بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
امیر سیدی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز تشریح کرد؛

فروش هفته های اخیر هیجانی بود/ بازار سهام محکوم به رشد است

فروش هفته های اخیر هیجانی بود/ بازار سهام محکوم به رشد است
احتمال تغییر آرام در سیاست های کرونایی چینی‌ها، نزدیک شدن به اجرای تحریم نفت روسیه و عزم مجدد سیاست‌گذاران چینی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد به سبزپوشی بازار کامودیتی‌ها و سهام در روز جمعه چهارم نوامبر منجر شد.
کد خبر : ۲۶۳۸۷۸
نویسنده :
حسین حریریان

فروش هفته های اخیر هیجانی بود/ بازار سهام محکوم به رشد است

بورس نیوز:

فروش هفته های اخیر هیجانی بود/ بازار سهام محکوم به رشد است

امیر سیدی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد: بازار سهام به دلیل ریسک‌های مختلف ریزش‌های زیادی را تجربه کرده است اما از نظر ارزش‌گذاری بلند مدت  در قیمت‌های جذابی قرار دارد. امیدواری برای بازگشت بازار سرمایه در قیمت فعلی وجود داشت که به نظر این رویداد رنگ حقیقت به خود گرفته است. با نگاه به ارزش‌گذاری علمی در بازار دو مولفه تاثیرگذار بر ارزش را می‌یابیم، ابتدا نرخ بازده بدون ریسک یا نرخ بهره بانکی که بانک مرکزی آن را افزایش داده و موجب ریزش بازار سرمایه شده است ، عامل دیگر تاثیر گذار بر روند قیمت ها در بازار سهام نرخ صرفه ریسک نامیده می‌شود.

وی افزود: نرخ صرفه ریسک را می‌توان به ریسک‌های کل کشور بسط داد که عواملی مثل قیمت‌گذاری دستوری، نرخ خوراک و ریسک‌های تحریم‌ها را شامل می‌شود. این دست عوامل و امثال آنها باعث افزایش نرخ تنزیل شده و در نهایت منجر به ریزش بازار سهام می‌شوند. البته این عوامل کوتاه مدت هستند، با نگاه بلند مدت متوجه کم شدن ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شویم و تا جایی که برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکتی جدید ۳ تا ۴ برابر ارزش تابلوی آن را باید هزینه کرد. این تناقض میان ارزش‌ها ریزش بازار سرمایه را محدود می‌کند و به نظر می‌رسد کاهش‌ قیمت های هفته‌های قبل هیجانی بوده و روند بازار سهام بایستی تغییر کند.

افزایش نرخ بهره هم مانع رشد کامودیتی‌ها نخواهد شد

این فعال بازار سرمایه درباره کامودیتی‌ها چنین گفت: جهش قیمتی در بازار کامودیتی‌ها بسیار نکته مهمی است، چراکه بعد از به وجود آمدن تورم جهانی، بانک‌های مرکزی در سطح جهان با افزایش نرخ بهره به دنبال کنترل آن هستند اما معتقدم که این روش محدود است، چراکه تورم جدی در سطح جهان در کامودیتی‌ها هم نمود پیدا می‌کند. در این بین در زنجیره عرضه و تقاضای جهانی هم اختلال به وجود آمده است، دسترسی به کالا هم همانند دوران قبل کرونا به سادگی انجام نمی‌شود. باید گفت تمام این عوامل به علاوه ی بالا رفتن نرخ بهره کمکی به اصلاح قیمت در کامودیتی ها نمی‌کند و قیمت‌ها بعد از مدتی صعودی می شوند.

وی ادامه داد: همانند اتفاقی که هفته قبل شاهد آن بودیم، که با وجود افزایش نرخ بهره از جانب فدرال رزرو نرخ کامودیتی‌ها جهش داشتند، به عنوان مثال مس تا ۷ درصد و نفت ۴ تا ۵ درصد افزایش را به خود دیدند. به نظر می‌رسد آینده کامودیتی‌ها افزایشی می‌شود چراکه تورم جهانی جدی است و قیمت‌ها به سادگی نزولی نخواهند شد. به نظر می رسد قیمت های فعلی کامودیتی ها پایدار بمانند و نزول مجددی را تجربه نکنند. حتی با وجود این تورم در سطح جهان احتمال ایجاد سطوح جدید قیمتی نیز وجود دارد.

صعود نرخ ارز طبیعی است / دلیلی برای تقویت ریال وجود ندارد

سیدی در پایان به بورس نیوز گفت: بی شک زمانی که نرخ دلار افزایشی می‌شود بازار سهام متاثر خواهد شد، چرا که بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه صادرات محور هستند. علاوه بر این که شاخص دلار هم در سطح جهانی افزایشی بوده و به تبع آن نرخ دلار در ایران نیز باید صعود می‌کرد و به نظر می‌رسد که دلار پایین‌تر از قیمت های ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان را مجددا نخواهد دید. از نگاه تکنیکالی نرخ ارز در سطح مهمی قرار داشت که از دست داد این کانال ، آن سطح را به حمایت تبدیل می‌ کند. روند جدیدی در قیمت دلار به ریال متولد شده است و تثبیت دلار در این اعداد هم می‌تواند باعث رشد بازار سهام شود. در شرایط فعلی دلیلی برای ارزان ماندن دلار وجود ندارد چراکه هیچ چشم‌انداز مثبتی برای تقویت ریال در دسترس نیست.

 

حسین حریریان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط / سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند
علی بهشتی روی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد؛

خریدهای صندوق توسعه ملی مثبت است به یک شرط / سهامداران حرفه ای به درستی شناسایی نشدند

بسته حمایتی تنها یک مُسَکن است/ بازگشت اعتماد سرمایه گذاران چاره ساز است
علی صحبتی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با بورس نیوز مطرح کرد:

بسته حمایتی تنها یک مُسَکن است/ بازگشت اعتماد سرمایه گذاران چاره ساز است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
ای بابا هیجان کجا بود سهام از 1200 تومن به 100 نومان رسیده
از خواب بیدار شود وتگاه کنید