خانواده به رسمیت بشناسیم می‌تواند در یک خانه ۱۷.۵ متری زندگی کند.

به گفته حاج علی‌اکبری، مسکن کوچک مقیاس یک موضوع حل شده است و علت انتقاداتی که آن زمان مطرح می‌شد بی‌اطلاعی از نیازبه این مسئله و ضرورت آن بود. کسی نمی‌خواهد مردم را به خانه‌های ۲۰ و ۳۰ متری بفرستد ما می‌گوییم هر فردی با هر توانایی مالی چه خانه ۲۰۰ متری و چه خانه ۵۰ متری باید امکان خرید و زندگی در این شهر را داشته باشد.

طبق طرح تفصیلی ساخت واحد‌های کمتر از ۳۵ متر ممنوع است. البته گفته می‌شود در صورتی که دو طبقه به صورت دوبلکس ساخته شود و به یکدیگر راه داشته باشند این امکان وجود دارد که مجموع مساحت هر دو واحد به ۳۵ متر برسد؛ یعنی در هر طبقه امکان ساخت ۱۷.۵ متر وجود دارد.

در حال حاضر شهرداری برای ساخت واحد‌های کمتر از ۳۵ متر مجوز صادر نمی‌کند. با این حال ۳.۴ درصد معاملات به آپارتمان‌های ۳۰ تا ۴۰ متر و ۰.۴ درصد معاملات به واحد‌های کمتر از ۳۰ متر تعلق دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده واحد‌های ۳۰ تا ۴۰ متر عمدتا در منطقه ۱۰ و محله‌هایی همچون جیحون، دامپزشکی، سلسبیل، کارون و نواب واقع شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر