بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
تامین مالی ۳۰ هزار میلیارد تومانی از طریق زنجیره‌ای
وزیر صمت گفت: تامین مالی زنجیره ای که از سال گذشته مصوب شده و رشد خوبی دارد و در چند ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق زنجیره‌ای تأمین مالی شده است.
کد خبر : ۲۶۳۸۸۸

تامین مالی ۳۰ هزار میلیارد تومانی از طریق زنجیره‌ای

بورس نیوز: سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمتبا تأکید بر اینکه تأمین مالی زنجیره‌ای می‎‌تواند به واحد‌های تولیدی کمک زیادی کند، اظهار کرد: ۷۰ درصد تسهیلات باید مبتنی بر روش زنجیره‌ای پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه در شهریورماه امسال برای نخستین‌بار مصوب کردیم ارگان‌های دولتی در صورت عدم پرداخت به موقع مطالبات گروه‌های تولیدی باید جریمه شوند، تصریح کرد: شفافیت و رتبه‌بندی در برخی از بخش‌های متولی انجام شده و به دنبال این هستیم به کل بخش صنعت و تجارت منتقل کنیم و خدمات خود را براساس رتبه‌بندی ارائه دهیم و معیار‌هایی بگذاریم که مورد نظر حاکمیت است.

وزیر صمت از آزادسازی واردات ماشین‌آلات معدنی خبر داد و مطرح کرد: تولید ماشین‌آلات معدنی امسال ۱۰۰ درصد رشد داشته است و ۵۰ درصد ماشین‌آلات معادن که تولید داخلی ندارد، می‌توانند وارد کنند.

وی با بیان اینکه مزایده ۵۳۰۰ فرصت معدنی از مهرماه آغاز شده است، یادآور شد: در این مزایده‌ها قبلاً فقط اهلیت مالی درنظر گرفته می‌شد، اما امسال امتیاز فنی هم اضافه کردیم به‌طوریکه متقاضی که فرآوری داشته باشد، شامل امتیاز فنی خواهد شد.

فاطمی‌امین با اشاره به اینکه منابع خوبی در اختیار فعالیت‌های معدنی قرار می‌گیرد، درباره فعالسازی واحد‌های تعطیل، بیان کرد: متأسفانه حداقل ۳۰ درصد از واحد‌های تولیدی که عمدتاً تعطیل شدند، مشکل اهلیت سرمایه‌گذار دارد و به همین علت تعطیل شدند که به دنبال رونق خرید و فروش واحد‌های تولیدی هستیم تا به این شکل این واحد‌ها فعال شوند.

وی درباره تأمین مالی واحد‌های تولیدی نیز بیان کرد: دو کار را از دی ماه سال گذشته آغاز کردیم به‌طوریکه تأمین مالی زنجیره‌ای یکی از این کارهاست که از سال گذشته مصوب شده و رشد خوبی دارد و در چند ماه اخیر بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از طریق زنجیره‌ای تأمین مالی شده است.

فاطمی‌امین با اشاره به پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورتحساب، ادامه داد: بر این اساس تسهیلات مبتنی بر فاکتوری که صادر می‌شود به حساب فروشنده واریز می‌شود، بانک‌هایی که منابع را به حساب فروشنده واریز نمی‌کنند، تخلف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این نوع تأمین مالی انقباض بانک‌ها را حل می‌کند، اظهار کرد: اگر با موفقیت انجام شود به نفع تولیدکنندگانی است که می‌خواهند شفاف عمل کنند.

وی با تأکید بر توجه ویژه به واحد‌های تولیدی نوپا، خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های صنعت این است که به دنبال ایجاد واحد‌های بزرگ با اشتغال بالاست در حالیکه باید واحد‌های صنعتی کوچکی که استعداد بزرگ شدن را دارند، شناسایی کرد و خط ویژه‌ای برای آن‌ها درنظر گرفت.

وی با بیان اینکه وضعیت تولید در کشور در مجموع خوب است، اذعان کرد: در بیشتر محصولات از جمله لوازم خانگی، خودرو و فولاد رشد قابل توجهی داریم، اما در مصالح ساختمانی و مواد غذایی مثل روغن خوراکی کاهش تولید وجود دارد که در مجموع وضعیت تولید خوب است.

فاطمی‌امین در پایان با اشاره به عدم توازن منطقه‌ای، مطرح کرد: در برخی از شهر‌ها کمبود نیروی کار وجود دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر